דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרב הראשי לישראל

צו מוסרי / הרב הראשי לישראל: קבלן שאינו מבטיח בטיחות עובדיו - חייב נידוי

בעקבות התאונה ביבנה בה נהרגו ארבעה עובדים, התייחס הרב יצחק יוסף בחריפות למחדלים וההפקרות בענף הבניין | בדבריו ציטט הרב את הפסוק "לא תשים דמים בביתך"

הרב יצחק יוסף (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90).
הרב יצחק יוסף (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90).

הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף התייחס אמש (ראשון) למחדלים בענף הבניה ומסר כי: "על פי ההלכה קבלן העוסק בבניה ולא מוודא כי נשמרים כל כללי הבטיחות על מנת למנוע פגיעה בעובדים, הרי הוא עובר על איסור תורה של ׳לא תשים דמים בביתך׳ וחייב נידוי." התבטאות זו נותנת גב הלכתי, חברתי ומסורתי, להוקעת ההפקרות בענף הבניין, ומציבה תמרור אזהרה ברור מול המחדלים.

בדבריו ציטט הרב את ספר דברים פסוק כ"ב פסוק ח' שם כתוב: "כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ, וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ; וְלֹא-תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ, כִּי-יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ". על פי פרשנים רבים, לא מצטמצם ציווי זה במעקה, אלא בכל מפגע בטיחותי שעלול להוות סכנה.

לצד התבטאויות מעוררות מחלוקת, דרש הרב הראשי יוסף מספר פעמים בשנים האחרונות צדק ושוויון בעבור החלשים ביותר. כך עשה באוגוסט 2018 עם האיום להפוך את משגיחי הכשרות לעובדי קבלן. הרב יוסף ביקש את התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ובפנייה אליו כתב "לא יעלה על הדעת כי יינקט פתרון אשר בכל המגזרים במשק הולך הוא ועובר מן העולם בדמות הפיכתם של אנשים עובדים לפועלים בחברות כוח אדם תוך פגיעה חמורה בזכויותיהם וללא כל אופק לשינוי בעתיד הקרוב".

זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)
זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)

קולו של הרב יוסף נשמע גם מול זוועת הטבח בסוריה. בפעמיים בשנים האחרונות דרש הרב הראשי את התערבותה של ממשלת ישראל ואת עזרת עם ישראל בתפילות, בנוגע לעתיד הסכסוך העקוב מדם בסוריה, בו נרצחו מאות אלפי אזרחים ואזרחיות חפים מפשע. "קיימת חובה מוסרית שלא לשתוק ולנסות להפסיק את הטבח. כיהודים שעברו השמדת עם, כיהודים שתורתם היא אור לעמים, החובה המוסרית שלנו היא לנסות למנוע את הטבח, זוהי חובה שאינה פחותה מהחובה המוסרית שהייתה להשמדת הכור בסוריה", אמר יוסף באפריל 2018, נוכח המתקפה בה נרצחו 150 סורים במתקפה של צבא אסד.

באוקטובר 2016, בשיא מלחמת האזרחים בסוריה, בלב התופת בחלב, השתתף הרב הראשי הראשון לציון בכינוס בין דתי בבית הנשיא רבלין, לצד אנשי דת מוסלמים ויהודים נוספים ואמר את הדברים הבאים: ״כשיש רצח עם אסור לנו לשתוק. אסור לנו לחזור אל מה שקרה בשואה אז נרצחו מיליוני יהודים והעולם שתק. גם בין יהודים והמוסלמים צריכה להיפסק האלימות. אבי, היה הרב הראשי במצרים, הוא היה הולך אל מלך מצרים פארוק יחד עם כל ראשי הדתות, בכל חג. הוא ישב לצידו ושוחח איתו בידידות על התנ״ך. חיינו בשלום לפני שבעים שנה, לפני מאה שנה, זה כל כך חשוב. עלינו לשוב לחיות בשלום יהודים לצד מוסלמים. אבי היה הראשון שנתן פסק הלכה שמותר להשיב שטחים בשביל שיהיה שלום. אבל דוד המלך אמר ״אני שלום אדבר והמה למלחמה״. אותו מיעוט העוצר את השלום צריך להעצר על ידינו. עלינו לגנות טרור מכל סוג שהוא ואחרי שהמיעוט הזה יעצור, יש סיכוי לשלום בנינו לבין המוסלמים.״

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!