דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תל"ן

בארץ / חצי חינם: ההורים משלמים גם אלפי שקלים על תל"ן - תכניות לימוד נוספות

כמדינה שמובילה בהוצאות פרטיות על חינוך מבין מדינות ה-OECD, לא מפתיע שיש בתי ספר בהם ההורים נדרשים לשלם גם 6,300 שקלים על תל"ן - מגמות ומסלולים ייחודיים בתוך בית הספר | פיצ'י דובינר, אב לארבעה, מנהל מאבק נגד תשלומי התל"ן וקורא להורים להחרים גם אותם

תלמידה במגמת רובוטיקה (צילום: משה שי \ פלאש90)
תלמידה במגמת רובוטיקה (צילום: משה שי \ פלאש90)
דוד טברסקי

שנת הלימודים החלה, ולראשונה מזה 25 שנות מאבק למען ביטול תשלומי ההורים, 'פורום ועדי ההורים היישובים', יצא בקריאה להורים להחרים את תשלומי ההורים. בינתיים, שר החינוך, נפתלי בנט (הבית היהודי) הודיע ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת, יעקב מרגי (ש"ס) שהוא יטפל בסוגיה לקראת הדיונים על התקציב, בתגובה אמר מרגי שהוא מסכים עם מאבק ההורים, אך קרא להם לחזור בהם מהחרם.

תשלומי ההורים, הם מה שכל הורה מכיר בתור 'סל תרבות', פעילויות ליבה של בית הספר, סל טיולים וכד'. הסכומים על פעילויות אלו מגיעים למאות שקלים פר ילד ואינם משולמים באופן דיפרנציאלי, מה שבתורו פוגע במשפחות המוחלשות. אולם תשלומי ההורים, אינם התשלומים היחידים שההורים נאלצים לשלם לבתי הספר, בשנים האחרונות עולה, בעיקר בקיץ, סוגיית התל"ן – תוכנית לימודים נוספת. תשלומי התל"ן קשורות לרוב במגמות ומסלולי לימוד ייחודיים בתוך בתי הספר.

לצד המאבק לביטולם של תשלומי ההורים, אותו מכנים ההורים 'מס גולגולת', הורים נוספים ברחבי הארץ מוחים כנגד תשלומי התל"ן שלדעתם מכאיבים וחמורים הרבה יותר. פיצ'י דובינר מהישוב קציר, אבא לארבעה ילדים, מנהל מאבק נגד תשלומי התל"ן מזה מספר שנים, "התחלתי להתעניין בנושא של איך זה יכול להיות שכסף, שאמור ללכת ללימודים של הילדים, הולך לדברים אחרים. אז נפל לי האסימון – מה שאנחנו משלמים בתור תל"ן זוהי הפרטת החינוך, הלכה למעשה", מספר דובינר ל'דבר ראשון'.

פעם שיעור חלילית – היום מגמת מוזיקה

ישראל ממוקמת בראש טבלת ה-OECD בהוצאות פרטיות לחינוך, כשמשמעות הדבר היא שהורים ישראלים מוציאים מכיסם הון בכדי להקנות לילדיהם חינוך מגוון ועשיר, "הרי זה הכל שיעורים שפעם היו קיימים ללא תשלום, כמו שיעורי מוזיקה וחלילית לכל ילד, ואת זה קיצצו", קובל דובינר. "אשתי הייתה מורה למוזיקה והיא הייתה צריכה לעשות הסבה מקצועית כי כל שנה לקחו לה שעות". באוגוסט האחרון, למרות  התנגדותו העקרונית של מרגי לתשלומי ההורים ולמחירים הגבוהים של תשלומי התל"ן, אושרו תשלומי ההורים עם מגבלות, אך גם מגבלות אלו מאפשרות לחלק מבתי הספר לגבות מס תל"ן של אלפיי שקלים לכל תלמיד.

