דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בז"ן

בין מגורים למפעלים / מפרץ חיפה: פרשת הדליפות נמשכת, הוויכוח סביב עתיד המפעלים גובר

עיריית חיפה פעלה להשבתת צנרת הגז של חברת 'מפעל דור כימיקלים', אך בית המשפט המחוזי הוציא צו המונע את ההשבתה | קליש רותם במסר תקיף למפעלי התעשייה הכימית באיזור: "תשתית לא תקינה תושבת"

מפעל חיפה כימיקלים במפרץ חיפה (צילום ארכיון: ויקימדיה)
מפעל חיפה כימיקלים במפרץ חיפה (צילום ארכיון: ויקימדיה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

צו ארעי של בית המשפט המחוזי בחיפה מאמש (רביעי) מונע מעירית חיפה להשבית את שינוע החומרים המסוכנים בצנרת התת-קרקעית של מפעל דור כימיקלים. הצו יאפשר פריקת אנייה ובהTBE  הדרוש לייצור הבנזין בבז"ן. מוקדם יותר הודיעה בז"ן לבורסה על סכנה לאספקת הבנזין לשוק המקומי עקב מחסור בMTBE-. פעילי סביבה מהאזור מתכננים הפגנה היום (חמישי) בקריית חיים למען פינוי מלא של המפעלים מהמפרץ

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, תמר שרון נתנאל, נעתרה לבקשת דור כימיקלים והוציאה צו ארעי ההופך את החלטתה של עיריית חיפה לבטל את ההיתר של חברת דור כימיקלים להזרים חומרים מסוכנים בצינורות תת-קרקעיים. ב-27 למאי יתקיים דיון בין הצדדים בבית המשפט.

הפרשה החלה בגילוי דליפת גז בקריית חיים מצנרת ה-c4 של דור כימיקלים ביום שבת האחרון, אשר גרם לסגירת צומת הום סנטר בקריית חיים למשך 36 שעות, שכן מדובר בגז דליק ומסוכן. צנרת זו צפויה להישאר מושבתת, בעוד צינורות אחרים יוכלו להמשיך לפעול ולספק לבז"ן MTBE, הנדרש לייצור בנזין. גם המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה ביום שני ופשט על משרדי חברת דור כימיקלים, בשיתוף פעולה של המשטרה הירוקה במשרד וצוותי מחוז חיפה, ותפס מסמכים הקשורים לאירוע דליפת הגז הדליק בצנרת C4, המוליכה את הגז ממפעל דור כימיקלים אל תשלובת בתי זיקוק (בז"ן). המסמכים רלוונטיים לאירוע החמור מסוף השבוע ולנסיבות התרחשותו.

בדיווח מיידי שהוציאה חברת בז"ן אתמול לבורסה, נכתב כי בז"ן "קיבלה הודעה מאת חברת דור כימיקלים בע"מ ("דור") על פיה עירית חיפה הודיעה לדור על פקיעת תוקפו של ההיתר הזמני שניתן לדור לשינוע חומרים מסוכנים בצנרות תת קרקעיות, וכי על דור לחדול מביצוע כל פעולה או עיסוק לפי אותו היתר". MTBE  הינו חומר חיוני לייצור בנזין, ו"החלטת העירייה מחייבת – בין היתר – הפסקת שימוש בצנרת תת קרקעית המאפשרת פריקת מכליות MTBE מיבוא, ובצנרת המוליכה MTBE ממפעל דור לבזן". החלטת השופטת שרון נתנאל מבטיחה לעת עתה את אספקת הבנזין בבז"ן.

רשויות הפיקוח השביתו את פעילות הצנרת

בשבועות האחרונים הבחינו מספר אנשים בריח חריג ברחוב חלוצי התעשייה בקריית חיים. ביום שבת האחרון התגלתה דליפה של גז דליק והצומת נסגר בהוראת המשטרה. רק לאחר 36 שעות הצומת נפתח מחדש לתנועה, תוך השבתת הצנרת המובילהc4  מחברת דור כימיקלים למפעלי בז"ן.

הצומת שהושבתה בקריית חיים. תמונה באדיבות משטרת ישראל
הצומת שהושבתה בקריית חיים. תמונה באדיבות משטרת ישראל

 

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, הגיבה במהירות בעמוד הפייסבוק שלה במסר מתון יחסית לפיו "אין למפעלים האלה מקום לידינו, כל זמן שהזיהום נמשך, והתקלות חוזרות השכם והערב. אנחנו לא נסכים לחיות ליד שכנים מזיקים. אם וכאשר יהפכו לשכנים טובים, נוכל לקבל את נוכחותם בחיינו". לאחר מכן, החריפה את המסר והודיעה כי "תשתית שאינה תקינה לא תתוקן, אלא תושבת", תוך הבעת תמיכה בתכנית האסטרטגית של רמ"י לפינוי מפעלי התעשייה הכימית, לטובת פיתוח מגורים, פארקים ותעשיית היי-טק.

ביום שני האחרון התנהל שימוע בעירייה לחברת דור כימיקלים לגבי רישוי העסק שלה. כתוצאה מהשימוע הוחלט להשעות את ההיתר להשתמש בצנרת התת-קרקעית להובלת חומרים מסוכנים – החלטה שהובילה לקשיים בבז"ן עצמה. כאמור ההחלטה הושעתה בצו ארעי אתמול.

חקירה פלילית כנגד מפעל גדיב

ביום ראשון השבוע הודיע המשרד להגנת הסביבה על פתיחה בחקירה פלילית כנגד מפעל גדיב מקבוצת בז"ן, בשל חשד לדליפה של חומרים מזהמים לים, בצנרת תת-קרקעית אחרת. תושבים מחיפה מסרו ל'דבר העובדים' כי מדובר בצנרת שאמורה להיות מוטמנת מתחת לקרקע, אך חלקים מתוכה נחשפו מספר פעמים בשל גריעת חול, שנגרמת כתוצאה מבניית נמל המפרץ.

