דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

היסטוריה באפריקה / המונים חגגו ברחובות סודאן את ההסכם בין האופוזיציה וממשלת המעבר

במסגרת ההסכם, אליו הגיעו הצדדים ביום שישי האחרון, יתחלק השלטון בין המועצה הצבאית והאזרחית עד עריכת בחירות לנשיאות | האזרחים קראו קריאות ניצחון וטענו כי מדובר בהישג חסר תקדים של המחאה החברתית שהחלה בדצמבר 2018

אזרחים סודאנים חוגגות ברחובות הבירה ח'רטום את ההסכם שהושג בין מנהיגי האופוזיציה והאיגודים המקצועיים לבין ממשלת המעבר הזמנית, 5 ביולי 2019. (צילום: AP)
אזרחים סודאנים חוגגות ברחובות הבירה ח'רטום את ההסכם שהושג בין מנהיגי האופוזיציה והאיגודים המקצועיים לבין ממשלת המעבר הזמנית, 5 ביולי 2019. (צילום: AP)
אוריאל לוי

ערב כזה לא נראה מזה זמן רב בסודאן: המוני אזרחים יצאו בערב שבת לרחובות הערים הגדולות, לחגוג את ההסכם שהושג בין מנהיגי האופוזיציה והאיגודים המקצועיים לבין ממשלת המעבר הזמנית. גברים ונשים, בכל הגילאים, צעדו וצעקו "אזרחים, אזרחים, אזרחים!". מפגינים רבים קראו קריאות ניצחון וטענו כי ההסכם הוא הישג חסר תקדים של המחאה החברתית שהחלה כבר בדצמבר 2018 כנגד העלאת מחירי הלחם, ושיאה בהדחת הנשיא  עומר  אל-באשיר אחרי 30 שנות שלטון רודני.

מוקדם יותר, ביום שישי האחרון, הודיעו צבא סודאן ומנהיגי המחאה האזרחית במדינה, בהם גם ראשי האיגודים המקצועיים, כי הגיעו להסכם על חלוקת הסמכויות והשלטון ביניהם עד לקיום הבחירות במדינה. הסכם זה שם קץ למבוי הסתום ששיתק את המדינה מאז הדחתו של הנשיא אל-באשיר לפני כשלושה חודשים.

שני הצדדים חידשו את השיחות ביניהם במהלך השבוע האחרון בתום חודש של מהומות אלימות במהלכו פשטו חמושים מטעם הצבא על מוקדי ההפגנות וגבו את חייהם של עשרות מפגינים. הצדדים הסכימו להקים סמכות שלטונית משותפת צבאית-אזרחית שתנהל את המדינה במהלך תקופת המעבר, שתימשך שלוש שנים.

מוחמד חסן לבט, שליח מטעם האיחוד האפריקאי לשיחות, אמר במסיבת עיתונאים בבירה ח'רטום כי השלטון יתנהל ברוטציה בין הצבא לבין מנהיגי המפגינים האזרחים במהלך תקופת המעבר. לאחר מכן ייערכו בחירות והצבא יוותר על השלטון כדי להבטיח כינון שלטון דמוקרטי.

אזרחיות סודאניות חוגגות ברחובות הבירה ח'רטום את ההסכם שהושג בין מנהיגי האופוזיציה והאיגודים המקצועיים לבין ממשלת המעבר הזמנית, 5 ביולי 2019. (צילום: AP)
אזרחיות סודאניות חוגגות ברחובות הבירה ח'רטום את ההסכם שהושג בין מנהיגי האופוזיציה והאיגודים המקצועיים לבין ממשלת המעבר הזמנית, 5 ביולי 2019. (צילום: AP)

"אנחנו מקווים שזו התחלה של עידן חדש", אמר עומר אל-דגאיר, מנהיג בקואליציה שניהלה משא ומתן עם הצבא. מוחמד חמדאן, סגן מפקד מועצת המעבר הצבאית, אמר כי ההסכם הינו מקיף ולא הדיר אף אחד במדינה. את המועצה המשותפת לצבא ולמנהיגים האזרחים יוביל ב-21 החודשים הראשונים גנרל צבאי, לאחר מכן הוא יוחלף במנהיג אזרחי שיוביל את המועצה למשך 18 החודשים הבאים.

שני הצדדים גם הסכימו לפתוח בחקירה משותפת של מעשי האלימות שהחלו ב-3 ביוני כאשר פשטו כוחות חמושים על מעוזי המפגינים, מה שהוביל למותם של מאות בני אדם. הכוחות החמושים השתייכו למיליציות הג'ינג'אוויד שביצעו את רצח העם בדארפור, בפיקודו של הגנרל עבדל פתח אל-בורהאן, שנתפס בעיני רבים כדמות החזקה ביותר בסודאן כיום. מוקדם יותר השבוע העניק הגנרל אל-בורהאן, המואשם בהוראה על טבח המפגינים בח'רטום, חנינה ל-235 חברי התנועה לשחרור סודאן. אתמול בבוקר נחת הגנרל אל-בורהאן באוגנדה השכנה לביקור מדיני ונפגש עם נשיא המדינה מוסאוויני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!