דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

החופש הגדול / כך תחזרו הביתה בשלום: עשרת הדיברות לעבודה בטוחה לנוער

כשיוצאים לעבוד בקיץ, חשוב להכיר את הסיכונים האפשריים ואת כללי הבטיחות שישמרו עליכם מפניהם | הכי חשוב: לא זזים בלי תדריך בטיחות וציוד מתאים, נמנעים מהרמת משאות כבדים ומקפידים לשתות, והרבה | המדריך המלא של המוסד לבטיחות ולגיהות

עובדי קייטרינג. (צילום: Shutterstock)
עובדי קייטרינג. (צילום: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות אלפי בני נוער מנצלים את חופשת הקיץ על מנת לעבוד. על פי רוב, עובדים בני הנוער בעבודות אופייניות כגון מלצרות, הדרכה בקייטנות, מחנות קיץ, שירותי משלוחים ועוד – אולם לעתים הם מועסקים גם בעבודות המבוצעות על פי רוב על ידי מבוגרים, שאינן מתאימות להם, ועלולות לסכן אותם.

במקרים רבים בני הנוער שיוצאים לעבודה אינם מודעים לזכויותיהם, ובמיוחד לא לזכויות הקשורות בבטיחות בעבודה ולכללי העבודה הנכונים. השנה פרסם המוסד לבטיחות ולגיהות רשימת המלצות שכדאי לבני הנוער לשים אליהן לב – כדי לחזור הביתה בשלום.

1. חובה על המעסיק להדריך אתכם בדבר הסיכונים הבטיחותיים במקום העבודה

שימו לב כי המעסיק מחויב להדריך אתכם בדבר הסיכונים הבטיחותיים במקום העבודה, מיד עם קבלתכם לעבודה וכן עם הצבתכם בעמדת העבודה הספציפית. ההדרכה צריכה להיות מובנת לכם, ואת תמצית ההנחיות, עליכם לקבל בכתב. מעסיקים צריכים לזכור שנוער שיוצא לעבודה הוא חסר ניסיון – לכן ההדרכה בשפתכם חשובה ביותר. אל תתביישו – נתקלתם בכלי שאינכם מכירים, במצב חדש? אל תתביישו ואל תהססו לדרוש הדרכה מהמעסיק!

2. חובה על המעסיק לספק לכם ציוד מגן, וחובתכם להשתמש בו

– חובה על המעסיק לספק לכם ציוד מגן ואמצעי מגן הנדרשים והמתאימים לביצוע העבודה שלכם וכן להדריך אתכם על השימוש בהם.  ציוד מגן להגנת הראש, אוזנים (אטמים), גפיים ונשימה. ולא לשכוח, הגנה מפני חשיפה לשמש! שימו לב, חובה עליכם להשתמש בציוד ואמצעי המגן שניתנו לכם, לשמור על תקינותם ולהודיע למעסיק על כל פגם או תקלה בהם.

3. הקפידו לקבל הנחיות על התנהלות בחירום – תקלה, שריפה, בעיה עם לקוחות

נוער שיוצא לעבודה צריך לקבל הדרכה גם בנוהלי חירום. מה לעשות וכיצד להגיב אם הוא נתקל בתקלה, בשריפה, בבעיה עם לקוחות או בכל תקלה אחרת.

4. אל תאלתרו ואל תנסו לקצר תהליכים

ביצוע אלתורים, עבודה שאינה בהתאם לנהלים ולכללי בטיחות עלולה לגרום לתאונות ולפגיעות קשות.

5. הקפידו לישון לפחות 7-8 שעות בלילה שלפני יציאתכם לעבודה

השתדלו לישון לפחות 7-8 שעות בלילה שלפני יציאתכם לעבודה. בילוי עד השעות המאוחרות ויציאה לעבודה – תגרום לעייפות ולחוסר ריכוז, ועשויה גם לגרום לתאונות.