על פי הודעת המשרד להגנת הסביבה "ראשיתה של הפרשה לפני מספר חודשים, כאשר מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית חשפו הזרמה של חומרים מסוכנים לים התיכון באזור מסוף הכימיקלים הצפוני הנמצא במתחם נמל חיפה. החומרים שנדגמו ודלפו על-פי החשד הם BTEX – בנזן, טולואן ותרכובות אורגניות נדיפות אחרות. בתוך כך, נפתחה חקירה במסגרתה בוצעו בדיקות שהביאו לחשיפת מקור פוטנציאלי לדליפת החומרים המסוכנים מצנרת השייכת לאחד המפעלים במתחם. במסגרת החקירה בוצעו בדיקות מקצועיות לשם איסוף ממצאים, תוך ניהול חפירות שחשפו חור באחד הצינורות שעל-פי החשד גרם לזיהום קרקע וים ולדליפת חומרים מסוכנים, לרבות בנזן וטולואן, לנמל".

"בעקבות דרישת המשרד להגנת הסביבה, הצנרת הושבתה והדליפה הופסקה, אולם נדגיש, כי עדיין קיימת עדשת זיהום קרקע ומבוצעות פעולות בהנחיית מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה לשיקום האזור שנפגע בתחום מסוף הכימיקלים הצפוני". במסגרת החקירה המשרד להגנת הסביבה ומשטרת ישראל ערכו חיפוש ותפיסת מחשבים ומסמכים המשרדי החברה.

הפגנת תושבים ופעילים בקריית חיים

פעילי סביבה מהאזור מתכננים הפגנה היום בקריית חיים למען פינוי מלא של המפעלים מהמפרץ בכותרת "די להפקרת החיים שלנו במפרץ חיפה", ותמיכה בתכנית הפינוי של המפעלים. 

עתיד המפרץ – החלטה אסטרטגית

מפעלי התעשייה הכימית במפרץ חיפה מספקים תעסוקה ישירה ועקיפה לאלפי עובדים. המועצה הלאומית לכלכלה הפיקה דו"ח יעוץ של חברת מקינזי שלא פורסם, אך מידע שדלף מתוכו מעיד כי מהלך אסטרטגי של פינוי התעשייה הפטרוכימית עשוי להיות משתלם כלכלית. במקביל, ברשות מקרקעי ישראל ערכו תכנית אסטרטגית בשם "שער המפרץ", אשר מיועדת להחליף את התעשיות הקיימות בשכונות מגורים, פארקים, מסחר ותעסוקה בשירותים ובהיי-טק. גם במשרד האנרגיה מקווים להעביר החלטת ממשלה שתתמוך באיסור מכירת רכבים המונעים בסולר ובנזין לאחר שנת 2030, כדי להיות בין המדינות הראשונות שיעבירו את רוב כלי התחבורה לשימוש באנרגיות מתחדשות או להנעה בגז, המזהמת פחות מדלק נוזלי.

התוכנית הלאומית למפרץ חיפה (קרדיט: רשות מקרקעי ישראל)
התוכנית הלאומית למפרץ חיפה (קרדיט: רשות מקרקעי ישראל)

התכניות לפינוי עתידי של התעשייה מעמידות את בעליה במלכוד – ללא אופק עתידי במיקום הקיים, פוחתת התוחלת של השקעה במפעלים, הן לצרכים עסקיים והן לצרכי הפחתת ההשפעה השלילית על הסביבה. מנגד, אין גם ודאות שהפיכת התעשייה הקיימת לבלתי מזהמת יכולה לשמור על רווחיותה, בשל היות חלק מהמפעלים ותיקים אשר בנויים בטכנולוגיות מיושנות וקשות לשדרוג. בבז"ן הקימו מחלקת חדשנות, שנועדה לאפשר למפעל לפתח מוצרים חדשים בהתאם לדרישות השוק, להחמרות התקנים הסביבתיים, ולאפשרות כי הביקוש המקומי לסולר ולבנזין ירד לאפס או קרוב לכך.

לפי דיווחי המשרד להגנת הסביבה, החלת יישומו של חוק אוויר נקי גרם לשיפור משמעותי בהשפעה הסביבתית של התעשייה במפרץ, אך במקביל, התרחשו בשנים האחרונות מספר תקלות חמורות הכוללות דליפת גז, שריפות, חריגה בפליטות לאוויר מעבר למותר.

העתיד של מפרץ חיפה איננו החלטה שיכולה להתקבל במסגרת החלטת רשויות מקומיות או בעלי ההון המחזיקים במפעלים, אלא רק ברמת ממשלת ישראל. הכיוונים האסטרטגיים העיקריים הם שימור האופי התעשייתי של המפרץ, תוך פיתוח הנמלים, מחסני הסחורות, והתעשייה הכימית לעומת החלופה של פינוי המפעלים הגדולים, בעבור מיזמי מגורים, תיירות, ותעשייה קלה וחדשנית. עד שהממשלה תקבל החלטה אסטרטגית ותגבה אותה בתקציבים הנדרשים, מכלול הצעדים בדמות ההפגנות, שימועים לגבי רישיונות העסק, פיתוח עסקי במפעלים עצמם ואכיפת התקנים הסביבתיים הם בעיקר מאבקים שלא מביאים להכרעה, אך יוצרים דעת קהל לקראת הכרעה אסטרטגית לגבי עתיד מפרץ חיפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!