דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פניציה

התעשייה בדרום / המשבר בפניציה: המפעל יקבל סיוע בתמורה לשמירה על ביטחון תעסוקתי

שר הכלכלה אלי כהן בביקור במפעל בירוחם: "כל עובד הוא עולם ומלואו - לכל אחד משפחה וילדים ומשכנתה" | במקביל, נראה כי המשבר הנוגע לחרם של חסידות גור בשל עבודה בשבת עדיין לא נפתר

שר הכלכלה והתעשייה ובכירי המשרד במפגש הבוקר עם ראשי הערים ירוחם ודימונה (קרדיט: דוברות משרד הכלכלה)
שר הכלכלה והתעשייה ובכירי המשרד במפגש הבוקר עם ראשי הערים ירוחם ודימונה (קרדיט: דוברות משרד הכלכלה)
יונתן קירשנבאום

כשרוצים אפשר: שר הכלכלה אלי כהן הודיע אתמול (שלישי) כי התגבש הסדר בין משרדו לבין מפעל הזכוכית 'פניציה' בירוחם, במסגרתו יקבל המפעל סיוע בתמורה להתחייבות לשמור על הביטחון התעסוקתי של 240 העובדים, למשך חמש שנים. על פי ההסדר, המפעל יזכה לויתור על התחייבות למשרד הכלכלה בשווי של 15 מיליון שקלים כדי לתמוך בהשקעה בפס הייצור שתביא להתייעלות המפעל.

"פיתוח הכלכלה והתעסוקה בפריפריה הנו חובתה הכלכלית והחברתית של הממשלה", אמר שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו) על ההסדר במסיבת עיתונאים שהתקיימה אתמול. "אנו מביאים מענה חשוב לתושבי הנגב המזרחי ונמשיך לעודד ולתמרץ יזמים ותעשיינים, להשקיע באזור. התעשייה היא מכפיל כוח, כאשר בנוסף על יצירת תעסוקה והכנסה באופן ישיר, היא מייצרת מעגלי צמיחה ופעילות כלכלית שממריצה את האזור כולו. נמשיך לעמוד לצד תושבי הדרום לצמצום פערים ולפיתוח האזור".

מפעל פניציה בירוחם (צילום: סוכנות AP).
מפעל פניציה בירוחם (צילום: סוכנות AP).

הסיוע יסבסד השקעה בפס הייצור של המפעל בהיקף של 100 מיליון שקלים. מפעל פניציה קיבל מענק ממשרד הכלכלה לפני מספר שנים, אבל לא עמד בתנאי ההתייעלות בעקבות "נסיבות של תנודות שוקים וערך מטבע" על פי נחום איצקוביץ', מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה. מדובר במסלול שמציע המשרד, במסגרתו מפעלים תעשייתיים שמעוניינים לבצע השקעה בפס הייצור, מקבלים מענק מהמדינה לסבסוד ההשקעה. במסגרת המסלול על המפעל לעמוד במספר תנאים כדי להוכיח שההשקעה הביאה לשיפור התחרותיות, אך במידה והמפעל לא עומד בתנאים, עליו להחזיר חלק מהמענק למדינה.

איצקוביץ' ציין כי המפעל עמד ב-85% מהתנאים שהוצבו לו, והקשיים בעמידה ביעדים הם תוצאה של תנודות בשוק ולא של התנהלות לא תקינה של ההנהלה, או חוסר יעילות של המפעל. איצקוביץ' אמר כי "ההסדר עם פיניציה נבחן על כל היבטיו בעבודה מקצועית, בשיתוף משרד האוצר. ההסדר מבטיח את תעסוקת העובדים לחמש שנים אשר תנוצלנה לפיתוח כושר התחרות של המפעל. רשות ההשקעות במשרד הכלכלה תמשיך במאמציה לחזק את התעשייה והתעסוקה בירוחם ובנגב המזרחי".

"לא הושג הסדר בסוגיית השבת"

במקביל למענק, שאלת החרם מצד חסידות גור נותרה פתוחה. הרקע לחרם הוא פעילותו של תנור המפעל גם בשבת. נכון להיום מופעל התנור המרכזי במפעל בשבת מתוך צרכים של תהליך הייצור, ולאחרונה הודיעה חסידות גור כי הדבר מהווה חילול שבת, והודיעה כי חבריה לא יקנו בקבוקים שיוצרו במפעל.

מפעל פניציה בירוחם (AP Photo/Oded Balilty)
מפעל פניציה בירוחם (AP Photo/Oded Balilty)

מנכ"ל המפעל אמנון כהן בירך על החלטת משרד הכלכלה, אבל הבהיר במסיבת העיתונאים כי גם עם הסיוע, החרם מצד חסידות גור מאיים על עתיד המפעל. בעוד כהן טען שהחרם מביא ל"הפסדים של מיליונים למפעל" ומסכן את רווחיותו, שר הכלכלה ומנכ"ל המפעל לא הבהירו מה יהיה גורל המפעל במידה ולא ימצא פתרון לחרם. "לצערנו לא הושג עדיין הסדר בסוגיית השבת מול חסידות גור וזאת למרות המתווים הרבים שהוצעו והמאמצים הרבים המושקעים בעניין. גם כאן אנו פועלים ללא לאות עם כלל הגורמים למציאת המתווה המתאים לכל הצדדים וכן בסיוע שר הכלכלה וצוות משרדו", נמסר מהנהלת המפעל. יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש אמר אתמול בדיון בנושא בוועדת הכספים כי הוא ממליץ להגיע לפתרון לחרם "בדלתיים סגורות".

שר הכלכלה התייחס לסוגיית החרם, ואמר כי ינסה להביא לפשרה עם אנשי החסידות, במסגרתה יועסקו עובדים שאינם יהודים במתכונת מצומצמת במהלך השבת. עם זאת, אנשי חסידות גור מתעקשים שלא מדובר בפתרון לבעיה. יו"ר ועדת הכספים משה גפני אמר בדיון הוועדה אתמול כי יתכן שהמדינה "תצטרך לסבסד את הפעילות בשבת" של המפעל, כדי לאפשר למפעל להעסיק את העובדים הנחוצים. במידה ותתקבל החלטה מסוג זה יהווה הדבר תקדים, מכיוון שמפעלים תעשייתיים רבים בארץ מפעילים את פס הייצור גם בשבת, באמצעות עובדים שאינם יהודים.

מפעל נוסף בנגב המזרחי שנמצא במשבר הוא אמיליה קוסמטיקס, וטרם נמצא לו פתרון. שר הכלכלה אמר כי המפעל לא הגיש בקשה לסיוע, אך הבהיר שמשרדו יעשה את מה שנדרש כדי למנוע את סגירתו. "אנחנו מוכנים לבחון כל מתווה, אך טרם הוגשה בקשה. פנינו למפעל והצענו מספר אפשרויות למניעת סגירתו" אמר כהן, והוסיף כי "כשיש משברים, אנחנו פה כדי לפתור אותם. כל עובד הוא עולם ומלואו – לכל אחד משפחה וילדים ומשכנתה, אנחנו לא נשארים אדישים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!