דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

תחת אש / יו"ר ארגון הכבאים: "התפקיד שלנו יוצר מצוקה נפשית. מערך התמיכה חסר"

יו"ר ארגון העובדים אבי אנקורי הקדים את פתיחת העיצומים במערך על רקע התאבדותו של כבאי אתמול: "אות אבל וקריאת השכמה לנציב ולשר ארדן" | מחקר של אוניברסיטת בן גוריון מצא כי 24% מהכבאים סובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית

לוחם אש בשריפה באיזור חיפה (צילום: דוברות כב״ה בני-ברק)
לוחם אש בשריפה באיזור חיפה (צילום: דוברות כב״ה בני-ברק)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

העיצומים שתוכננו להתחיל בנציבות הכבאות הוקדמו להיום (רביעי) על רקע טראגי: יו"ר ארגון עובדי מערך הכבאות אבי אנקורי הודיע כי בעקבות התאבדותו אמש של כבאי תושב איזור הצפון, החליטו לפעול כבר היום במתכונת שבת. "אנו מקיימים פעילות במתכונת שבת כאות אבל וכקריאת השכמה לנציב ולשר ארדן להתערב ולפעול למען הכבאים", מסר אנקורי. יצוין כי נסיבות התאבדותו של הכבאי אינן ידועות עדיין.

"אופי התפקיד שלנו יוצר מצוקה נפשית. אתה רואה מקרים שאדם נורמטיבי לא אמור לעמוד בהם. אתה פוגש אנשים שהתאבדו בעקבות תאונות וחילוץ לכודים, אנשים וילדים מבתים שרופים. מראות קשים מאוד", אמר אנקורי ל'דבר'.

כבאים בזירת השריפה בעיר צפת, בה נהרג פעוט בן שלוש ונפצעו 11 בני אדם. 25 במאי 2019. (Photo by Basel Awidat/Flash90)
כבאים בזירת השריפה בעיר צפת, בה נהרג פעוט בן שלוש ונפצעו 11 בני אדם. 25 במאי 2019. (Photo by Basel Awidat/Flash90)

לטענת אנקורי, הלחץ המאפיין את מהות התפקיד רק מתעצם, שכן בשנתיים וחצי האחרונות תחת פיקוד הנציב הנוכחי דדי שמחי, הכבאים משלמים מחירים כבדים מאוד של השעיות וניודים כפויים מצד הנציבות, גם על טעויות אנושיות הנעשות בתום לב במהלך הפעילות המבצעית. "למרות שכבאים נחשבים לאנשים חזקים עם חוסן נפשי, כבאים הם לא מכונות ולא רובוטים", אמר, "אנשים מחזיקים את זה שנים בפנים, כי הם מתביישים להגיד 'אני כבאי ואני מפחד או חווה מצוקה'. הם מתביישים ומפחדים בגלל 'איך שהם יראו' וגם מפחד שיפטרו או יעיפו אותם. מערך התמיכה בכבאים לוקה בחסר."

"את הכבאי הזה (ששם קץ לחייו – נ.כ.) אני גידלתי. הייתי מפקד הצוות שלו, והיינו יחד במאות אירועים. מלח הארץ", סיפר אנקורי, "אני לא אשב בשקט עד שאדע למה הוא אינו איתנו היום. לא אאפשר לטייח את המקרה הזה."

לאחרונה צורף למערך הכבאות הפסיכולוג חגי פידל, שאנקורי מעריך ואף נמצא עימו בקשר שוטף. יחד עם זאת, הוא מסייג ואומר כי כדי לתת מענה ראוי לכלל הכבאים בתחום, נדרש מערך מקיף בהרבה. "פידל אדם משכמו ומעלה, אך אדם אחד, ואפילו שניים או שלושה, אינם יכולים להשתלט על גוף של 3,200 עובדים, מתוכם 2,200 כבאים מבצעיים שפועלים בשטח, בלחץ, וחווים את מה שהם חווים. הוא עובד 24/7, ועכשיו מנסים להביא לו עוד 4-3 אנשים, אבל גם עוד עשרה אנשים לא יכולים לתת מענה למספר כזה של לוחמים ועובדים. במקום לעבות את הנציבות באנשים עם תפקידים מומצאים, צריך 40-20 אנשים שעוסקים בחוסן נפשי, שיהיה לפחות אדם אחד שנותן מענה בתחום בכל תחנה".

