דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזיהום במפרץ חיפה

דו"ח המבקר / התגובות הרבות לדו"ח המבקר חושפות את עומק המחלוקת

פעילי הארגונים הסביבתיים טוענים ל"העדפת התעשיות על האינטרס הציבורי" וכשלים רגולטורים, אך המשרד להגנת הסביבה מזכיר כי הצליח לצמצם את הזיהום באופן משמעותי | ארגוני הסביבה וראש העיר חיפה קוראים ליישום תכנית רמ"י להבראת מפרץ חיפה

השר להגנת סביבה זאב אלקין | ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: דוד כהן, יונתן זינדל / פלאש90)
השר להגנת סביבה זאב אלקין | ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: דוד כהן, יונתן זינדל / פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (שני) בנושא מפרץ חיפה עורר תגובות רבות. בין היתר בלטה ההסכמה בין ראש העיר חיפה עינת קליש-רותם שתיארה את הדו"ח כ"מבהיל לקריאה וקשה לעיכול" לארגוני הסביבה הפועלים במפרץ חיפה. כלל הגורמים הללו מסכימים כי יש לקדם את תכנית רשות מקרקעי ישראל לניקוי מפרץ חיפה ובכך לפעול למניעת החמרת הזיהום הסביבתי במפרץ. לעומת זאת משרד הסביבה טוען כי פעילותם בשנים האחרונות הפחיתה משמעותית את הזיהום במפרץ וטוענים כי קידום תכנית שכזו אינה באחריותם.

מפעל בז"ן במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב)
מפעל בז"ן במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב)

בתגובת משרד הגנת הסביבה לדו"ח המבקר מתוארים הישגי המשרד בצמצום הזיהום הסביבתי בארבעת השנים האחרונות. "המשרד להגנת הסביבה מכיר בחשיבותה של ביקורת המדינה, ומשתדל להפיק ממנה לקחים. צמצום זיהום הוא הדבר החשוב ביותר לציבור והדבר המהותי ביותר העומד לנגד עיני המשרד, וכפי שגם צוין בדוח המבקר, פעולות המשרד בשנים האחרונות הובילו לשינוי מגמה, לצמצום הפליטות ולמגמת ירידה משמעותית ועקבית בריכוזי המזהמים במפרץ חיפה ובכלל הארץ".

"איכות האוויר היום במפרץ חיפה אינה שונה ממטרופולינים אחרים בישראל. המשרד להגנת הסביבה השקיע כוח אדם רב ויותר מ-100 מיליון שקל ביישום התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר במפרץ חיפה. בשנות התוכנית, שהחלה ב-2015, נרשמה במפרץ חיפה הפחתה של 56% מפליטות המזהמים האורגניים הנדיפים אף מעבר ליעד שהוצב בתוכנית, ומתחילת העשור להפחתה של כ-81%; הוקם בעיר אזור אוויר נקי הראשון בישראל המגביל כניסת רכבי דיזל מזהמים לשטחי המגורים בחיפה, וכבר בשנה הראשונה להפעלתו נמדדה הפחתה של כ-20% בריכוזי הפיח בעיר התחתית".

"המשרד להגנת הסביבה תומך בכל צעד שיוביל לשיפור איכות האוויר במטרופולין חיפה, ובכלל זה הזזת מפעלים ממיקומם הנוכחי – ומשאיר את ההיבט הכלכלי והאנרגטי למועצה הלאומית לכלכלה, למשרד האנרגיה ולמשרד האוצר".

עשרות מתושבי העיר חיפה ופעילי איכות הסביבה חסמו הערב (שני) את הכניסה למפעל בז"ן בחיפה במחאה על הממצאים הקשים בדו"ח המבקר.

פעילי סביבה ותושבים בהפגנה בעקבות ממצאי הדוח הקשים של מבקר המדינה
פעילי סביבה ותושבים בהפגנה בעקבות ממצאי הדוח הקשים של מבקר המדינה

הסכמה בחיפה

"דו"ח הביקורת המיוחד של מבקר המדינה בנושא זיהומים סביבתיים במפרץ חיפה הינו מבהיל לקריאה וקשה לעיכול, ובפרט לאלה שאיבדו את יקיריהם. על פי הדו"ח, אין ספק שאין יותר מקום למפעלים מזהמים בקרבנו. לאור תכנית רמ"י לניקוי מפרץ חיפה שעלתה במועצת העיר חיפה והתקבלה פה אחד כחזון למפרץ, אין עוד ספק מה הוא העתיד הנכון והיחידי למטרופולין חיפה והצפון". כך מסרה ראש עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש רותם.

