דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

בריטניה / האיגודים בבריטניה נאבקים על הישארותה באיחוד האירופי

קונגרס האיגודים המקצועיים הבריטי מזהיר כי יציאה מהאיחוד תוביל לירידה בשכר, לפגיעה בזכויותיהם של העובדים ולאבדן מקומות עבודה ומגדיר צעד כזה כ"אסון לעובדים".

שלטים נגד יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי.  (צילום: סוכנות AP)
שלטים נגד יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. (צילום: סוכנות AP)

"ברקזיט", משאל העם שייערך בסוף יוני ויכריע בשאלת הישארותה של בריטניה באיחוד האירופי, מעורר דיון ציבורי ער במדינה ומחוצה לה. עם זאת, נושא אחד שזכה להתייחסות מועטה הוא ההשפעה שתהיה למשאל העם על העובדים בבריטניה.

על פי הדוח של קונגרס האיגודים המקצועיים (TUC) הבריטי, שכרם של עובדי בריטניה ירד ב-38 ליש"ט לשבוע ופעילות הייצור תצנח משמעותית אם בריטניה תצביע לצאת מהאיחוד האירופי. הדוח, שכותרתו "טוב יותר להישאר: האדם העובד והטיעונים להישארות באיחוד האירופי", הוצג אתמול (רביעי) במסיבת עיתונאים שערך ה-TUC.

מזכ"לית ה-TUC, פרנסס או'גריידי, נשאה דברים באירוע השקת הדוח ומסע ההסברה החדש של הקונגרס, והבהירה שהארגון יפעל להביא לידיעת ציבור העובדים את ההשפעות השליליות של ה"ברקסיט" על השכר, המשרות והזכויות בעבודה.

קוראת לשינוי השיח, אוג'גריידי (ארכיון) צילום: Johninnit, מתוך ויקימדיה
קוראת לשינוי השיח, או'גריידי (ארכיון) צילום: Johninnit, מתוך ויקימדיה

"נכון להיום," אמרה או'גריידי, "הדיון הציבורי על חברותנו באיחוד האירופי נשלט על ידי המגזר העסקי. היום, אני רוצה לשנות את הכיוון ולהבהיר מדוע על העובדים להצביע בעד הישארות באיחוד".

מנתוני הדוח שפורסם אתמול עולה כי אם בריטניה תבחר לצאת מהאיחוד האירופי, ירד השכר השבועי הממוצע ב-38 ליש"ט עד שנת 2030. משמעות ירידה זו עבור עובדים רבים – ששכרם עדיין לא התאושש מהקריסה בשנת 2007 – היא תשלום מחיר כבד.

"38 ליש"ט לשבוע אולי לא נשמע כל כך הרבה לפוליטיקאים כמו בוריס ג'ונסון (לשעבר ראש עיריית לונדון, ד.ר.), אדם שתיאר את השכר שהוא מקבל  עבור כתיבת טור שבועי בעיתון – 250 אלף ליש"ט – כ'כסף קטן'," אמרה או'גריידי, "אך למיליוני עובדים, זה ההבדל בין חימום לאוכל, בין מאבק הישרדותי לחיסכון".

עוד מצא הדוח כי ל"ברקסיט" עתידה להיות השפעה הרסנית במיוחד על המפעלים היצרניים בבריטניה. ענף הייצור הבריטי עתיד לספוג מכה קשה פי שבעה מענף השירותים, זאת משום ש-50% מהייצוא הבריטי הולך לאיחוד האירופי.

לטענת ה-TUC, משרות בענף הייצור מתאפיינות ברמות מיומנות, שכר וביטחון תעסוקתי גבוהות יותר מענף השירותים, כך שהשפעת ה"ברקסיט" לא תתבטא רק באבדן מקומות עבודה, אלא תרע את איכות המשרות הזמינות בממלכה המאוחדת.

עוד טוען הדוח כי החברות באיחוד האירופי מעניקה הגנות חזקות לעובדים. בכללן שוויון בשכר, זכויותיהן של אימהות עובדות, חוקי ביטחון ובטיחות חזקים יותר, הגנות חזקות יותר נגד אפליה במקום העבודה, הגבלות על מספר שעות העבודה ותשלום מובטח על ימי חג. המסקנה הברורה של מחברי הדוח היא שהבחירה הטובה ביותר עבור העובדים בבריטניה היא להישאר באיחוד האירופי.

"המסר שלנו פשוט מאוד," סיכמה או'גריידי, "בזמנים של מצוקה מתמשכת, יהיה "ברקסיט" אסון לאנשים העובדים – לשכר שלנו, למקומות העבודה שלנו ולזכויות שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!