רק לאחרונה נאלץ ארגון הכבאים לצאת למאבק גם על מנת לשמר את תנאי ביטוח התאונות האישיות של הכבאים. בשל אופי עבודתם ובין היתר בשל הנטייה הפוסט-טראומטית, כבאים הם ציבור החשוף יותר לתאונות אישיות, גם מחוץ לשעות העבודה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר הסתדרות עובדי המעו"ף גיל בר-טל, יו"ר ארגון עובדי הכבאות אבי אנקורי וחבר הוועד קובי דדון (צילום: יח"צ)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר הסתדרות עובדי המעו"ף גיל בר-טל, יו"ר ארגון עובדי הכבאות אבי אנקורי וחבר הוועד קובי דדון (צילום: יח"צ)

הכבאים תכננו לפתוח בעיצומים מחר (חמישי), על רקע המשך צעדיו החד צדדיים של נציב הכבאות הארצי דדי שימחי, בין היתר כנגד נציגי עובדים, וסירובו לפעול בהתאם להוראות ההסכמים הקיבוציים לפתרון מחלוקות. ההחלטה לפעול כבר היום בנוהל שבת התקבלה במשותף עם יו"ר הסתדרות המעו"ף (שאליה משתייך ארגון הכבאים) גיל בר טל. במסגרת העיצומים בכוונת הכבאים להמשיך ולפעול במתכונת שבת. עם זאת, הדגיש אמש יו"ר המעו"ף בר-טל במכתבו לנציב שמחי כי לא תהיה פגיעה בפעילות המבצעית, וכי תופעל ועדת חריגים למקרים מיוחדים בהם תידרש חריגה מהעיצומים.

מנציבות הכבאות וההצלה נמסר בתגובה כי "אנו משתתפים בצער המשפחה ומחבקים אותה ואת כלל עובדי המערך. הניסיון הציני והשפל של ועד העובדים לקשור בין האירוע הטרגי שעדיין לא נחקר, לסכסוכי העבודה והשליטה נגד הפיקוד הבכיר של הכבאות, מהווה הסתה מסוכנת וחמורה וחציית כל הקווים האדומים גם בנורמות ועדים בישראל, על אחת כמה וכמה במערך ממלכתי, מבצעי מציל חיים.

"עם כניסתו של הנציב לתפקיד, הנחה על הקמת מחלקת חוסן נפשי ונבחרו מיטב אנשי המקצוע שפועלים לטובת חוסן נפשי ללוחמים כבר יותר משנה. ראש ענף חוסן נפשי בליווי אנשי המקצוע מקיים סבבי שיחות בכל התחנות כיבוי ברחבי הארץ. לצערנו ועד העובדים אסר את כניסתם לתחנות הכיבוי במחוז יו"ש ובמקומות נוספים. בימים אלו אנו נמצאים בשיאה של התמודדות מול גל שריפות בשל תנאים קיצוניים שנוצרו. ההכרזה על מתכונת שבת, מהווה פגיעה מהווה פגיעה קשה במענה המבצעי לציבור ואנו רואים זאת בחומרה."

תחת לחץ וטראומות מצטברות

לפני כשנתיים, במרץ 2017, התאבד הכבאי המוערך אסף אריה ז"ל,  מתחנת חדרה. כמה ימים קודם לכן שיתף את חבריו כי הוא סובל מטראומה קשה, ומראות החוזרים אליו מהפיגוע הקטלני בצומת מגידו, אירוע אליו הגיע ככבאי צעיר ב-2002.

"אין כל הכנה למראות הקשים איתם נאלצים לוחמי האש להתמודד כשהם מגיעים לחלץ נפגעי שריפות ותאונות", סיפר הכבאי אמיר בניאס לועדת המשנה לענייני כבאות של הכנסת, ביולי 2016, "אי אפשר להבין את הקושי שבטיפול בגוש של 28 גופות מחובקות שמצאנו באסון הכרמל, כשאתה צריך להפריד בינהם עם לום (יו"ר הוועדה, ח"כ נאוה בוקר העירה כי בעלה המנוח, תנ"צ ליאור בוקר ז"ל, היה אף הוא בגוש זה, בין הנספים – נ.צ.כ). אף אחד לא מכין אותך למה שעובר עליך כשאתה מחפש את הלוחם שלך יום וחצי, ואז צריך לחבר את החלקים שלו כדי שייראה שלם."

"המערכת לא תומכת", הוסיף בניאס, "כשחזרתי, אחרי שלושה ימים, מאסון הכרמל, שפכתי על הבן שלי סיר מרק מרוב עייפות, ופשוט כי הראש שלי היה במקום אחר. היה לי לוחם מהמשמרת שקרס אחרי אחת הלוויות. מביאים לנו עובדת סוציאלית ל-40 דקות. זה רציני? אמור להיות פסיכולוג. עד היום אני לא מסוגל לחזור לכרמל, מקום שהייתי מטייל בו קבוע לפני האסון. אין לוחם שלא ראה גופות או פצועים."

אנקורי: "אנשים מחזיקים את זה שנים בפנים, כי הם מתביישים להגיד 'אני כבאי ואני מפחד", בגלל 'איך שהם יראו' וגם מפחד שיפטרו או יעיפו אותם"

במחקר שערך ב-2012 פרופ' מרק לוגסי מאוניברסיטת בן גוריון בנגב נמצא כי 24% מ-342 כבאים אותם בחן סבלו מהפרעת דחק פוסט טראומטית. נתונים שפרסם בעבר ארגון עובדי הכבאות בארה"ב, המייצג למעלה מ-300 אלף כבאים, אחד מכל חמישה כבאים יסבול מתסמיני פוסט טראומה בעקבות עבודתו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!