דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורגל נשים / "הזמן למעשים": אופ"א נרתמת לקידום כדורגל הנשים ביבשת

קמפיין חדש של התאחדות הכדורגל האירופית, שמייצג את רוח השינוי שעובר הענף בשנים האחרונות, מסביר שאמירות ומחמאות כבר לא יספיקו | גמר הגביע הישראלי שייערך השבוע הוא הזדמנות טובה להצטרף למהפכה

כדורגל נשים (באדיבות UEFA)
כדורגל נשים (באדיבות UEFA)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות הכדורגל האירופית (אופ"א) השיקה, לראשונה בהיסטוריה שלה, קמפיין לקידום כדורגל נשים באירופה, תחת הססמה "הזמן למעשים". הקמפיין החדש, שקורא "להפסיק להיות נחמדות", מייצג את השינוי המתחולל בכדורגל הנשים באירופה בשנים האחרונות. משחק גמר גביע הישראלי ביום חמישי יהיה הזדמנות נהדרת לאוהדים והשחקניות להצטרף לרוחות שנושבות באירופה ולהוביל לשינוי במעמד הענף גם בארץ.

"כדורגל הנשים הוא לא הכדורגל של המחר, אלא הוא הכדורגל של היום. זוהי חובתה של אופ"א כגורם השלטוני של הכדורגל האירופי להעצים את משחק הנשים" אמר נשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין בהצגת התוכנית החדשה. "נשקיע באופן משמעותי בכדורגל הנשים במטרה לכוון גבוה ולהפוך את כדורגל הנשים האירופי גדול ככל שהוא יכול להיות. הפעולות שאנו מציעים ומתחייבים אליהם ב-2019 יובילו לפיתוח המשחק לגדול יותר, מקצועי יותר ומשגשג יותר עד שנת 2024. זהו זמן לפעולה".

במרכז התוכנית החדשה של מחלקת הנשים של אופ"א עומדות חמש המטרות הבאות:

  • להכפיל את מספר הנשים והנערות שמשחקות כדורגל בהתאחדויות של אופ"א ל -2.5 מיליון
  • לשנות את התפיסות של כדורגל הנשים ברחבי אירופה
  • להכפיל את טווח והערך של אליפות אירופה וליגת האלופות לנשים
  • לשפר את הסטנדרטים שמקבלות שחקניות הכדורגל על ידי הגעה להסכמים סטנדרטיים עבור שחקניות הנבחרות הלאומיות ולהגדיר את מדיניות השמירה על ההסכמים בכל 55 התאחדויות החברות באופ"א
  • הכפלת הייצוג הנשי בכל הגופים הרשמיים של אופ"א

כדורגל הנשים באירופה נמצא במאבק על הפיכת ענף הספורט למקום בו יכולות נשים להתפרנס בכבוד בלי הצורך בעבודה נוספת. המאבק להפיכת כדורגל הנשים למקצועני הוביל את שחקניות נבחרות נורבגיה, שבדיה, דנמרק, הולנד ואירלנד למאבקים מתוקשרים נגד ההתאחדויות המקומיות במטרה לקבל תנאי שכר ותנאים סוציאליים טובים יותר.

נאדין קסלר אחראית כדורגל נשים בארגון אופ"א. (Photo: Andrzej Lange / UEFA)
נאדין קסלר אחראית כדורגל נשים בארגון אופ"א. (Photo: Andrzej Lange / UEFA)

שחקניות הכדורגל באירופה ובעולם הפסיקו להיות נחמדות, ולא מסתפקות כבר במחמאות מאוהדי כדורגל על "כמה שזה נחמד שיש כדורגל נשים", ויצאו למאבק שגדל מרגע לרגע. תוצאות ישירות של המאבק הן ההקמה של ליגות מקצועניות בארגנטינה, אוסטרליה וביטול החלטה לפרק את הליגה המקצוענית בקולומביה. גל המהפכה והשינוי סחף גם את ההתאחדות האנגלית להקמה של הליגה המקצוענית באנגליה עם הקמת אקדמיות נערות בכל קבוצה בשתי הליגות הבכירות.

לפי הנתונים הרשמיים של אופ"א, רשומות כיום ביבשת 1.3 מיליון כדורגלניות (נתון שרשם עלייה של 50% בשנתיים האחרונות) ו-40,421 מאמנות בעלות הסמכה רשמית. לעומת זאת, בכל אירופה יש רק 285 שופטות בינלאומיות.