משרד החינוך קבע שהתשלום המירבי עבור התכניות המיוחדות ינוע בין 597 שקלים במסגרות הקדם יסודיות, ל-1,150 שקלים בחטיבות העליונות. המחירים המרביים המותרים לתשלומים נוספים בחינוך התורני ובבתי הספר הייחודיים גבוהים פי שניים, ונועים מ-2,655 בבתי הספר היסודיים, ל-3,450 בחטיבות העליונות. בדוח מיוחד של מרכז המחקר של הכנסת שהוגש לוועדת החינוך לפני שנה, נמצא שברשתות הייחודיות ובבתי ספר פרטיים אושרו גביות נוספות המגיעות לממוצע של 6,300 שקלים לתלמיד בשנה. בשנת הלימודים תשע"ו המשרד אישר גבייה של עד 3,000 שקלים ל-91% מבתי הספר (2,800 בתי ספר)  ול-9% נוספים (490 בתי ספר) סכומים של בין 3,000 עד ל-8,000 שקלים.

הפרטה זוחלת

"היום יש לך את 'קרן קרב' וכל מיני גופים שמפעילים בעצם מורי קבלן – וזה אסון שההורים לא יכולים לקלוט כמה הוא כבד" אומר דובינר. "הורים אומרים לעצמם: 'ניתן פה 600 שקלים ופה 600 שקלים, ויהיה שקט והילד ילמד יותר'. הם לא מבינים שיש משפחה אחרת שנותנת 2,000 ואחרת 5,000 ואחד שלא נותן כלום – וזה הבסיס לפערים. יש הורים שמתבלבלים וחושבים שאם לא ישלמו לא יהיה, ואני אומר: 'מה פתאום?!'. משרד החינוך צריך לתת אותם וזו המדינה שמאשרת את התשלומים האלו."

"ההפרטה עובדת באופן מאוד פשוט, ברגע שאתה נותן יד – אין לזה גבול. קיסריה לוקחת יותר כסף עבור תל"ן מאור עקיבא, ואור עקיבא מאולגה ויש בתי ספר במקומות שבהם לא לוקחים בכלל. והחשבון פשוט – 3 שעות תל"ן בשבוע, 12 שעות בחודש – שזה יומיים של לימודים שהופכים ל-20 יום בשנה ואחרי 12 שנות לימוד זו שנת לימודים נוספת. תקלטו את מה שאני אומר, שנת לימודים נוספת להורים שיש להם. זה דבר הזוי. שמסכן את החברה לגמרי ויוצר פערים שעוד עשור יהיו מטורפים"

דובינר מבקר את פורום ההורים, שלדעתו נאבק על הדברים הלא מרכזיים שהם לב בעיית המערכת, "אני מאוד מעריך את ההורים שכולם עובדים בהתנדבות כמוני. אני לא נלחם בהם, אבל ברגע שהפורום לא מתייחס לתל"ן אז הוא מתעסק בדברים אחרים, והם ממשיכים להסכים לשלם אותו" ע"פ דובינר הפורום מודע לבעיה אבל הוא שם אותה בסוף סדר העדיפויות "המאבק הרציני הוא התל"ן , פז כהן, יו"ר פורום ועדי ההורים היישובים אמר לי בעצמו שהוא לא מתכוון למנוע מהורים בישראל לשלם תל"ן כדי לשפר את חינוך ילדהם כי זו מדינה חופשית.

"הדרישה שלי היא שהיהיה מאבק של חינוך חינם איכותי ושיוויוני, אין פוליטיקאי שלא מסכים איתי, ח"כ יעקב מרגי אמר שהוא מתנגד לתשלומים אבל זה ממשיך כי כנראה יש אנשים שחושבים שצריך להפריט את החינוך, זה עניין של אידיאולוגיה ומדיניות" לדעת דובינר, המאבק על הטיולים הוא יותר פשוט כי הוא מצליח לתפוס כותרות מה, אך דווקא שם לדעתו אפשר להתפשר ולייצר מערכת עזרה ורווחה לתלמידים מתקשים, בינתיים הוא קורא להורים לא לחשוש מול הרשויות ובתי הספר ולסרב לשלם תשלומים נוספים לבתי הספר. "אני קורא להורים לא לשלם וקורא לועד הארצי לא לשלם ולא להחריג. ובסוף אנחנו ננצח."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!