דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חינוך יקר / "מס חינוך רגרסיבי": המועצה לשלום הילד מצטרפת למאבק בתשלומי ההורים

לקראת דיון בוועדת החינוך בנושא מבקרת המועצה בחריפות את גביית הכספים מההורים על פעילויות ההעשרה: "סותרים באופן יסודי את עיקרון השיוויון, את הזכות הבסיסית לחינוך ואת רוח חוק חינוך חינם, ומהווים כר נרחב להשפלת תלמידים וקיפוחם"

מחאת ההורים נגד תשלומי ההורים, ארכיון (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)
מחאת ההורים נגד תשלומי ההורים, ארכיון (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)
דוד טברסקי

לקראת דיון שיתקיים ביום ראשון הקרוב בוועדת החינוך, שם צפויים להיות מאושרים תשלומי ההורים לשנת הלימודים הבאה, פנתה מנכ"לית המועצה לשלום הילד במכתב לראשי הוועדה שלא לאשר את התשלומים לשנת הלימודים הקרובה.

בעוד מאבק ההורים כנגד תשלומי ההורים תופס תאוצה, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן, פנתה היום (חמישי) לחברי ועדת החינוך של הכנסת, שיתכנסו ביום הראשון הקרוב לדון בנושא, בדרישה לא לאשר את תשלומי ההורים לשנת הלימודים תש"פ.

חברי הכנסת יוסי יונה, יעקב מרגי ונורית קורן בכנס של המטה למאבק בתשלומי ההורים – ארכיון (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)
חברי הכנסת יוסי יונה, יעקב מרגי ונורית קורן בכנס של המטה למאבק בתשלומי ההורים – ארכיון (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)

"המועצה לשלום הילד סבורה כי יש לבטל לחלוטין את תשלומי ההורים המשמשים כמעין מס חינוך רגרסיבי המוטל על ההורים בישראל", נכתב. "מנגנון תשלומי ההורים, במתכונתו, מביא לאי-שוויון והגדלת פערים בין תלמיד לתלמיד ובין בית ספר לבית ספר, הכל לפי היכולת הכלכלית של משפחת התלמיד".

"תשלומי הורים סותרים באופן יסודי את עיקרון השיוויון"

לקראת סוף כל קיץ מתכנסת ועדת החינוך כדי לדון על סכום אותו רשאית כל רשות ורשות לגבות מההורים עבור פעילות העשרה וטיולים בבתי הספר. למרות 'חוק חינוך חובה חינם' וחרף מספר ועדות שדנות בנושא כבר מעל ל-25 שנה וקבעו שהמדינה חייבת לספק שירותי חינוך בחינם – לא הרבה השתנה בנידון.

בביקורתה, הצטרפה וינדמן לטענות המובאות מזה שנים רבות נגד משרד החינוך והממשלה, שאינם פועלים לביטול תשלומי ההורים חרף הצהרות פוליטיקאים מכל המפלגות בשנים האחרונות. "שרי החינוך לדורותיהם וחברי כנסת מכלל המפלגות הביעו דעה נחרצת בנושא ותמכו בביטול מוחלט של מס רגרסיבי ובלתי צודק זה. בדומה, ועדות החינוך של הכנסת לדורותיהן קיבלו החלטות כי 'זו השנה האחרונה בהחלט שאנו מאשרים את תשלומי ההורים' וחברי כנסת רבים התבטאו בעניין".

שר החינוך לשעבר נפתלי בנט, שהבטיח שיפעל בנידון לאחר מאבק ממושך של ההורים שכלל גם איום במרד תשלומים, לא עמד במילתו. ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), שנבחר השבוע לשמש בתור יו"ר ועדת החינוך הזמנית וכיהן בתפקיד בממשלה הקודמת והבטיח בעצמו, לאחר כל אישור על תשלומי הורים, על כך שתשלומי ההורים יבוטלו בשנה הבאה אך עד עכשיו, תחת כהונתו אושרו תשלומי ההורים מדי שנה בשנה

"תשלומי הורים סותרים באופן יסודי את עיקרון השיוויון, את הזכות הבסיסית לחינוך ואת רוח חוק חינוך חינם ומהווים כר נרחב להשפלת תלמידים וקיפוחם, תוך הגדלת הפערים במערכת החינוך", אמרה הבוקר וינדמן. "מזה למעלה משני עשורים מציעות ועדות שונות פתרונות צודקים והוגנים יותר, כגון גבייה פרוגרסיבית מכלל האוכלוסייה מדמי הביטוח הלאומי והפחתה הדרגתית בגובה ובהיקף תשלומי ההורים עד לביטולם, אף על פי כן, נראה כי במבחן התוצאה, דבר לא השתנה."

בשבוע שעבר מטה המאבק לביטול תשלומי ההורים הודיע שתשלומי הורים החלו להגבות בחלק מהעיריות והמועצות המקומיות בארץ. במספר ערים קיבלו ההורים מכתבים וחוזרים המבקשים מהם להתחיל לשלם את תשלומי ההורים לשנת הלימודים הבאה, למרות שוועדת החינוך של הכנסת עוד לא התכנסה ואישרה (או דחתה) את הסכום המותר לגבייה.

תשלומי הבסיס הבית ספריים ותשלומי התל"ן, אותם מאשר משרד החינוך כל שנה בוועדה מיוחדת עומדים בממוצע על 1,000 ש"ח לשנה לתלמיד, אך בחלק מבתי הספר התשלומים הנוספים מטפסים גם ל-3,000 4,000 ולעיתים אף 5,000 ש"ח בשנה לתלמיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!