דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חידון התנ"ך לנוער

יום העצמאות תשע"ט / והגיתם בו יומם וליל: יונתן ויסמן הוא חתן חידון התנ"ך העולמי לנוער

ויסמן הוכתר כמנצח מבין 74 מתמודדות ומתמודדים מלמעלה מ-30 מדינות הגיעו לישראל כדי להתחרות ולהגיע לגמר החידון שנערך היום | 16 מהם הגיעו לגמר, והישראלים הצליחו לשמור על רצף זכיות לאומי | באופן די גורף, משה רבנו, הוא הדמות האהודה ביותר

משתתפי חידון התנ"ך לשנת תשע"ט (צילום: הסוכנות היהודית)
משתתפי חידון התנ"ך לשנת תשע"ט (צילום: הסוכנות היהודית)
יהל פרג'

יונתן ויסמן בן ה-17 תלמיד ישיבת דגל ירושלים בנחלים הוא חתן חידון התנ"ך העולמי, סגנו הוא בנימין כלחימרו מארה"ב. בתום תחרות מתוחה, עם מתמודדות ומתמודדים בעלי ידע עצום, הצליח ויסמן לגבור על המשתתפים האחרים, ובכך המשיך את רצף הזכיות הישראלי בחידון העולמי.

מאז שנת 1963, עם מעט הפסקות, נערך חידון התנ"ך לנוער בו משתתפים בני ובנות נוער יהודי מכל העולם. המתמודדים מגיעים למחנה של שבועיים בישראל, בו הם מטיילים, לומדים, מתחרים וחווים את ישראל לעיתים בפעם הראשונה. אל הגמר, הנערך ביום העצמאות, מגיעים 16 מתחרות ומתחרים, ובסופו מכריזים על חתן או כלת החידון לשנה הזו. בשנה שעברה ניצח עזריאל שילת בן 16 מחצור הגלילית, ושנה לפני כן היה זה שגיב לוגאסי, תלמיד כיתה ט' מתיכון אורט מעלות לחתן החידון. האם הנציגים הישראלים ישחזרו את ההצלחות מהשנים האחרונות?

כדאי להתייחס לחידון כאל מיקרוקוסמוס של העם היהודי 74 מתמודדים, ממעל ל-30 מדינות. בשנה בה אוכלוסיית ישראל חוצה את רף 9 המליון, היחסים עם יהדות ארה"ב נמצאים בצומת דרכים היסטורית והאנטישמיות ברחבי העולם הולכת וגוברת – האם התנ"ך יכול להוות אחד מהאבנים השואבות ליהודים החיים בגלות לחזור ולעלות ארצה? האם חלקי העם כולם יכולים לגשת לספר הספרים, לקרוא בו, להגות בו, לשאוב ממנו?

בכל שנה נשברים שיאים בחידון, השנה יהיו אלו המדינות פרגוואי ואלבניה שנציגיהן משתתפים לראשונה. מאוסטרליה הרחוקה הגיעו אח ואחות, נציג ספרד הוא אח של הנציגה מהשנה שעברה ואילו נציגת בלרוס היא השישית ממשפחתה שמשתתפת בחידון בשבע השנים האחרונות. עם אחד עם שיר אחד.

ממשה עד משה

מסגאנו איהוא, הוא המתמודד מאדיס אבבה. רוב משפחתו עדין באתיופיה, אבל יש לו בישראל גם קרובים. לעומת מתמודדים רבים אחרים מהגולה, איהוא לא מתלבט: "אני רוצה לעלות", הוא אומר ללא היסוס. איהוא לא עלה לגמר החידון העולמי, אבל כן ישתתף בחידון התפוצות שיערך אף הוא מחר. בשנה שעברה היה זה סינטיהו שפיראו שייצג את הקהילה היהודית המצפה לעלייה, ואף בתחילה הגעתו לוותה בסאגה כמו שרק במדינת היהודים ניתן לחולל. השנה איהוא לא נתקל בבעיות מיוחדות, אבל הוא לא שוכח שהוא נציגה של קהילה שלמה.

