דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הכללית

משבר התעשייה בדרום / ממשיכים להוציא סחורה בחרסה: "לא נרפה עד שתשלמו לעובדים"

למרות דרישת ועדת הכספים, טוענים העובדים כי ההנהלה ממשיכה בפעולות חד צדדיות מולם | "לפני פסח עודדו את העובדים לייצור מוגבר", מסביר מאיר בביוף, יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, "ואז בעצם סגרו את המפעל"

בביוף במפגש עם עובדי מפעל חרסה בנגב (קרדיט: יקיר אוקנין, מרחב נגב בהסתדרות)
בביוף במפגש עם עובדי מפעל חרסה בנגב (קרדיט: יקיר אוקנין, מרחב נגב בהסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על אף דרישת ועדת הכספים אמש (שני), שקבוצת חמת תכנס למו"מ עם עובדי מפעל חרסה באשר לתשלום פיצויים מוגדלים, ניסתה הבוקר הנהלת המפעל להוציא סחורה באופן חד צדדי מהמפעל. העובדים המוחים בשערי המפעל התעמתו עם המנכ"ל, ומנעו את כניסת המשאית. הסחורה המצויה בשטח המפעל מהווה את 'קלף המיקוח' של העובדים בכל משא ומתן על תנאי סיום העסקתם. הערב צפויה להתכנס ישיבת מו"מ עם הנהלת המפעל, בליווי הממונה על יחסי העבודה במרחב הדרום, עו"ד מירב הלוי.

יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב מאיר בביוף הגיע הבוקר לחזק את ידי העובדים. לדברי יקיר אוקנין, מזכיר האיגוד המקצועי היומלווה את העובדים מטעם המרחב, בשטח המפעל ישנם עוד עשרות אלפי פרטי סחורה. "לפני הפסח עודדו את העובדים לייצור מוגבר. אמרו להם שזה פיילוט. במהלך הפסח הוציאו אותם לפגרה, עם הבטחות שיחזרו לעבוד ובעצם סגרו את המפעל" אמר ל'דבר העובדים'. לאחרונה, בעקבות התרשמות העובדים כי ההנהלה פועלת להוצאת הסחורה, החלו לקיים משמרות מחאה בפתח המפעל גם בשעות הלילה.

עובדי חרסה מונעים כניסת משאית למפעל. 14 במאי 2019 (קרדיט: יקיר אוקנין)
עובדי חרסה מונעים כניסת משאית למפעל. 14 במאי 2019 (קרדיט: יקיר אוקנין)

"לידיעת יואב גולן חובב התעשיה הטורקית" מסר בביוף לבעלי קבוצת חמת, "לא נרפה מהמאבק עד שתכניס את היד עמוק לכיס ותשלם לעובדים שזרקת לרחוב באופן נדיב וראוי!"

המשל והשנינה

אמש בוועדת הכספים, טען מנכ"ל קבוצת חמת רועי רגרמן כי המפעל כבר נסגר, והוסיף כי 30 מעובדיו נקלטו בשני המפעלים הנוספים של הקבוצה. לטענתו, עלויות החזקת המפעל המפסיד באו על חשבון השקעה במפעליה הרווחיים, וסיכנו גם את קיומם. עוד הסתייג רגרמן מתשלום פיצויים מוגדלים לעובדים.

"הם כבר מ-2015 בונים מפעל מטורקיה ועכשיו כשהוא בנוי, זרקו את העובדים כמו כלבים", אמר איגור גרימן יו"ר ועד העובדים במפעל. "שיקרו לעובדים, אמרו להם שאין להם מה לדאוג, המפעל ימשיך לעבוד. שלחו את כולנו לשבועיים פגרה, בזמן הפגרה הביאו אנשים מטורקיה שיבדקו את הציוד – מה אפשר למכור ומה לקחת. שבועיים אנחנו ליד השער ולא מדברים איתנו בכלל. חצי מהמפעל זה וותיקים בני 50-60, עם גב שבור, לא בריאים, שיתקשו להקלט במפעל אחר. צריך למצוא פתרון למבוגרים. אנחנו חושבים שלעובדים מגיע מעט יותר מ'חוק פיצויים' כמו שאומר המנכ"ל, אחרי שנתנו את השנים והבריאות שלהם".

עובדי חרסה מפגינים בשערי מפעל חרסה בבאר שבע (צילום: ניצן צבי כהן)
עובדי חרסה מפגינים בשערי מפעל חרסה בבאר שבע (צילום: ניצן צבי כהן)

" אם הסיפורים הללו נכונים, ואני הולך לבדוק זאת, שהעסקתם עובדים 70 שנה ואתם הולכים ובונים מפעל שמייצר את אותם הדברים בטורקיה – תהפכו למשל ולשנינה", הגיב לדברים ח"כ גפני. "חרסה זה מפעל שכולנו גדלנו עליו. אני מוכן להיכנס לעניין אם ניתן להציל את המפעל ואני מבקש ממך לשבת עם העובדים. זה לא דבר בלי נשמה, נפש. אלה עובדים שהתבגרו אצלכם במפעל. תבואו ותגידו לוועדת הכספים מה הבעיות – אנחנו לא יכולים, אין לנו כסף, אבל לא יכול להיות דבר כזה שאפילו לא ישבתם אתם על פיצויים מוגדלים. אנחנו לא מדינת סדום ועמורה".

מנכ"ל חמת רגרמן מתח בוועדה גם ביקורת על מדיניות הממשלה המחזקת את הייבוא על חשבון הייצור המקומי, ומקשה על הישרדותם של המפעלים הישראליים. "יש לנו אוצר טבע שקוראים לו גז טבעי. במקום לבוא למפעלים ולהגיד קחו אותו ב-3 דולר כמו בארה"ב – אנחנו משלמים כמעט כמו בטורקיה שלה אין אוצר טבע כזה" אמר. "כשיצאה תכנית מחיר למשתכן מישהו בדק מה תהיה ההשפעה של החיפוש אחר החומרים הזולים ביותר על התעשייה הישראלית הנסמכת על ענף הבניין? למה באצטדיון טרנר בבאר שבע שמו אסלות תוצרת גרמניה? למה בכנסת ישראל יש תוצרת טורקיה?"

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!