דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

לוט בערפל / "לאן התלמידים ילכו?": ועדת הכספים בניסיון נוסף להצלת בית הספר למלונאות 'תדמור'

המכרז להפרטת בית הספר נכשל, בין היתר בשל טענות המתמודדים לעלויות גבוהות מדי | ח"כ גפני קרא למשרדי האוצר, העבודה והתיירות לגייס 15 מיליון ש"ח ולהוציא מכרז חדש | התאחדות המלונות: "אנחנו משוועים לכוח אדם מקצועי"

מלון תדמור בהרצליה, המופעל על ידי בית הספר למלונאות תדמור. (צילום: Limor Noah, ויקיפדיה)
מלון תדמור בהרצליה, המופעל על ידי בית הספר למלונאות תדמור. (צילום: Limor Noah, ויקיפדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכספים הזמנית ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תובע שלא לבצע פעולות חד צדדיות בנוגע לבית הספר תדמור למלונאות, בטרם הקמת ועדת כספים קבועה. גפני קרא למשרדי האוצר, העבודה והתיירות לגייס חמישה מיליון שקלים כל אחד לטובת הצלת בית הספר, ולהוציא אותו למכרז מחודש תוך הוזלת דמי השכירות הנדרשים.

הממשלה החליטה להפריט את בית הספר הוותיק, שפעל כחברה ממשלתית, אך מהלך הוצאתו למכרז נכשל.לדברי ברי בר-ציון, מפרק בית הספר, המתעניינים הרציניים במכרז שנסתיים בלא הצלחה הבהירו שלא יוכלו לעמוד בעלויות שהוצגו בו, אך הביעו עניין ברכישת בית הספר במידה ויוזלו.

"המחיר היקר מעלה אצלי חשד שלא רוצים בכלל שהמכרז יצליח, והמדינה פשוט רוצה למכור את השטח" אמר גפני, בהתייחס לעובדה שבית הספר שוכן על קרקע יקרה בהרצליה פיתוח, "יש בבית הספר הזה חיילים, חרדים, חילונים. כל חלקי החברה. לאן התלמידים ילכו? אם ילכו לרחוב, לא נוציא כסף?".

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

"החלטת הפרטה היא לא פשוטה לארגוני עובדים, אבל לקחנו את זה על עצמנו. אי אפשר להפוך החלטת הפרטה לסגירה – זה יעביר מסר גרוע" אמר ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), שכיהן עד לאחרונה כיו"ר ההסתדרות והיה מעורב בליווי תהליך ההפרטה של בית הספר. "זה משאיר טעם לא טוב ביחס להפרטות עתידיות. שהכוונה הייתה מלכתחילה לסגור".

משה כץ, נציג אגף ההכשרות במשרד העבודה והרווחה, אמר לחברי הוועדה כי "התמזל היום מזלי לאכול פה בכנסת ארוחת צהרים, ומי שהכין אותה – גם הוא בוגר תדמור". לדבריו, "זה בית ספר עם מוניטין גדול. יש לנו יותר ביקוש מהיצע, וחסרים לנו בתי ספר למלונאות. אנחנו מקבלים בקשות מרשתות המלונות לעובדים, אבל במצבו הנוכחי הוא חייב לעבור שיפוץ אם הוא רוצה להתקיים".

פנינה בן דוד מהתאחדות המלונות הוסיפה כי "יש לנו כיום מחסור של 4,500 עובדים מקצועיים בענף", וציינה כי מספר בתי ספר ומכללות למקצוע נסגרו בשנים האחרונות. "אנחנו משוועים לכוח אדם מקצועי. יש לנו מחסור נוראי למקומות הכשרה, ובמיוחד באזור המרכז שממנו מגיעים רוב התלמידים", אמרה. לדבריה גם במכרז הקודם התעניינו כמה רשתות, אולם בית הספר דורש השקעה של כ-50-40 מיליון שקלים על מנת להביאו למצב ראוי. "אם יהיה סיוע אני מניחה שזה יהיה כדאי ויקפצו על זה", טענה.

מאיר שמרה, המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, הזכיר כי "הייתה תקופה שהעסק היה על סף חדלות פירעון והעובדים לא קיבלו משכורת, והבאנו 30 מיליון שקל כדי להמשיך את פעילותו. יחד עם זאת צריך להגיד, שמעבר לרצון הטוב שלי להפחית את שכר הדירה, והמדינה לא אמרה שהיא תתעשר מהתהליך, כרגע המכרז לא צלח". לדבריו בפני וועדת ההיגוי של בית הספר המורכבת מנציגי הממשלה השונים, הונחו שתי אלטרנטיבות: לבצע פירוק מדורג של המקום באופן שיצמצם את הפגיעה בעובדים, בתלמידים ובנושים, או לחדש את המכרז כך שיהיה יותר אטרקטיבי. החלופה השנייה, דורשת לדבריו השקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים שאינם בסמכותו. "ממה שראינו אין וודאות שגם אם יופחת שכר הדירה העניין יצליח. לא היו הרבה קופצים על המציאה. כרגע אף אחד לא הרים את הכפפה ורשות החברות היא לא גוף מתקצב".

