דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת סחר

גלובליזציה במשבר / מלחמת הסחר: ארה"ב הטילה מכסים נוספים על סחורות מסין

לאחר שנראה היה שהמאבק בין ארה"ב לסין קרוב לסיומו, מכסים נוספים שהטילה ארה"ב בשווי 200 מיליארד דולר נכנסו לתוקף | סין אמרה שתגיב "באמצעי נגד חיוניים"

נשיאי ארה"ב וסין - דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)
נשיאי ארה"ב וסין - דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)

מלחמת הסחר בין שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם מסלימה שוב: המכסים האחרונים שהטיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הסחר עם סין נכנסו היום (שישי) לתוקף, וזאת בזמן ששיחות הסחר בין שתי המדינות ממשיכות. בבייג'ין הגיבו בתקיפות, והבהירו שבכוונתם להמשיך במאבק על נושאי הסחר החשובים מבחינתם.

ממשל טראמפ הטיל מכסים בשווי 200 מיליארד דולר על הסחר עם סין, והעלה את שיעור המכס על ייבוא של מוצרים מסויימים לארה"ב מ-10% ל-25%. שר המסחר הסיני אמר שיטיל "אמצעי נגד נחוצים", אך לא פירט במה מדובר.

נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בארגנטינה (צילום: Kyodo News via Getty Images).
נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בארגנטינה (צילום: Kyodo News via Getty Images).

יש לציין כי המכסים החדשים משפיעים על סחורה שתשלח מסין רק החל מהיום. המשלוח הימי בין שתי המדינות לוקח כשלוש שבועות, מה שנותן אולי מסגרת זמן נוספת לצדדים להגיע להסכמה במשא ומתן.

עליית המכסים התרחשה למרות חידוש המשא ומתן נציגי ארה"ב וסין בוושינגטון על סיום מלחמת הסחר, המזעזע את השווקים העולמיים בחודשים האחרונים. חברת ההשקעות מודיס כתבה בדו"ח שפרסמה כי "הסיכון להתרסקות טוטלית של שיחות הסחר בהחלט התגבר". מוקדם יותר, הזהירה קרן המטבע העולמית שמלחמת מכסים מהווה "איום על הכלכלה הגלובלית", וקראה לפתרון מהיר.

בימים האחרונים נראה היה שהמעצמות מתקרבות להסכם, לאחר שסבב חדש של שיחות נפתח בוושינגטון. טראמפ עצמו אמר כי קיבל "מכתב יפה" מנשיא סין שי ג'ינפינג, וכי בכוונתו להתקשר אליו.

כזכור, ארה"ב הטילה בשנה האחרונה מכסים על שורה ארוכה של מוצרי יבוא סיניים, בסכום מצטבר של כ-200 מיליארד דולר עד כה. הנשיא טראמפ טען עד לאחרונה שסין "מרמה" את העסקים האמריקאים, גובה מהם מכס גבוה כשהם מייצאים לסין וזוכה למכסים נמוכים ביצוא לארה"ב. טראמפ תיאר את סין כמי שמנצלת את ארה"ב, ודרש את הורדת המכסים על ייבוא אמריקאי לסין.

אחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת הוא זכויות הקניין הרוחני, שלטענת ארה"ב סין מפרה באופן סדרתי. על פי החוק הסיני, חברות זרות שמייצרות על אדמת סין מחויבות לחשוף את הסודות המסחריים שלהם. במספר מקרים נמצא כי חברות סיניות ריגלו אחרי חברות אמריקאיות וגבנו מהם סודות מסחריים וטכנולוגיה. האמריקאים דורשים כי הסינים יאפשרו לחברות אמריקאיות לשמור על הסודות המסחריים ויאבקו בהפרות החוזרות של חברות סיניות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!