דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

שנת הלימודים התש"פ / למרות המחאה ובלי אישור מהמדינה: העיריות החלו לגבות תשלומי הורים

ועדת החינוך של הכנסת עדיין לא דנה בנושא תשלומי ההורים לשנת הלימודים הקרובה, אך במספר ערים ברחבי הארץ קיבלו הורים מכתבי דרישת תשלום | ב"מטה המאבק לחינוך חינם" לא מתכוונים לעצור, עד לצדק

משרד החינוך בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
משרד החינוך בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
דוד טברסקי

תשלומי הורים גם בלי אישור הכנסת? במספר ערים קיבלו ההורים מכתבים וחוזרים המבקשים מהם להתחיל לשלם את תשלומי ההורים לשנת הלימודים הבאה, למרות שוועדת החינוך של הכנסת עוד לא התכנסה ואישרה (או דחתה) את הסכום המותר לגבייה.

"בשל העובדה שוועדת החינוך של הכנסת לא מתכנסת בקרוב, יחול עיכוב באישור תשלומי ההורים ע"י משרד החינוך. אי לכך, אגף החינוך בשיתוף הנהגת ההורים החליטו לצאת לדרך ולבצע את גביית התשלומים", נכתב במכתב הממוען להורים ממחלקת החינוך בעיריית תל אביב, בקשר לתשלום על פרויקט השאלת ספרי לימוד. עוד כותבת העירייה במכתב שאחרי אישור התשלומים ההורים יצטרכו להשלים את הפער. לידי מטה המאבק הגיעו מכתבים דומים מקרית ים, רמת גן ועוד, כאשר בכולם עומדת הדרישה מההורים להיערך לתשלומים בשנה הבאה – ללא אישור הכנסת.

שנים של מאבקים והבטחות – ותשלומי ההורים עדיין כאן

לקראת סוף כל קיץ מתכנסת ועדת החינוך כדי לדון על סכום אותו רשאית כל רשות ורשות לגבות מההורים עבור פעילות העשרה וטיולים בבתי הספר. למרות 'חוק חינוך חובה חינם' וחרף מספר ועדות שדנות בנושא כבר מעל ל-25 שנה וקבעו שהמדינה חייבת לספק שירותי חינוך בחינם – לא הרבה השתנה בנידון. שר החינוך לשעבר נפתלי בנט, שהבטיח שיפעל בנידון לאחר מאבק ממושך של ההורים שכלל גם איום במרד תשלומים, לא עמד במילתו. בשנה שעברה אישרה ועדת החינוך ב"מחטף" את תשלומי ההורים עוד בסוף מאי (במקום הנהוג באוגוסט, כחודש לפני תחילת שנת הלימודים), כשלטענת ההורים המהלך נעשה כדי להרחיק את הנושא מדיון ציבורי.

כשברקע ממשלת מעבר, מלחמות תקציביות ובחירות, אל מטה המאבק לחינוך הגיעו בשבוע האחרון פניות של הורים מכל רחבי הארץ, הקובלות על דרישות תשלום שונות לקראת שנת הלימודים הקרובה.

"משרד החינוך עוצם עיניים"

"מועצות מקומיות ועיריות אומרים לבתי הספר להתחיל לגבות כספים, למרות שזה בניגוד לחוק", אמרפיצ'י דובינר, העומד בראש מטה המאבק לחינוך חינם אשר מזה שנתיים קורא להורים לא לשלם את תשלומי ההורים. "יש חוק חינוך חינם, אז איך עוקפים את חוק חינוך חינם? ועדת החינוך מאפשרת כל שנה 'חריגה'. אז אין ועדת חינוך כרגע ואין לדעת מה יהיה. בינתיים משרד החינוך עוצם עיניים ומאפשר לזה לקרות".

"משרד החינוך באופן קבוע מעגל פינות", מספרת ישראלה שפר, אמא מכפר יונה החברה במטה המאבק. "רשויות מקומיות ומנהלים יודעים שיש חוק ואסור לגבות תשלומי הורים ללא אישור ועדת החינוך, אולם בגלל המצב שאנחנו נמצאים בו ומתוקף התפקיד שלהם – מאפשרים את גביית התשלומים, כולל ענייני השאלת ספרים, בלי שתתאפשר להורים להתנגד בכלל לעניין".

תשלומי הבסיס הבית ספריים ותשלומי התל"ן, אותם מאשר משרד החינוך כל שנה בוועדה מיוחדת עומדים בממוצע על 1,000 ש"ח לשנה לתלמיד, אך בחלק מבתי הספר התשלומים הנוספים מטפסים גם ל-3,000 4,000 ולעיתים אף 5,000 ש"ח בשנה לתלמיד.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "לעיריות כמו כל גוף אחר אין סמכות לגבות תשלומים, כל עוד טבלת התשלומים לא אושרה על ידי וועדת החינוך של כנסת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!