כדורגל נשים (באדיבות UEFA)
כדורגל נשים (באדיבות UEFA)

נתון נוסף שמראה על הגידול והפיתוח של כדורגל הנשים באירופה הוא כניסתם של מועדוני הגברים לליגות הנשים, כש-28% מהמועדונים המקצועניים ביבשת מפעילים גם קבוצות נשים. התאחדויות הכדורגל ברחבי אירופה השקיעו בשנה החולפת 123 מיליון אירו בתוכניות של כדורגל הנשים, עלייה של 10% מאז 2017. גם בצד הצופים הנתונים די מרשימים – 265 מיליון אוהדים צפו בטורניר אליפות אירופה שנערך בהולנד ב-2017.

"זה הדבר הנכון לעשות"

גם לישראל הגיעה הבשורה החדשה של כדורגל הנשים, שנאבק על קיומו כספורט שגם נשים יכולות להתפרנס ממנו. גם אם המסר שנשמע בקול רם ברחבי אירופה נשמע מעט מדי בליגה הישראלית. השנה, מועדון הנשים של הפועל באר שבע יצא למאבק כנגד אפליה בתקציבים העירוניים, שהגיע גם לפסים משפטיים.

במקביל החליטו בתחילת החודש ארבע הקבוצות הנשים שהופיעו בחצי גמר גביע  המדינה להיאבק לקבלת תקציבים שהובטחו להם ב-2017 אך לא הועברו עד היום. אחרי דיונים פנימיים החליטו ארבע הקבוצות – אס"א ת"א, מכבי חדרה, מ.ס קרית גת ומ.כ רמת השרון – להפסיק את המאבק בתמורה להבטחה מחודשת של העברת 450 אלף שקלים לכל שמונה הקבוצות בליגת הנשים, הבטחה שגם היא לא קוימה עד לרגע זה.

במהלך חצי הגמר, עלו שחקניות אס"א ת"א עם שרוכי דגל הגאווה כאות מחאה על היחס לכדורגל הנשים בישראל. שחקנית אס"א ת"א אושרת עיני הסבירה את הבחירה למחאה המקורית: "יש כאלה שחושבים שדגל הגאווה מסמל רק את התמיכה בקהילת הלהט"ב. זה נכון, אבל הוא גם הרבה מעבר לזה. דגל הגאווה הוא גם דגל החופש. מעבר לתמיכה הברורה והנדרשת בקהילת הלהט"ב הוא גם מסמל רבגוניות וסובלנות. שוויון זכויות והזדמנויות לכל אחד ואחת בלי קשר למגדר, מוצא, מין, צבע עור או שפה – בקיצור, מה שספורט אמור לקדש. חברותיי ואני עלינו אתמול למשחק חצי גמר גביע המדינה עם שרוכים בצבעי הקשת, צבעיו של דגל הגאווה, בכדי להדגיש את הצורך בשוויון ובשינוי במדינת ישראל.

אשרת עיני אס"א תל אביב (צילום: דניאל עיני)
אשרת עיני אס"א תל אביב (צילום: דניאל עיני)

"אנחנו נמצאות בעיצומו של מאבק" הוסיפה, "מאבק על עתיד כדורגל הנשים בארץ אבל גם מאבק על מיקומה של האישה בחברה הישראלית. אנחנו דורשות לקבל תנאים הולמים והוגנים ושייעשה צדק כי זה הדבר הנכון לעשות וככה צריך לחיות בחברה מתוקנת ומתקדמת, כמו שאנחנו מתיימרים להיות בישראל 2019. כולי תקווה שההקצבות יאושרו היום ונראה שינוי שימנף את כדורגל הנשים בארץ".

משחק גמר הגביע בין האלופה אס"א ת"א למכבי חדרה שיערך ביום חמישי במגרש "המושבה" בפתח תקווה היא הזדמנות חשובה לאוהדי ואוהדות כדורגל הנשים בישראל להתאחד ביחד עם השחקניות ומנהלי והמנהלות הקבוצות להתעורר ולהשמיע  את הקול של כדורגל הנשים בישראל, שלא מוכן להיות יותר רק "נחמד", אלא גם הוא ברוח ההתחדשות האירופית דורש לזמן פעולה ולקידום כדורגל הנשים בישראל להפיכתו לספורט שבו שחקניות הכדורגל יוכלו להתפרנס ממנו בכבוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!