6. יש לשמור על ניקיון אזור העבודה

יש לשמור על ניקיון אזור העבודה – חוסר סדר, בלגן ולכלוך – מהווים מפגעי בטיחות.

7. אל תנסו להרים משאות מעבר ליכולתכם

אל תנסו להרים משאות מעבר ליכולתכם. מאמץ בהרמה, הרמת משאות רבים וכד' מחייבת מיומנות. הרמה לא נכונה עלולה לפגוע בגבכם ולגרום לנכות. החוק מגביל העסקת בני נוער בסחיבה במקומות העבודה לעד 12.5 ק"ג לנער, ו-8 ק"ג לנערה, ועד שעתיים לכל היותר!

8. שתו והרבה, הקפידו על כובע, ביגוד מתאים ונעליים נוחות וסגורות

שתו והרבה. השתדלו לשתות משקאות מרווים ולא ממותקים. התאימו את הלבוש לסוג העבודה שאתם מבצעים. עבודה בחוץ בשמש, מחייבת חבישת כובע וביגוד מתאים כולל נעליים נוחות וסגורות. הקפידו לקחת הפסקות מנוחה בצל, והשתדלו לעבוד בשעות הקרירות. כדאי לעיין גם בהנחיות הנוספות לעבודה בתנאי עומס חום.

9. נתקלתם במפגע בטיחותי או בסכנה? עדכנו את המעסיק ודרשו שיתקן את המצב

נתקלתם במפגע בטיחותי? בעבודה מסוכנת? עדכנו את המעסיק ובקשו שיתקן את המצב. אל תסכימו לעבוד בקרבת מפגע בטיחותי.

10. היזהרו בשימוש ובעיסוק בחשמל

העיסוק בחשמל מהווה סכנת חיים, יש להקפיד על זהירות ולשמור על כללי הבטיחות.

המלצות בטיחות לנוער לעבודה בקיץ. מקור: המוסד לבטיחות ולגיהות. (גרפיקה: אידאה)
המלצות בטיחות לנוער לעבודה בקיץ. מקור: המוסד לבטיחות ולגיהות. (גרפיקה: אידאה)

יש דברים שאסור לעבוד בהם

חוק עבודת הנוער וחוקים נוספים מונים שורה של עבודות האסורות להעסקת בני נוער משיקולים של בטיחות ושמירה על חייהם ובריאותם. כך למשל, נאסרה כליל העסקת בני נוער בגובה, כך שכל עבודה שבה יכולה להיות נפילה לעומק העולה על 2 מטרים אסורה למי שטרם מלאו לו 18.

בשנים האחרונות למרבה הצער, נהרגו חמישה נערים שעבדו באתרי בניה, על פי רוב במהלך ימי החופשה מהלימודים. אתרי בניה הם מקומות העבודה המסוכנים ביותר היום בשוק העבודה בישראל, ואחראים לכמחצית ממספר ההרוגים בכלל מדי שנה. לפיכך נחקק חוק בקיץ שעבר, האוסר לחלוטין על כניסת בני נוער לאתרי בניה, למעט במסגרת לימודים מאושרים בבית ספר מקצועי.

ששת הנערים שנהרגו בענף הבניה בשנים 2015-2017 (גרפיקה: אידאה).
ששת הנערים שנהרגו בענף הבניה בשנים 2015-2017 (גרפיקה: אידאה).

עבודות נוספות האסורות לבני נוער הן בין היתר: עבודה עם מכונות כבדות, ואף ניקויין במידה והדבר מסוכן, עבודה עם חומרים מתלקחים או נפיצים, עבודה בטמפרטורות חריגות, עבודה במערכת הבריאות במקומות בהם יש סכנת הידבקות, עבודה בבתי מטבחיים ועוד.

בכל שאלה בנושאי בטיחות ובריאות בעבודה מוזמנים לפנות למוסד לבטיחות ולגיהות. לסוגיות הנוגעות לתנאי העסקה ושכר ניתן להיעזר בהסתדרות נוער העובד והלומד בטלפון *1121 או בדף הפייסבוק

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!