גם במסיבת עיתונאים משותפת של כלל הארגונים הסביבתיים בחיפה, קראה דר' רויטל גולדשמיד ממרכז מחקר סביבתי חיפה ליישום התכנית שעלתה לאחר סיום בדיקת המבקר. "אנחנו דורשים ממשלת ישראל לקחת אחריות על חייהם של כמיליון תושבי המדינה החיים במפרץ חיפה ותחת ראייה מתכללת של הסכנות הבריאותיות והסיכונים הבטיחותיים – שאנחנו חיים בהם – להעלות להחלטת ממשלה בבהילות את תוכנית הבראת מפרץ חיפה וסגירת התעשיות המסוכנות במפרץ חיפה".

"מהדו"ח עולה כישלון בניהול והתנהלות של המשרד להגנת הסביבה; כישלון מערכתי של רגולטור הוא בעל השלכות חמורות שמעמידות אלפי אנשים בסיכון. המחדלים העולים מדוח המבקר מציפים חולשות של הטייה בשיקול הדעת במשרד להגנת הסביבה והעדפת התעשיות על האינטרס הציבורי. השאלה הנשאלת – למה?" היא הוספיה.

"נוכח הממצאים הקשים בדו"ח של מבקר המדינה אנו מתכוונים לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לפתוח בחקירה: אנחנו רוצים לדעת האם אכן מקודש האינטרס הציבורי בניהול ובהתנהלות של המשרד להגנת הסביבה. אנחנו לומדים שאין לנו אבא ואמא בשטח. הרגולטור, כהווייתו, לא מתפקד כראוי, לא שומר עלינו ולכן, על פי עקרון הזהירות המונעת הממשלה חייבת להידרש לעניין מפרץ חיפה אי אפשר להשאיר את המצב בחוסר הוודאות הנוכחי".

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה אמרי כי: "אין מי שנלחם על הבריאות והביטחון של מאות אלפי תושבי חיפה והקריות שנפגעים, כבר עשרות שנים, מזיהום האוויר הקשה שמייצרת התעשייה הפטרוכימית במפרץ. אנחנו דורשים מהממשלה לקבל החלטה אמיצה ולאשר עד סוף השנה את תכנית 'עמק החדשנות' של רשות מקרקעי ישראל שתביא לפינוי התעשייה המזהמת עד שנת 2025, תבריא את האזור ותקדם דיור ותעשיה נקייה ובטוחה. היום יותר מתמיד 850,000 תושבי ותושבות מטרופולין חיפה דורשים את זכותם הבסיסית לאוויר נקי, לבריאות ובטחון. היום יותר מתמיד אנחנו נחושים במאבק הצודק שלנו לקדם אנרגיות מתחדשות ונקיות ולהביא את מפרץ חיפה כדי שלא נדע יותר דו"חות כאלה".

רוית שטוסל, מרכזת הקואליציה לבריאות הציבור אמרה כי "דוח המבקר מציג את המציאות האיומה איתה אנחנו מתמודדים במפרץ חיפה. העדר הרגולטור הקרוי המשרד להגנת הסביבה ומרחב מטרופוליני אשר מופקר לתכנון בעלי אינטרסים צרים עד זרים על חשבון הציבור הרחב וכל זה אל מול תכניות בעלות פוטנציאל ההשפעה הכי משמעותי על בריאות התושבים ועל הסביבה. לתכניות שהונחתו בגסות על המפרץ בשנים האחרונות ניתנו הקלות מתסקירי סביבה וסיכונים, מתסקירים ססמיים ומנקיטת פעולות לצמצום הסיכונים והזיהומים והפחתת השפעתם על הסביבה. ניתנו הקלות מהותיות בהגבלת אזורי הסיכון עד כדי הגדלתם של אלו המסוכנים על חשבון מכלול פארק ושטחים פתוחים. נעדרת ראיה מערכתית לכלל התוכניות השונות ונעלמה השאיפה לצמצום הזיהום".

ח"כ חיימוביץ' הגיבה גם היא לדו"ח מבקר המדינה על מפרץ חיפה וציינה כי: "הגיע הזמן לפעול בצורה נחושה וכוללנית לפתרון הבעיה. לטובת התושבים יש לאמץ את גישת הזהירות המונעת, לפעול לניטור מתקדם ורציף של המפעלים ולפעול לאכיפה מוגברת ומחמירה של תקני הסביבה. לבחון מחדש את התכניות להרחבת בז"ן ולגבש תכנית ראויה לעתיד המפרץ שבסופו תוצא התעשיה הפטרוכימית ממנו. מגיע לתושבי חיפה אויר נקי ועתיד בטוח להם ולילדיהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!