דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפרץ חיפה

הזיהום במפרץ חיפה / מפרץ חיפה: ירידה של 56% בפליטת חומרים מסרטנים מתעשייה

המשרד להגנת הסביבה מתגאה בירידה דרמטית בחלק מהמזהמים במפרץ בהשוואה ל-2014, בעיקר הודות למעבר לגז טבעי במקום דלקים נוזליים | בארגוני הסביבה מותחים ביקורת על חלקיות הנתונים, ודורשים ליישם את תכנית 'צפון ירוק'

סופת ברקים צפונית למפרץ חיפה. צילום: יאיר ויטמן
סופת ברקים צפונית למפרץ חיפה. צילום: יאיר ויטמן
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה פרסם אתמול (שני) דוח סיכום 2015-2018 של תוכנית הפחתת זיהום אוויר במפרץ חיפה ודו"ח תמונת מצב איכות אוויר מפרץ חיפה 2017-2018. לפי הדוחות, המשרד מתגאה בהפחתה של 56% בפליטות חומרים אורגניים נדיפים מהתעשייה שכוללים חומרים מסרטנים, אף מעבר ליעד שנקבע בתוכנית מפרץ חיפה, 48% ביחס לפליטות בשנת 2014; עוד הישג, לטענת המשרד, הוא הפחתה של 20% בריכוזי הפיח בעיר התחתית, בשל הפעלת אזור “אוויר נקי” מפליטות רכבי דיזל.

השר להגנת הסביבה, ח”כ זאב אלקין אמר, "אנחנו ממשיכים לפעול בנחישות להורדת זיהום האוויר במפרץ חיפה במסגרת התכנית הלאומית, גם ממקורות תעשייתיים וגם ממקורות תחבורתיים ולצמצם סיכונים לציבור. אנחנו גאים בהפחתות שהושגו בתעשייה אל מול המפעלים המזהמים והתחבורה, והתוצאות אף ימשיכו להשתפר למען בריאות תושבי האזור. יש עוד הרבה עבודה, והמשרד מקדיש משאבים ומאמצים רבים כדי לשפר את איכות האוויר. אנו שמחים על כך שהתוצאות ניכרות בשטח ורואים אותן בבירור במספרים ובשיעורי ההפחתה".

מפעל חיפה כימיקלים במפרץ חיפה (צילום: ויקימדיה).
מפעל חיפה כימיקלים במפרץ חיפה (צילום: ויקימדיה).

במשרד מציגים הגברה של האכיפה על המפעלים בשנים 2015-2018: "הוצאנו 42 התראות ל-17 מפעלים; קיימנו 37 שימועים ל-16 מפעלים; הוצאנו ל-4 מפעלים 5 צווים למניעה או לצמצום של זיהום אוויר חזק או בלתי סביר לפי סעיף 45 לחוק אוויר נקי; הוצאנו 6 עיצומים כספיים ל-6 מפעלים על 16 הפרות בסכום כולל של כ-9.8 מיליון שקל".

כמוכן, מציינים במשרד את קידום תחבורה נקיה יותר: 25 אוטובוסים חשמליים מופעלים בחיפה; 20 משאיות אשפה מונעות בגז טבעי דחוס מופעלות, כחלק מצי משאיות האשפה העירוני של עיריית חיפה; ומערך מסובסד של 100 כלי רכב חשמליים בשכירות גמישה, שצפוי להתרחב לעוד ערים במפרץ חיפה בקרוב.

לגבי יכולות הניטור הסביבתי והבריאותי, מציינים במשרד הוספת 47 מכשירים לניטור סביבתי של מזהמים שונים באוויר ושתי תחנות ניטור ניידות בחיפה; הכפלת מספר נקודות הדיגום הסביבתי ל-8; והעלאת את מספר המזהמים הנדגמים בסביבה מ-14 ל-86. עלות הצעדים למשרד להגנת הסביבה במסגרת תוכנית מפרץ חיפה עד כה מסתכמת בכ-107 מיליון שקל.

החיבור לגז טבעי מוביל את הפחתת הפליטות בתעשייה

ההפחתה של 56% מפליטות המזהמים האורגנים מתעשייה, מיוחסת בעיקר למעבר לשימוש בגז טבעי בחלק מהמפעלים, אך פריסת הצנרת לא הושלמה בכולם. הפחתה נוספת נרשמה בזכות השבתת מפעל חיפה כימיקלים, וכן סגירה או הפחתת פעילות במפעלים נוספים. במשרד מציינים התקנה והפעלה של 41 מתקנים ואמצעים להפחתת פליטות ב-11 ממפעלי התכנית בין השנים 2015 ל-2018. על 24 מפעלים נוספים שממוקמים במפרץ ולא נמצאים בתכנית, הושתו דרישות סביבתיות.

(מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה)
(מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה)

אכיפה

לפי הדו"ח, בשנת 2018 ננקטו הליכי אכיפה כנגד 9 מפעלים. "הגברנו את האכיפה על המפעלים בשנים 2015-2018: הוצאנו 42 התראות ל-17 מפעלים; קיימנו 37 שימועים ל-16 מפעלים; הוצאנו ל-4 מפעלים 5 צווים למניעה או לצמצום של זיהום אוויר חזק או בלתי סביר לפי סעיף 45 לחוק אוויר נקי; הוצאנו 6 עיצומים כספיים ל-6 מפעלים על 16 הפרות בסכום כולל של כ-9.8 מיליון שקל. 49 ממפעלי מפרץ חיפה, גם כאלו שאינם נכללים בתוכנית, יישמו את מדיניות מרחקי ההפרדה של המשרד במהלך תקופת התוכנית והתקינו אמצעים להפחתת סיכונים לאוכלוסיה ולסביבה על ידי הפחתת כמויות חומרים מסוכנים, מעבר לחומרים פחות מסוכנים או הוספת אמצעי מיגון", מציינים במשרד.

