דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת הסחר

ארה"ב והמכסים / נלחם בסין, מתפשר עם השכנים: טראמפ ביטל מכסים על ייבוא מקנדה וממקסיקו

המכסים על ייבוא פלדה ואלומיניום הוטלו בשנה שעברה וביטלו הסכם סחר חופשי בין ארה"ב לשכנותיה | הסרתם נועדה לאפשר חתימה על הסכם חדש, שיכלול מנגנוני הגנה מהצפה של ייצוא | מול הסינים, טראמפ מציג קו לוחמני בהרבה

הנשיא דונלד טראמפ בנאום מצב האומה. 5 בפברואר 2019. (AP Photo/Andrew Harnik)
הנשיא דונלד טראמפ בנאום מצב האומה. 5 בפברואר 2019. (AP Photo/Andrew Harnik)
יונתן קירשנבאום

על רקע המתיחות עם סין, 'איש המכסים' מתפשר מול מקסיקו וקנדה: נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ הכריז אתמול (שבת) כי ארה"ב תסיר את המכסים שהטילה בשנה שעבר על יבוא פלדה מקנדה ומקסיקו, במטרה לקדם חתימה על הסכם הסחר החופשי החדש בין שלושת המדינות. "אני שמח לבשר שהגענו להסכם עם מקסיקו וקנדה", אמר טראמפ ביום שישי, והוסיף כי ההסכם יביא לכך שהכלכלה האמריקאית תהיה "עוד יותר מצליחה, אם זה בכלל אפשרי. וזה אפשרי". מדובר בצעד משמעותי לקראת חתימה על הסכם סחר בין שלושת המדינות, בזמן שארה"ב נמצאת בעיצומו של משבר סחר עם סין – הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

בשנה שעברה, בעיצומו של משבר הסחר בין ארה"ב למקסיקו וקנדה, הטיל טראמפ מכסים של 25% על ייבוא פלדה ו-10% על ייבוא אלומיניום משתי שכנותיה בטענה שמדובר ב"סכנה ביטחונית" לארה"ב. המהלך סיים למעשה את הסכם הסחר NAFTA, שהתקיים בין שלושת המדינות מאז שנות התשעים, והתיר מסחר חופשי לחלוטין ביניהן. טענתו של טראמפ כלפי שתי השכנות של ארה"ב היא שהן עושות שימוש בהסכם הסחר כדי לייצא כמויות גדולות של סחורות אליה, ולא מייבאות מספיק סחורות מארה"ב.

מפגש פסגה של ארה"ב קנדה ומקסיקו בכנס 20 שנה לנפט"א – הסכם הסחר החופשי בין שלושת המדינות. (צילום: AP).
מפגש פסגה של ארה"ב קנדה ומקסיקו בכנס 20 שנה לנפט"א – הסכם הסחר החופשי בין שלושת המדינות. (צילום: AP).

הטלת המכסים פגעה בעיקר בתעשיית הרכב בצפון אמריקה, מכיוון שמפעלים רבים מפוזרים בין שלושת המדינות, והתעשייה כולה מתבססת על מעבר חופשי של סחורות.

כעת הכריז טראמפ כי הוא מתכוון להביא לחתימה על הסכם סחר חדש שלדבריו "ייטיב עם העם האמריקאי, בניגוד להסכם הקודם". תנאי ההסכם החדש, שנקרא USMCA, נחתמו כבר בשנה שעברה, אבל מקסיקו וקנדה הבהירו שלא יאשרו את ההסכם בפרלמנט לפני שארה"ב תסיר את המכסים שהוטלו בשנה שעברה.

ההסכם החדש מאפשר מסחר חופשי של סחורות בין שלושת המדינות, אך מותיר לכל אחת מהמדינות לקבול על כמות הסחורות המיוצאות אליה. במקרה כזה, המדינה הקובלת תהיה רשאית להטיל מכסים כדי להגן על התעשייה המקומית.

המתיחות עם סין נמשכת

בחודשים האחרונים נמצאת ארה"ב בעיצומו של משבר סחר עם סין, שהחל בעקבות החלטת הנשיא טראמפ להטיל מכסים על שורה ארוכה של מוצרי יבוא סיניים, בסכום מצטבר של כ-200 מיליארד דולר עד כה. לטענת טראמפ, סין "מרמה" את העסקים האמריקאים, גובה מהם מכס גבוה כשהם מייצאים לסין וזוכה למכסים נמוכים בייצוא לארה"ב. טראמפ תיאר את סין כמי שמנצלת את ארה"ב, ודרש את הורדת המכסים על ייצוא אמריקאי לסין.

בשבוע שעבר הודיעה סין בתגובה כי תעלה מכסים על מוצרים אמריקאים בשווי 60 מיליארד דולר, משיעור של 10% ל-25%. ההחלטה נוגעת ברובה לתוצרת חקלאית, וצפויה להיכנס לתוקף החל מה-1 ביוני.

מומחים הזהירו כי הטלת המכסים האחרונה עשויה לפגוע בהתאוששות הסינית שנראה היה שהחלה לתפוס תאוצה. הצמיחה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם שמרה ברבעון האחרון על רמה יציבה של 6.4% מעל זו של השנה החולפת, נתון שנתמך בעלייה בהוצאה הממשלתית ובשיעור ההלוואות שהעניקה המערכת הבנקאית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!