דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות

בשליחות העובדים / "אנחנו צריכים לעמוד לימין העובדים בעולם, וכשנצטרך נקבל תמיכה בישראל"

מעבודה מול התקשורת העולמית בצה"ל נחת פיטר לרנר, מנכ"ל האגף הבינלאומי בהסתדרות, לחזית מורכבת לא פחות: הקשר בין איגודים מסביב לעולם | בראיון מיוחד הוא מציג את חזונו לשנים הבאות: "המטרה שלנו היא להיות חלק מתנועת העבודה העולמית"

פיטר לרנר מנכ"ל אגף הבינלאומי בהסתדרות. (מתוך חשבון הטוויטר של המרואיין)
פיטר לרנר מנכ"ל אגף הבינלאומי בהסתדרות. (מתוך חשבון הטוויטר של המרואיין)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הקשר בין ארגון העבודה הבינלאומי שמציין השנה 100 שנים לקיומו ובין ההסתדרות שתחגוג השנה 99 שנים להיווסדה הוא קשר חשוב וחיוני, כאשר בעשורים האחרונים הגלובליזציה והשינויים שיצרה בעולם העבודה הביאו את המחלקות הבינלאומיות באיגודים המקצועיים להעלות הילוך בניסיון ליצור ברית חזקה ואמיצה בין ציבור העובדים ברחבי העולם. גם בישראל נעשים מאמצים שכאלה ובשנה וחצי האחרונות התרחב האגף הבינלאומי בהסתדרות, ולעשייתה הייחודית של מנהלת האגף אביטל שפירא הצטרפו יו"ר האגף משה פרידמן והמנכ"ל החדש פיטר לרנר.

בימים אלו מייצגים לרנר ושפירא את ההסתדרות ואת העובדים בישראל במשלחת שנסעה לג'נבה, שוויץ, כדי להשתתף בכנס השנתי של ארגון העבודה הבינלאומי בו ידונו באתגרי עתיד העבודה העולמית. את קולה של ישראל ייצגו חברי המשלחת – נציגי עובדים, שני נציגי מעסיקים וארבעה נציגי מדינה רשמיים, אליהם הצטרפו מספר אנשי מקצוע.

ועידת ארגון העבודה הבינלאומי , 2018 (צילום: Marcel Crozet / ILO)
ועידת ארגון העבודה הבינלאומי , 2018 (צילום: Marcel Crozet / ILO)

לרנר (45), המתגורר כיום ברמת גן עם משפחתו, עלה לארץ מאנגליה בגיל 12. הוא שירת בצבא עד גיל 43 ושימש כדובר צה"ל לתקשורת העולמית, תפקיד שהשפיע רבות על יכולותיו ותפיסותיו בכל הנוגע לקשרי חוץ וכן על בחירתו להצטרף למשימה הבינלאומית בשליחות ההסתדרות. "לאורך כל הקריירה הצבאית שלי התעסקתי בקשרי חוץ, מדיה ודוברות. הייתי תמיד גשר בין ישראל והעולם. ידעתי שזאת תהיה הפסגה של הקריירה הצבאית שלי ופרשתי בדרגת סגן אלוף ב-2017".

"סולידריות מול האתגר של חוק בוררות חובה צריך להיות לנו בראש ואני בטוח שנמצא שותפים. הזכות לשביתה היא בסיסית. בוררות חובה היא לא דבר שייחודי לנו בישראל ולכן צריך לדעת את מי לגייס לעמידה לצידנו".

מאז שחרורו מצה"ל הרצה לרנר במקומות שונים בעולם וכתב מאמרי דעה בסוגיות ביטחוניות ופוליטיות, זאת לצד תפקודו כאב במשרה מלאה. את ההיכרות עם המחלקה הבינלאומית ערך עוד בתפקידו הצבאי. את אביטל שפירא, מנהלת המחלקה, הכיר כשתדרך משלחות שאירחה וסיפר להן על המציאות הישראלית. לאפשרות לעבוד בהסתדרות נחשף לפני כחצי שנה כשיצר עמו קשר מנהל הפרישה של צה"ל לגבי פניה של האגף לקשרים בין לאומיים. "בפעם הראשונה מאז שהשתחררתי הרגשתי צמרמורות בגב. העבודה המאורגנת חשובה לביטחון המדינה ולביטחון הלאומי שלנו. האמירה שכולם עובדים, שנדאג לרווחת העובד ולחברה טובה יותר וחזקה יותר." כשהתבקש להסביר כיצד פיתח את תפיסת עולמו ענה: "זה נולד מתוך חמלה אנושית. צריך לדאוג לאנשים. חמלה היא חלק מהתפיסה הציונית."

"בכל יום פה אני לומד ונחשף לדברים המדהימים שעושים עובדים בישראל", סיפר.
"ישבתי אתמול עם ראש איגוד המיקרו-ביולוגים שעלו מ-1,000 ל-6,000 חברים בחמש שנים. שמעתי על דן ורשבסקי ועל איך שהוא מאגד את המנופאים בוואטסאפ בשלוש שפות. זאת גאווה לראות אנשים חדשים חדורי מוטיבציה לעזור. אתה פותח כל דלת ורואה את התהליכים שקורים ואת הניסיון להפוך את מקומות העבודה ליותר דמוקרטיים. אני פוגש עשייה אדירה שמחזקת את ההגעה שלי לפה".

