דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מס ילדים / מש' החינוך מודה שהורים עלולים לשלם 5,000 ש"ח בשנה לתלמיד, ויותר

"מי שלא יכול לשלם נמצא במצב בלתי אפשרי" אמר אתמול ח"כ מרגי, בדיון בוועדת החינוך בכנסת | ח"כ יונה טען כי חרף הצהרותיו מש' החינוך מרחיב את הפערים ונותן יד להפרטת החינוך | מעקב "דבר ראשון" אחר המאבק כנגד מס הילדים

יו"ר ועדת החינוך יעקב מרג'י ושר החינוך נפתלי בנט (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
יו"ר ועדת החינוך יעקב מרג'י ושר החינוך נפתלי בנט (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
דוד טברסקי

"אני מבקש ממדינת ישראל, אם רוצים להפריט – תצאו בהחלטה שרוצים הפרטה לגמרי", אמר הפעיל החברתי פיצ'י דובינר בעת דיון סוער שנערך אתמול (שלישי) בוועדת החינוך שעסקה בתשלומי ההורים לבתי הספר. "אם לא רוצים, כמו שנאמר כאן, תפסיקו עם הוועדות, עם החריגות ובטלו לחלוטין את התל"ן (תכנית לימודים נוספת – ד.ט.)". בתחילת השנה הודיע פורום ועדי ההורים היישובי על החלטתו להוביל מרד תשלומים בתשלומי ההורים לבתי הספר. במקביל לכך, קבוצות של הורים יצאו למאבק נגד תשלומי התל"ן שמגיעים לאלפי שקלים ומשולמים בנוסף לתשלומי ההורים הרגילים.

"החריג הוא שאנחנו דנים בכלל בחריגות תל"ן, במדינה שיש בה חוק חינוך חובה חינם והיא מובילה בפערים בחינוך" אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), שביקר בחריפות את הסלחנות של משרד החינוך על אישור גביית התשלומים הנוספים מבתי הספר. "הטיפול איטי לטעמנו. הורים נמצאים במצבים בלתי אפשריים". מרגי הסביר כי ההורים מותקפים כיוון שאינם יכולים או מתכוונים לשלם את תשלומי התל"ן. "זה קורה במדינת ישראל ומשרד החינוך לא ממהר, לצערי הרב, לנקוט בצעדים שמוקנים לו בחוק". מרגי עצמו, נזכיר, אישר באוגוסט האחרון את גביית תשלומי ההורים ותשלומי התל"ן אך הכריז שהוא מתכוון להיאבק נגדם במושב הקרוב. "כאשר נותנים לגיטימציה לגביית תשלומים קטנים כגדולים במדינה שיש בה חוק חינוך חובה חינם – זה כשלעצמו בעייתי".

יוסי יונה: האם אנחנו צריכים להאמין להצהרות?

"משרד החינוך אומר שהוא פועל לצמצם או אף לבטל את תשלומי ההורים, אבל בפועל, כל שנה אומרים שלנו שזו תהיה השנה האחרונה", אמר ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני), ששלח לשר החינוך ומנכ"ל משרד החינוך אמש (שני) מכתב ובו טען כי המשרד מרחיב את הפערים ונותן יד להפרטת החינוך, חרף הצהרותיו. אחת הטענות הקשות שהעלה הן שהמשרד מתכוון לאשר תשלומים נוספים לגני ילדים עד 3,000 ש"ח. "איך זה מסתדר עם הרצון הטוב והכוונה של משרד החינוך להוריד את תשלומי ההורים. גם בתיכונים משרד החינוך הולך להוריד את התחייבותו לשעות יסוד שהוא חייב להעניק לתלמידים והעברת האחריות לתוכניות תל"ן. איך יכול להיות דבר כזה? האם אנחנו צריכים להאמין להצהרות או לפעולות ולמעשים שהמשרד עושה?" יונה קרא למרגי ולוועדה להפעיל סנקציות כנגד הגביות ולמנוע ממשרד החינוך לאשר אותן. ממשרד החינוך נטען בתגובה כי הפרסום על כוונת המשרד להוריד את התחייבותו לשעות היסוד אינו נכון.

