דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך חינם? / מאחורי הגב: ועדת החינוך אישרה את תשלומי ההורים במהלך בזק

ההחלטה התקבלה מוקדם מן הרגיל ולטענת ארגוני ההורים מדובר בניסיון להתחמק מהתחייבותו של שר החינוך לצמצם באופן ניכר את התשלומים ולהימנע מביקורת | פיצ'י דובינר, ממטה המאבק נגד הפרטת החינוך: "אנחנו קוראים להורי ישראל לא לשלם"

שר החינוך נפתלי בנט וילדיו בבוקר פתיחת שנת הלימודים (ציילום: עודד קרני/ לע"מ)
שר החינוך נפתלי בנט וילדיו בבוקר פתיחת שנת הלימודים (ציילום: עודד קרני/ לע"מ)
דוד טברסקי

במהלך בזק שיזם משרד החינוך, אישרה היום (ג') ועדת החינוך של הכנסת את תשלומי ההורים לשנת הלימודים התשע"ט. עוד לפני הדיון בישיבה מתחו ארגוני ההורים ביקורת חריפה כנגד המהלך שלטענתם נועד לברוח מהביקורת של ההורים ומההתחייבות של שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"ל המשרד שמואל אבואב עוד מהקיץ שעבר, לצמצם באופן ניכר את תשלומי ההורים.

"משרד החינוך עבר את כל הקווים האדומים", אמר ל'דבר ראשון' פיצ'י דובינר, העומד בראש מטה המאבק נגד הפרטת החינוך. "לא מתייחסים אלינו, לא מתייחסים להורים, לא מתייחסים לחומרה של הפרטת החינוך, אותה הם מקיימים יום-יום".

לדברי דובינר, לא רק שלא נעשתה הוזלה משמעותית במחיר תשלומי ההורים, כפי שהובטח על ידי שר החינוך ומנכ"ל משרדו באוגוסט-ספטמבר האחרון, אלא שבנוסף לכך, מעביר המשרד את אישור את תשלומי ההורים מוקדם מן הרגיל, שכן הוועדה שתתכנס היום מתכנסת בדרך כלל בחודשים יולי-אוגוסט, כדי לתת לארגוני ההורים וחברי הוועדה זמן מספיק כדי להתכונן אליה ולהעביר את ביקורתם. "הם מתכוונים לעשות הנחה קטנה מאוד, של 90 שקלים, וגם זה רק לכיתות א'-ב' ורק לתרבות. זה מס שפתיים, לא דבר רציני".

דובינר קרא להורים להמשיך לסרב לשלם תשלומי הורים וביקש להדגיש שהמאבק נגד הפרטת החינוך ימשיך במלא העוצמה. "אנחנו מחריפים את המאבק בכל הכח. אם פעם עשינו קבלת שבת מול הבית של שר החינוך, עכשיו נעבור להפגנות מול השר ומול כל חברי ועדת החינוך שיאשרו את תשלומי ההורים. תשלומי ההורים אינם תשלומי חובה ואנחנו קוראים להורי ישראל לא לשלם אותם".

פורום ועדי ההורים היישוביים, אשר נלחם כנגד תשלומי ההורים מעל לשנתיים, החליט לפנות לבג"ץ בבקשה לעצור את אישור חוזר התשלומים. "מדובר במחטף של משרד החינוך וועדת החינוך" קראה הודעת הפורום. "חברי ועדת החינוך של הכנסת יושבים מדי שנה מול המצלמות, מזילים דמעות תנין ומרימים ידם לאישור העול הכספי, מגדיל הפערים, על ציבור ההורים".

על פי הפורום, חוזר תשלומי ההורים מאושר על ידי ועדת החינוך של הכנסת המהווה למעשה "חותמת גומי" של שר החינוך ומשרדו בישיבות הוועדה המתקיימות בשנים האחרונות במהלך החודשים יולי – ספטמבר. "אנחנו נאבקים מזה שנים, באופן חד משמעי, לביטול כל תשלומי ההורים. לשם אנחנו מכוונים את מאבקנו ולשם נגיע בסופו של דבר" אמר ל'דבר ראשון' גיא יארניצקי, חבר הפורום והעומד בראש הצוות למאבק בתשלומי הורים של הפורום. "השנה נעשה כאן סוג של מחטף, כנראה בגלל חשש של משרד החינוך מכיוון שהגברנו את עוצמת המאבק עוד בשנה שעברה כאשר דרשנו את הפסקת תשלומי ההורים בכל רחבי הארץ" אמר יארניצקי. "הודיעו מהרגע להרגע שמשנים את סדר היום של ועדת החינוך, מאשרים את התשלומים כבר במאי, בהודעה קצרה של כמה ימים לפני, העבירו לנו נתונים והצעה שהיא התחלה לקראת צעדים לצמצום תשלומי ההורים. אנחנו דורשים ממשרד החינוך לדחות את הוועדה בשביל שנוכל לקבל החלטה מושכלת ומפוקחת, לשבת ולדון בנושא, לראות אם אנחנו מקבלים את ההצעות".

הנהגת 'פורום ועדיי ההורים היישובים' קראה באוגוסט האחרון לכל הורי ישראל שלא לשלם את תשלומי ההורים, וזאת בעקבות החלטת ועדת החינוך של הכנסת שבועיים לפני היציאה למאבק. גם אז, ההחלטה של ועד החינוך הייתה לאשר את תשלומי ההורים, למרות ההבטחה שניתנה לארגוני ההורים כי התשלומים יבוטלו במהלך השנה שעברה בעקבות מחאת הורים בקיץ לפני שנתיים. לאחר כחודש סיים הפורום את השביתה וזאת בעקבות הבטחתו של שר החינוך לטפל בנושא. בעבר, הודה משרד החינוך שבחלק מבתי הספר הממלכתיים מגיעים תשלומי ההורים עד המחיר האסטרונומי של 5,000 שקלים.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך דוחה על הסף את טענות פורום ההורים היישובי, ומצר על ההחלטה שלהם להסתיר מהציבור את השיח שהם קיימו לאורך החודש האחרון עם המשרד. מדובר בדפוס קבוע שחוזר על עצמו מדי שנה – המשרד מגיע עימם לסיכום לקראת דיוני הוועדה, ולבסוף הם חוזרים בהם מהסיכומים.

"השנה, פורום ההורים והמשרד החליטו להביא יחד ובתיאום לוועדת החינוך שתתקיים מחר (ג') צו אשר מבטל לכיתות א'-ב' את סל התרבות בהיקף שמעל 30 מיליון ש"ח. בכוונת המשרד להביאו מחר לוועדה. לצד זה, המשרד מוביל שורה של רפורמות לאומיות שמקלות את נטל התשלומים על ציבור ההורים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!