אלישבע דדון, יועצת חינוכית בבית הספר וממובילות מאבק העובדים לשמירה על קיומו אמרה לחברי הוועדה כי "הייתי פה כבר לפחות שש פעמים, והאמנתי שאני באה היום בעצם להודות לוועדה על ההתגייסות שלה לטובת המקום הזה שהוא נכס, יהלום. הוא מציל תלמידים". עוד הוסיפה כי "אני רואה את הצד הטיפולי שלו, את התלמידים שיוצאים לתעשייה כאנשים תורמים, אזרחים טובים. אני שומעת דיבורים על להקים 'סוג של תדמור במקום אחר' – בשעה שהמקום קיים, האנשים המקצועיים. כל העובדים התייצבו כמו חיילים מאחורי המפרק, אז מה היה כל הדבר הזה? 'כאילו הפרטה'? אם יצליח יצליח ואם לא אז לא? מה יהיה על התלמידים שלנו?".

לדבריה הצטרף גם גיא כהן מהנוער העובד והלומד, הפועלת במסגרת בתי הספר המקצועיים, שאמר כי "מלבד מקום העבודה מדובר במקום שמציל עשרות נפשות של בני נוער מדי שנה. מוציא אותם עם תעודת מקצוע ביד, עם עתיד תעסוקתי. המדינה תפסיד גם בני נוער שהאופק שלהם יעלם".

שיעור בבית הספר תדמור. למצולמים אין קשר לכתבה. (תמונה באדיבות אלישבע דדון)
שיעור בבית הספר תדמור. למצולמים אין קשר לכתבה. (תמונה באדיבות אלישבע דדון)

בעוד שמנהלת אגף הכספים של משרד העבודה העריכה כי המשרד יוכל להביא כחמישה מיליון שקלים נוספים לטובת בית הספר, במשרד התיירות התחייבו רק על המשך התקצוב בסף 1.8 מיליון הקיים כיום לצורך תכניות ההכשרה. גם משרד האוצר סירב להתחייב לתוספת תקציבית או להורדת עלויות השכירות במכרז. "לא ביקשנו תמורה ודמי השכירות לתקופה המוערכת של השיפוץ הופחתו" אמר עמרי בן-חורין מאגף התקציבים באוצר. "יש עדיין התחייבויות שלנו לממן עלויות פרישה של עובדים כדי לאפשר ליזם להגיש הצעה".

זוהר קליין מחטיבת הנכסים בחשב הכללי טענה כי "עמדת הדיור היא שאנחנו כבר נתנו הקלות מאוד משמעותיות. צריך להחליט בסוף איזה סבסוד רוצים לתת, נתנו כבר מחיקת חובות עבר. עלתה גם אינדיקציה שגם בסכום שכירות אפס אין כדאיות לחברות המתמודדות". גפני השיב לה כי "אם יצאו בהוזלה של המחירים, אני מעריך שהמכרז הזה יצא לפועל. אם לא יצא לפועל – עשינו לפחות את כל מה שנדרש".

גפני סיכם את הדיון במילים קשות כלפי המדינה. "יש פה מחדל שאי אפשר לתאר" טען, "צריך להתגבר על הבעיות כי אחרת ההיסטוריה תשפוט את כולנו. מישהו עוד יבוא ויגיד, 'למה זה קרה?' יראו את הביקוש, יראו כאן בפרוטוקול שאני אמרתי שהמכרז נפל כי האוצר לא הוריד מחירים. אני מבקש שכל המשרדים יעשו שיעורי בית. שר העבודה, שר התיירות שכתב לי מכתב מאוד יפה. משרד האוצר שהולך להשקיע כסף במשהו שהוא לא יודע מה הוא יהיה, או בדבר שהסיכוי שיזכו במכרז גבוה. אני מבקש תשובות מהמשרדים, ושלא יעשה צעד חד צדדי עד שהוועדה הקבועה תתכנס".

בית הספר המרכזי למלונאות תדמור הוקם ב-1962 כחברה ממשלתית. ב-2005 החליטה וועדת שרים להפריטו, אך התהליך התעכב שנים ארוכות. ב-2016 נחתם הסכם קיבוצי להסדרת זכויות העובדים בהליך ההפרטה, והוקצו לטובת המהלך כאמור 30 מיליון שקלים, עם זאת, רק ביולי 2018 פורסם המכרז, שכאמור, כשל לבסוף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!