גשר בין ישראל לעולם

הגלובליזציה מחייבת את ישראל לפעולה משותפת עם שאר ארגוני העובדים בעולם ולרנר רואה עצמו מוביל קדימה את ההסתדרות בנושא, יחד עם צוות המחלקה. "תפקידי להיות שליח וליצור גשר בין ישראל לעולם. להביא מצד אחד את ההישגים של ההסתדרות, שילמדו מאיתנו, ומצד שני להגיע ממקום של צניעות, יש לנו מה ללמוד כדי להביא את הידע העולמי לארץ, לרווחת העובדים. נושא נוסף, סופר חשוב בעולם העבודה המאורגנת הוא הסולידריות. אנחנו צריכים לדעת לעמוד לימין העבודה המאורגנת בעולם וכשנהיה זקוקים לכך לקבל תמיכה בעובדים בישראל".

אחד האתגרים שמציבה הגלובליזציה מול ארגוני העובדים היא התחרותיות. ביחס לתפיסה בה תחרותיות סותרת סולידריות אמר לרנר כי "התחרות חשובה לקדמה אך לא יכולה לבוא על חשבון האדם העובד. הסולידריות יכולה להתבטא בקואליציות – למשל בחברות בינלאומיות. צריך להביא את הוועדים שם להזדהות עם העובד בישראל. צריך לשבת בסביבה הבינלאומית עם מנהיגי ארגוני העבודה הבינלאומיים ואיגודים בינלאומיים ולדעת לבנות את מערכת היחסים שתניב את העמידה האיתנה לצידינו כשיידרש".

כדוגמה לכך נגע לרנר בנושא חוק בוררות חובה עמו מתמודדת ההסתדרות: "הסיפור של סולידריות למול האתגר של חוק בוררות חובה צריך להיות לנו בראש ואני בטוח שנמצא שותפים. הזכות לשביתה היא בסיסית. בוררות חובה היא לא דבר שייחודי לנו בישראל ולכן צריך לדעת את מי לגייס לעמידה לצידנו".

עוד דיבר לרנר על חשיבות הפגנת הסולידריות של ישראל כלפי ארגונים אחרים בעולם. "כשרוצחים מנהיג עובדים בפיליפינים – צריך לעמוד לצידם. הסתדרות עובדי הבניין והעץ עשו עבודה יפה מול מולדובה. עכשיו העובד שם יודע את הזכויות שלו לפני שהוא מגיע לפה. צריך לייצר את התהליכים האלה כאסטרטגיים. העולם הוא גדול ועולם העבודה הוא גדול וצריך להרחיב את ההשפעה שלנו בתחום הזה באופן שמאפשר את העמידה האיתנה אחד לצד השני."

חלק מתנועת העבודה העולמית

כאמור, השבוע טסו שפירא ולרנר לג'נבה, לוועידה השנתית של ארגון העבודה העולמי והם אלו שישמיעו את הקול הישראלי בתוך השיח העולמי. "המטרה שלנו היא להיות חלק מתנועת העבודה העולמית. הקול שלנו הוא קול חשוב בייחוד לאור האתגרים של השנתיים הקרובות, כמו בוררות חובה.

פיטר לרנר מנכ"ל האגף הבינלאומי בהסתדרות. (מתוך חשבון הטוויטר של המרואיין)
פיטר לרנר מנכ"ל האגף הבינלאומי בהסתדרות. (מתוך חשבון הטוויטר של המרואיין)

"אנחנו מביאים את המציאות המורכבת של ישראל לשולחן הדיונים. הוועידה היא גם המקום לספר על ההסתדרות בעידן הנוכחי – על הצמיחה, על היו"ר החדש שמעדיף לחיצות ידיים ולא הורדות ידיים, על ההחלטה להיות תנועה חברתית שמתנגדת לסגירת שדה דב כי זה עניין חברתי".

להעביר את זה הלאה

את הפעילות הבינלאומית מבצעים כיום מספר לא רב של אנשים ולרנר הציב לאגף יעד לשתף בידע שנצבר את שאר חברי וחברות ההסתדרות. "אין טעם לנסוע לכנס אם אני משאיר את זה אצלי. אנחנו צריכים להיות שקופים לחברי ההסתדרות, להזמין ולהיות מוזמנים. כחלק מתפקידיו של האגף עלינו לשתף את החברים במה שקורה בעולם העבודה והעבודה המאורגנת וכך לאפשר להסתדרות ללמוד מהידע שנצבר. התפקיד שלי הוא לשרת את האנשים שנבחרו לייצג את העבודה. לי יש כלים מקצועיים להביא את ההסתדרות אל העולם, אם זה זה באתר אינטרנט באנגלית, ואם זה ללמד ארגונים ליצור דמוקרטיה בארגון. אני הולך בשם ההסתדרות ובשם העובדים. שליח של העובדים בישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!