דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדים כדי לחיות / בעקבות האסון ביבנה: יו"ר ההסתדרות זימן את התאחדות בוני הארץ לדיון חירום

במקביל הורה בר דוד לבחון את יישום הסכם הבטיחות שחתמה הממשלה עם ההסתדרות בנובמבר האחרון: "נמשיך לפעול על מנת להגן על ביטחון העובדים"

קמפיין המאבק למען בטיחות בעבודה (צילום: דוברות ההסתדרות)
קמפיין המאבק למען בטיחות בעבודה (צילום: דוברות ההסתדרות)

בעקבות תאונת המנוף ביבנה, במסגרתה נהרגו ארבעה עובדים, זימן יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד את ראשי התאחדות בוני הארץ לפגישת חירום. הפגישה תתקיים היום (שני), בשעה 14:00, והיא נועדה על מנת להביא לפעולה מיידית של הקבלנים והיזמים ליישום נהלי השמירה על העובדים.

במקביל הנחה בר דוד את כל הגורמים המקצועיים בהסתדרות לבחון באופן מיידי את יישום ההסכם שנחתם מול הממשלה בענף הבניין בנובמבר 2018, וכן לגבש המלצות אופרטיביות להגנה על עובדי הבניין בישראל. "לא מדובר בגזירה משמים," אמר בר דוד, "ההסתדרות פועלת מזה חודשים רבים בנושא מול הממשלה, ותמשיך לפעול על מנת להגן על בטיחותם של העובדים".

ארנון בר דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף. (צילום: יחצ)
ארנון בר דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף. (צילום: יחצ)

 

 

מוקדם יותר היום התייחס בר דוד לתאונה ואמר ״התאונה המזעזעת שהתרחשה הבוקר ביבנה היא עוד תמרור אזהרה אחד מבין רבים מדי שכבר הוצבו לפנינו. כמה עוד פועלים ייפצעו וייהרגו עד שנבין שיש פה הפקרה אמיתית של חיי אדם? אני מצפה מהעומדים בראש חברות הבנייה, מהתאחדות בוני הארץ ומכל הנוגעים בדבר ליישם במהרה ובאופן מלא את ההסכם שנחתם עם ההסתדרות והמדינה, ולפעול בחומרה על מנת להציל חיים. על רשויות האכיפה והמדינה מוטלת החובה לפעול ביתר שאת במאבק להצלת חיים ולא לפתור אף אחד מהאשמים מאחריות. ההסתדרות תמשיך ותיאבק למען השמירה על חיי אדם והגברת הבטיחות במשק בכלל ובענף הבנייה בפרט – ולא תפסיק לפעול עד אשר ייושמו ההסכמות בנושא״.

בית נבחרי ההסתדרות אישר סכסוך עבודה כללי במשק בנושא בטיחות בעבודה (צילום: דוברות ההסתדרות).
בית נבחרי ההסתדרות אישר סכסוך עבודה כללי במשק בנושא בטיחות בעבודה (צילום: דוברות ההסתדרות).

לאחר קמפיין נרחב של ההסתדרות ובמסגרתו איום בשביתה כללית במשק, חתמה הממשלה בנובמבר 2018 על הסכם בטיחות שמסדיר חלק ניכר מהבעיות בתחום הבטיחות בבניין בכלל והבטיחות בשימוש בעגורני צריח בפרט. עם זאת, הממשלה שנכנסה לתקופת הבחירות לא יישמה חלקים נרחבים מההסכם. בין היתר קבע ההסכם כי משרד העבודה יפעל להסדרת האחריות הסטטוטורית של כלל היבטי התחזוקה, התקינות והבטיחות של עגורני צריח, אולם סוגיה זו טרם יושמה. סוגית קביעת קריטריונים חדשים שיבטיחו את הרחבת מספר בודקי המנופים המוסמכים בישראל באופן שייתן מענה הולם להגברת הבטיחות בתחום המנופים, לא התקדמה גם כן.

נושאים נוספים שטרם טופלו בהתאם להסכם, אותו הובילה ההסתדרות מול המדינה, הם הנפקת רישיונות קשים לזיוף למפעילי העגורנים, במטרה להיאבק בתופעה, וכן הגברת האכיפה על כך שהאתתים המכוונים מלמטה את פעולת המנופאי יהיו מוסמכים בתחום. גם קביעת מדרג אחריות כולל באתרי הבניה, שיקיף בין היתר את מזמין עבודות הבנייה, טרם הוסדר.

עם זאת, בעקבות הסכם הבטיחות הצליחה הכנסת היוצאת להעביר, טרם התפזרותה, את הצעת החוק של ח"כ לשעבר, אייל בן ראובן, על פיה יועסקו מנופאים בהעסקה ישירה או באמצעות חברות ייעודיות לתחום המנופאות בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!