במצגת שהוגשה לוועדה ע"י משרד החינוך חזרו לקדמת הבמה הסכומים האסטרונומיים של תשלומי התל"ן שהורים נאלצים לשלם עבור ילדם אם בית הספר שלהם מבקש תשלומים נוספים – עד 855 ש"ח ביסודי, 1,060 ש"ח בחטיבה ו-1,150 ש"ח בתיכון בכלל בתי הספר. בבתי הספר התורניים והייחודיים מדובר בעד 2,655 ש"ח ביסודי, 3,180 ש"ח בחטיבות הביניים ו-3,450 ש"ח בתיכון. כאן יש להדגיש כי מדובר רק בתשלומים המוגדרים תחת הכותרת תל"ן וקשורים למגמות ייחודיות או פעילויות ייחודיות שבית הספר בוחר להציע לתלמידים. סכום התשלומים המקסימלי שהורה יכול לשלם עבור ילד בכיתה י"ב על כל שנת הלימודים יכול להגיע לסכומים גבוהים בהרבה. בטבלה השוואתית שהוצגה בישיבה מצאה הוועדה שהורים יכולים לשלם עד 4,888 ש"ח בבית ספר רגיל ו-6,898 ש"ח בבית ספר ייחודי או תורני.

נציגי משרד החינוך שלקחו חלק בוועדה, הדגישו את פעילויות ההסברה והאכיפה שמטרתן להרתיע בתי הספר מגביית סכומים גבוהים. משרד החינוך מפעיל כיום ועדות חריגים מחוזיות וארציות, שפועלות תחת משרד החינוך ומטרתן להוריד את רף גביית התל"ן של בתי הספר. עוד פועל המשרד באכיפה והטלת קנסות על בתי ספר שלא מדווחים על גביית יתר או גובים מעבר למה שאושר להם.

בתגובה לכך, ציין מרגי ציין כי בעיניו המשרד לא פועל מספיק על מנת להקשות על מנהלים לגבות תשלומים נוספים גבוהים, "יש מציאות שבה ועד ההורים הוא בראש ביחד עם המנהל והם מסכימים לגבייה של התוכנית הייחודית והם מוכנים לשלם. אבל יש הורים שזה פוגע להם בכיס. יש לחץ חברתי, וההגמוניה של הורים שהולכים ביחד עם ההנהלה. אסור לנו לחיות עם זה. זו נקודה שצריך לבדוק אותה. אולי בסכומים זה הולך כלפי מטה אבל היום יותר בתי ספר מרשים לעצמם לגבות תלנ"ים".

מרגי: "משרד החינוך צריך להודיע – אין תלנ"ים"

נציגי ההורים טענו כי שר החינוך אינו מתעניין ואינו מטפל במצב בו לא מתקיימים אירועי תרבות בבתי הספר בשל חרם התשלומים, שפוגע לדבריהם, קודם כל בתלמידים. "הדיון הבהיר שוב שחוק חינוך חובה במדינת ישראל רחוק מלהיות חינם", אמר פז כהן, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים שמוביל את חרם תשלומי ההורים. "הפערים העצומים בחברה נרכשים בגיל צעיר ומתבטאים ביכולת ההשתכרות של ההורים. המענה לתפיסתנו לבעיית התל"ן והצהרונים הוא יישום החלטות הממשלה לקיים יום לימודים ארוך. לאור הדיון, אנחנו שוקלים את צעדינו להמשך המאבק".

"גם ביצוע חוק יום חינוך ארוך, וצריך לקיים אותו, לא יבטל את התל"נים. משרד החינוך צריך להודיע – אין תלנ"ים. רמת התלמידים לא תפגע. לא צריך סיפורי סבתא על בתי ספר ייחודיים, אם מנהל ירצה לשים דגש על משהו הוא ייתן דגש על זה. המנהלים גובים כי יש להם את האפשרות", אמר מרגי והבטיח בסיום הדיון כי הוא יקיים עוד סדרה ארוכה של דיונים במטרה לבטל באופן מוחלט את תשלומי התל"ן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!