תחבורה

המשרד מעריך כי הסטת כ-5,000 משאיות קלות בכל חודש למנהרות הכרמל מהעיר התחתית, שבסמוך לה גרים מעל 10,000 איש, הובילה לחיסכון משקי של כ-4.7 מיליון שקל בשנה בעלויות חיצוניות מהפחתת מזהמים והגודש בכבישים. המשרד מתגאה בהשלמת התקנה של מערכות ייעודיות להפחתת פליטות של אדי דלק בכל 97 תחנות הדלק במפרץ התקנת. טרם אושרו תקנות המחייבות הפחתת פליטות מזהמים מכלי שיט – כנהוג באמנות בינלאומיות.

(מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה)
(מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה)

ניקוי קרקעות הקישון

בינואר 2017 הסתיים הפרויקט הסביבתי המורכב של חפירה וניקוי קרקעית הקישון, במסגרתו טופלו וטוהרו 340 אלף מ”ק של קרקעות מזוהמות, בעלות של 220 מיליון שקל. מהנחל הוצאו כ-250 אלף מ”ק קרקעות מזוהמות, בעיקר בשמנים ובדלקים. מהקרקע המטופלת והמטוהרת נבנו גבעות בשטח הפרויקט אשר מהוות תשתית לבניית פארק ציבורי. פארק הנפתול הוא חלק מתוכנית סטטוטורית שאושרה באחרונה .

(מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה)
(מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה)

בחלק מהמזהמים, למשל גופרית SO2 , אין שיפור משמעותי בשנות הפעלת התכנית, כאשר השיפור הושג בעיקר כתוצאה ממעבר לגז, ולא מפעולות להפחתת פליטות. בסקטור הפטרוכימיה ישנן אפילו עליות קלות בשנתיים האחרונות. בתחמוצות החנקן, הירידה בפליטות למרץ חיפה היא כ-25% בשנות הפעלת התכנית, כאשר עיקר ההפחתה התרחשה בין 2009 ל-2014. בחלקיקים נשימים ההפחתה היא של 12% בלבד.

(מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה)
(מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה)

התגובות: "נתונים מגמתיים"

ד”ר רויטל גולדשמיד, פעילה במרכז מחקר סביבתי בחיפה: "דו”ח המשרד להגנת הסביבה מטריד מאד ומדאיג. בדוח של המשרד רואים ניתוחי נתונים מגמתיים, חוסר שקיפות כמדיניות, הצהרות שלא עולות בקנה אחד עם מבחן הביצוע בתוכנית הלאומית בחיפה, אנו דורשים לבצע בדק בית במסדרונות הגנת הסביבה כדי לוודא כי האינטרס הציבורי לא עזב מזמן מהדלת האחורית ואשר פעולות המשרד מתיישרים עם דרישות החוק, נהלי עבודה ותפקידם כשומרי סף.

ב'מגמה ירוקה' הגיבו אף הם בחריפות: “המשרד להגנת הסביבה מוכיח פעם אחר פעם עד כמה הוא מנותק מהמציאות בכל מה שקשור להגנה על הסביבה. מקריאת דוחות המשרד השונים, המורים על הפחתה-לכאורה לאורך שנים, היינו מצפים להרגיש שיפור באיכות האוויר, ירידה ניכרת בכמות החולים במחלות נשימתיות בקרב תינוקות ועוד. הדוח החדש מלמד כי עיקר ההפחתה נובעת מסגירת מפעלים, וזו הוכחה לרגולציה הכושלת. מציגים דוח יפה לצורכי הישרדות, כשבפועל בבזן (בתי הזיקוק לנפט) נרשמו עליות בפליטת חומרים אורגניים נדיפים וחומרים מסרטנים. כשהייתה למשרד הזדמנות ליישם את צו 45 ולסגור מתקנים על מנת לעצור את פליטות הבנזן – בחרו להשתפן ולהמשיך לאיים.

המשרד להגנת הסביבה הולך שני צעדים לפנים ושלושה לאחור ובמקום להילחם במפעלים הוא שולח את סמנכ”לית תעשיות לחזית, לספר לציבור על ה”שיפור”.

אנו, ארגוני הסביבה והתושבים, כבר לא נמצאים שם. אין לנו צורך בעוד דוחות מניפולטיביים. קיבלנו די מהם. כעת אנו דורשים מעשים! תושבי מפרץ חיפה וראשי הערים מבינים שאפשר אחרת, שזו לא גזרת גורל ושאי אפשר לסמוך יותר על הבטחות של המשרד להגנת הסביבה והמפעלים. הציבור התעורר לאחר שנים של פגיעה ודורש את השינוי באופן תקיף ומידי. אנחנו דורשים את פינוי התעשייה הפטרוכימית מלב מטרופולין חיפה ואישור תכנית “צפון ירוק” של רשות מקרקעי ישראל באופן מידי”.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!