דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

אסון המנוף ביבנה / "כדי להיות טכנאי מנופים אין היום שום צורך בהכשרה מלבד קורס בן חמישה ימים"

דן ורשבסקי, יו"ר ועד המנופאים הארצי, מתאר מציאות קשה באשר לבטיחותם של המנופים בישראל | על הרוגי תאונות השנים האחרונות אמר: "אילו היו עוברים הכשרה עם פיקוח, יכול להיות שחייהם היו נשמרים" | מנופאים בכל רחבי הארץ ערכו 2 דקות דומיה לזכר הרוגי האסון ביבנה

זירת תאונת העבודה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה, בה נהרגו ארבעה עובדים מקריסת מנוף, 19 במאי 2019 (צילום: פלאש90)
זירת תאונת העבודה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה, בה נהרגו ארבעה עובדים מקריסת מנוף, 19 במאי 2019 (צילום: פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לצד העובדה כי בישראל ישנם כיום רק 13 בודקי מנופים מוסמכים, היכולים לבצע את הבדיקות התקופתיות המחייבות, משיחת 'דבר העובדים' עם דן ורשבסקי, יו"ר ועד המנופאים הארצי, עולה תמונה קשה ביותר באשר לבטיחותם של המנופים בישראל עבור העובדים עליהם והשוהים בסביבתם. "כדי להיות טכנאי מנופים שמתקן תקלות אין היום שום צורך בהכשרה מלבד קורס בן חמישה ימים של עבודה בגובה על תרנים", אמר ורשבסקי והוסיף כי מלבד ארבעת ההרוגים בתאונה שארעה באתר הבניה ביבנה בתחילת השבוע, נהרגו שני טכנאי מנופים נוספים בפרוייקט מיד-טאון בתל אביב ב-2015. "אילו היו עוברים הכשרה והדרכה שוטפת מתאימה, עם פיקוח עליהם, יכול להיות שחייהם היו נשמרים", הוסיף.

שלשום ערכו מנופאים בכל רחבי הארץ 2 דקות דומיה והפסקת עבודה לזכר ההרוגים בתאונת העבודה ביבנה:

דקת דומייה לזכר 4 טכנאים

Posted by ‎וועד ארצי מפעילי עגורן צריח‎ on Monday, May 20, 2019

"המרכיבים הם בדרך כלל אנשים שפרקו והרכיבו אלפי מנופים, ועל פי רוב אין איתם בעיות, אבל הרכבה לא נכונה משפיעה על תפעול המנוף ובטיחותו" הוסיף ורשבסקי. "לטכנאים הרבה פעמים חסרות מערכות המחשב הדרושות בשביל לוודא שתפעול המנוף היום יומי יהיה תקין. לדוגמה: מנופאים מכל הארץ מתלוננים שמנופים שמגיעים מסין אינם מטופלים כראוי ולכן מאוד קשים להפעלה, באופן שבסופו של דבר מהווה סכנה ממשית לגרימת תאונה קשה. התרענו על כך והעלנו את זה כבר לפני זמן רב בפני משרד העבודה והרווחה. גם הסכם הבטיחות שחתמה ההסתדרות מול משרדי הממשלה כולל סעיף הנוגע להסדרת האחריות לאחזקה השוטפת של המנופים, שלצערי טרם יושם".

הסכם הבטיחות עליו חתמה הממשלה, לאחר מאבקה של ההסתדרות והאיום בהשבתה כללית של המשק, קובע כי משרד העבודה יפעל להסדרת האחריות הסטטוטורית של כלל היבטי התחזוקה, התקינות והבטיחות של עגורני צריח. הסעיף בהסכם לא יושם על ידי הממשלה בין היתר, על פי טענותיה, בשל ההליכה לבחירות כלליות.

"החוק קובע כי עגורני צריח צריכים להיות מורכבים ומפורקים על ידי מומחה בתחום" אמר לגל"צ הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מוטי אלישע. "יש עשרות סוגים של עגורני צריח ולכל אחד יש הוראות הרכבה שונות. לכל מפרק או מרכיב עגורן יש את האחריות הבסיסית לדעת את העבודה".