משתתפי חידון התנ"ך לשנת תשע"ט (צילום: הסוכנות היהודית)
משתתפי חידון התנ"ך לשנת תשע"ט (צילום: הסוכנות היהודית)

"התחלתי ללמוד לחידון לפני כמה חודשים, אבל לצערי הגעתי רק לחידון התפוצות. בעתיד אני רוצה להתגייס בעתיד וגם להיות רב". אני שאול את איהוא מה הוא אוהב בתנ"ך, ואיזה דמות אהובה עליו במיוחד, "יש הרבה פסוקים שאני אוהב, את שיר השירים למשל, אבל הכי את ירמיהו ל"א, 'ושבו בנים לגבולם'. אני אוהב את הפסוק הזה כי לעלייה שלנו קשה לעלות לפה. אפילו בית הקברות שלנו באדיס מלא, ואין איפה לקבור יהודים, קוברים ביחד.

אני הכי אוהב את משה רבנו, הוא היה מנהיג גדול. הוא בעצמו לא נכנס לארץ ישראל, והוא העדיף שהעם יכנס לפניו שהוא יכנס. אני רוצה שכל היהודים יחיו בישראל. כולם."

16 המתמודדים והמתמודדות שעלו לגמר מתיישבים באוטובוס שלוקח אותם לתאטרון ירושלים, חזרה אחרונה לפני הגמר. אלו שעות הצהריים של יום הזיכרון, ולחלקם מדבקה עם ציור של דם המכבים על החולצה. נערים ונערות מפנמה, קנדה, דרום אפריקה, מקסיקו, בלרוס, ארה"ב, אוסטרליה, מקסיקו פנמה וישראל באוטובוס אחד, מדברים על התנ"ך בלהט שבו בני גילם מדברים על הסטורי של הקרדשיאנז או המשחק האחרון של בית"ר. נהג האוטובוס דודו נעתר לבקשתי ושואל אותם את שאלת נהג האוטובוס (שוות ערך לזו של ראש הממשלה), "מי יותר אהוב בעיני השם – אברהם או משה?". התשובות חלוקות, אבל דודו מבהיר, "כמובן שמשה, הוא הגן על עם ישראל אפילו מפני השם".

לשמור על הרצף הישראלי

איתי שטובר (16) מירושלים וירין בר (17) מראשון לציון הם שניים מארבעת הישראלים שעלו לגמר החידון העולמי.

ירין: "אנחנו מתרגשים, מתפללים, לומדים קשה. זה כמו אולימפיאדה. מתכננים לרגע התהילה הרבה זמן".

יש רצף של חתני תנ"ך ישראלים, הרבה מונח כאן על הכף

איתי: "נכון, מנסים להריץ ישראלים לגמר. והשנה זו תחרות קשה, גם בין הישראלים וגם עם הלא ישראלים".

רוב המתמודדים הישראלים לומדים בבתי ספר דתיים ומגיעים ממשפחות מסורתיות, מה שאי אפשר להגיד על רוב המתמודדים מהגולה. ירין מעוניין להציב נקודה חדשה על הסקלה המוכרת, ההולכת ומתמרכבת, שבין חילוני לחרדי. "אני מגדיר את עצמי מש"י: מאמין שומר מצוות ירא אדוני, זה לא בדיוק על הסקלה", הוא אומר.

הנושא השנתי של החידון הוא 'שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות', כותרת קלסית של משרד החינוך לאירוע מהסגנון הזה. אולם הציניות שיכולה לעלות נוכח צירופי המילים השחוקות האלו, שעה קלה עם הנוער הזה, מתפוגגת במהירות. נכון שעבור לא מעט מהם המחנה הוא טיול מהנה, על חשבון המדינה, בחו"ל עם בנות ובני נוער אחרים, אבל כמה בני נוער אתם מכירים שלומדים 400 פרקים של התנ"ך להנאתם?

חידון התנ"ך העולמי ישודר בשידור חי מתאטרון ירושלים ביום העצמאות בשעה 11:00 בערוץ 'כאן' 11'. בקהל ינכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו שאף ישאל שאלה מסורתית, שר החינוך נפתי בנט, וכן יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שיהיה יו"ר השופטים. יהיה נוכח גם ראש העיר הנכנס של ירושלים, משה ליאון. בחבר הנשיאות ישב יו"ר קק"ל, דני עטר ומכ"ל רשות העתיקות, ישראל חסון, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק בוז'י הרצוג ויו"ר ההסתדרות הציונית, אברהם דובדבני.

את החידונים ינחה אבשלום קור. ינעימו את האירוע אנסמבל 'מאקאמת' למוזיקה מן המזרח. חידון התפוצות יתקיים בשעה 14:00 באותו יום ובאותו מקום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!