"לקבלנים יש את כל הכלים והידע כדי לשמור על הבטיחות באתרי הבניה" טען אלישע. "אי אפשר לצפות מתחום שהיה מוזנח במשך 30 שנה שכל הבעיות יפתרו מיד. אנחנו נמשיך באכיפה בלתי מתפשרת. לא נרפה, נמשיך להיאבק בכל הכח אם זה בחקיקה ואם על ידי אכיפה מוגברת עד שהדברים ישתנו. נוכח האתגרים הבטיחותיים, אנו מתכוונים להעביר רפורמה שאומרת שאף אדם לא ידרוך באתר בניה ללא הכשרה בסיסית, אבל לצורך זה נדרש שיתוף הפעולה של הקבלנים בנושא. לצערנו הכנסת התפזרה מוקדם מדי ולמרות שהצלחנו להעביר את רפורמת הפיגומים ועוד, לא הספקנו הכל. ואנו מתכננים להשלים את כלל הרפורמות בחודשים הקרובים". אלישע הדגיש כי המשרד היה מעורב בחקיקת חוק עוזרי הבטיחות טרם פיזור הכנסת וכי הוא פועל להגדיל את מספר המפקחים בשטח ואת כלי האכיפה שברשותם.

זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)
זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)

שלשום נפגשו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, לישיבת חירום בבית ההסתדרות, והחליטו על הקמת מטה בטיחות משותף בניהולו של חבר הכנסת לשעבר, אלוף (במיל') איל בן ראובן – וכן על הדממה בת חצי יום של כלל אתרי הבניה בישראל ביום חמישי לצורך מפגשי הסברה והדרכה בתחום הבטיחות.

בעוד כשבועיים יתקיים כנס חירום והסברה לעובדים ולמעסיקים, ובעוד שלושה שבועות יפרסם מטה הבטיחות תוכנית עבודה במטרה לחולל שינוי משמעותי בתחום הבטיחות. הצדדים הסכימו לפעול במשותף אל מול הממשלה לקידום עקרונות לחקיקה מוסכמת שתסדיר את כל היבטי האחריות לבטיחות באתרי הבנייה, לרבות אחריות המזמין, ולהקים צוותים מקצועיים משותפים אשר יקיימו ישיבות שוטפות למעקב ולטיפול אחר יישום הדברים.

ביום שני פורסמו שמותיהם של שלושה מהרוגי התאונה: יוני סבג ז"ל (33) מאור יהודה, בן דקלו (22) מפרדס חנה, וגיל חזאזי (51) מחדרה שהותיר אחריו אישה ושלוש ילדות. שמו של ההרוג הרביעי, סרגי סמיונוב בן ה-33 מבאר שבע, פורסם אתמול.

שלושה מהרוגי תאונת המנוף ביבנה. מימין לשמאל: יוני סבג ז"ל, בן דקלו ז"ל, וגיל חזאזי ז"ל
שלושה מהרוגי תאונת המנוף ביבנה. מימין לשמאל: יוני סבג ז"ל, בן דקלו ז"ל, וגיל חזאזי ז"ל

בעקבות התאונה הטיל משרד העבודה צווי בטיחות בחמישה אתרים של רמי שבירו ביבנה, המבוצעים על ידי חברת הבת נאות שמיר, בגין ליקויים של אי גידור משטחי עבודה. כחודש לפני התאונה הקטלנית השבוע, ארעה באותו אתר בדיוק תאונה קטלנית נוספת, בה התחשמל נהג המשאית איציק כהן כשנגע ברתמות הנפה של מנוף שעמד בקרבה מסוכנת לקווי מתח גבוה.

ביום שני הודיעה המשטרה כי אתר הבנייה ביבנה יסגר ל-30 ימים, זאת לאחר עריכת שימוע לחברה המבצעת, נאות שמיר (חברת בת של היזם רמי שבירו). המשטרה בוחנת האם קריסת הזרוע האחורית של העגורן נגרמה בשל כשל מבני או בשל טעות אנוש בעקבותיה שוחררו חלק מהפינים המקבעים אותה.

בדיקת המשטרה העלתה כי בישראל לא קיים כל נוהל, חוק או תקנה המסדירים את המקצוע עתיר הסיכונים של מקימי ומפרקי העגורנים, והעוסקים בתחום אינם נדרשים לכל הסמכה מקצועית למעט הכשרה כללית לעבודה בגובה. "כרגע המצב הוא שכל מי שרוצה להרכיב או לפרק עגורן פשוט לוקח קבוצת עובדים, מטפס על העגורן, מזמין מנוף שיקשור את החלקים ומתחילים לפרק. אין הוראות פירוק איך ובאיזו צורה יש לפרק או להרכיב עגורן", מסר לאתר 'וואלה' גורם בכיר במשטרה.

הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מוטי אלישע מסר כי "לקבלנים יש את כל הכלים והידע כדי לשמור על הבטיחות באתרי הבניה. אי אפשר לצפות מתחום שהיה מוזנח במשך 30 שנה שכל הבעיות יפתרו מיד. אנחנו נמשיך באכיפה בלתי מתפשרת לא נרפה, נמשיך להיאבק בכל הכח אם זה בחקיקה ואם על ידי אכיפה מוגברת עד שהדברים ישתנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!