דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

המאבק בתאונות הבנייה / בפעם השנייה בשלושה חודשים: 8 אתרי בנייה בבית שמש נסגרו בשל ליקויי בטיחות

בביקורת חוזרת של משרד העבודה התגלה כי מרבית האתרים שנסגרו באפריל האחרון ממשיכים להפר את הוראות הבטיחות | האתרים נסגרו על רקע ליקויים בתשתיות החשמל, גידורים חסרים, פיגומים לא תקינים וחוסרים בציוד מגן אישי

עובדים בגובה בלא רתמות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: משרד העבודה)
עובדים בגובה בלא רתמות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: משרד העבודה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שלושה חודשים אחרי מבצע פיקוח באתרי בנייה בבית שמש, חזרו מפקחי משרד העבודה והרווחה לביקורת בעיר ומצאו כי 8 מתוך 10 אתרים שנסגרו כבר בעבר ממשיכים לזלזל בהוראות הבטיחות. אתרים אלו נסגרו שוב, והודעה על כך נשלחה לחשב הכללי באוצר, שבהתאם להוראה שנכנסה לתוקף ב-15 בפברואר, אמור להוציא את הקבלנים המבצעים מרשימת הקבלנים המורשים להתמודד למכרזי בנייה ממשלתיים.

האתרים נסגרו על רקע תשתיות חשמל לקויים, גידורים חסרים, פיגומים לא תקינים וחוסרים בציוד מגן אישי לעובדים. בתמונות שצילם המשרד ניתן לראות עובדים בגובה בלא רתמות, מרפסות שאינן מגודרות, ואילתורים שונים ומסוכנים של מדרכים לעבודה בגובה. מדובר בחמישה אתרים של חברת  אלרוואבי סחר והשקעות בע"מ (קינג ברמה, נופי עלית, גרין וויו, משכנות הרמה ומגרש 49); כן באתר מע"ר 2 בביצוע חברת עץ השקד; פרוייקט מחיר למשתכן בביצוע האחים אום; ופרוייקט נופי מגן של חברת מגן הנדסה.

ארון חשמל שרוף באתר Green view של אלרוואבי, סחר והשקעות בע"מ בבית שמש, קרדיט: משרד העבודה והרווחה
ארון חשמל שרוף באתר Green view של אלרוואבי, סחר והשקעות בע"מ בבית שמש, קרדיט: משרד העבודה והרווחה

 

הדס תגרי, רכזת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, הדגישה כי באתרי הבנייה של חברת אלרוואבי נהרגו בשנתיים האחרונות שני עובדים, וכי רק לאחרונה הוגש כנגד חברת עץ השקד והמנכ"ל שלה כתב אישום, בגין מותו של העובד טום לוי ז"ל לפני שנתיים באתר בחיפה.

"אנו רואים בברכה את הגברת פעילות האכיפה של מנהל הבטיחות התעסוקתית" מסרה תגרי, "על מנת שזו תייצר הרתעה הלכה למעשה נדרשת פעילות נחושה של רשם הקבלנים להטלת סנקציות על חברות קבלניות עברייניות. כמו כן, משרד העבודה והרווחה נדרש להגיש כתבי אישום כנגד חברות המפרות צווי בטיחות שהוטלו, הפרה המהווה עבירה פלילית חמורה וזלזול בוטה בחיי העובדים, בחוק ובהוראות הרגולטור."

ממשרד העבודה נמסר כי מנהלי העבודה באתרים אלו נקראו לבירור במינהל הבטיחות אצל מפקח העבודה הראשי בפועל אריה שמילוביץ ויקבלו מכתבי זכות טיעון לפני השעייתם מתפקידם או פסילת הסמכתם. בנוסף, עקב ריבוי הליקויים וההפרות החוזרות שנתגלו באתרים של הקבלן אלרוואבי בשכונת רמת בית שמש, חויב הקבלן למנות ממונה על הבטיחות במשרה מלאה עבור אתרים אלה".

"בשנה החולפת מיקדנו את האכיפה באתרי בנייה מועדים לפורענות ואנו מתגברים את הנוכחות בשטח בהתאם" מסר  שמילוביץ, "כל קבלן שייפר בשיטתיות את הוראות הבטיחות בשטח יהיה צפוי לסגירת האתר ללא הגבלת זמן ועד לתיקון הליקוים, ושמו יועבר לרשם הקבלנים להמשך טיפול. רק בעזרת הפנמה של הקבלנים והיזמים את תרבות הבטיחות הנחוצה, ובעזרת שילוב כוחות של כלל הרגולטורים הרלוונטיים, נצליח להיאבק בנגע תאונות הבנייה."

משטח עבודה מאולתר בגובה באתר מחיר למשתכן בבית שמש בביצוע חברת האחים אום. קרדיט: משרד העבודה והרווחה
משטח עבודה מאולתר בגובה באתר מחיר למשתכן בבית שמש בביצוע חברת האחים אום. קרדיט: משרד העבודה והרווחה

 

"משרד העבודה שוב מנסה להעניש את מנהלי העבודה שלא עומדים בעומס משימותיהם הרבה וההזויה בביצוע ובבטיחות, ומתכוון לפסול את הסמכתם של מנהלי העבודה" כתב בעקבות הדברים יו"ר ארגון מנהלי העבודה הארצי בהסתדרות עובדי הבניין והעץ אמנון שינדלר. לדבריו, גם התגבור בממוני עבודה נוספים, כפי שהורה המשרד לאלרוואבי, אינו נותן מענה ממשי לבעיה, שכן ממוני הבטיחות כלל אינם "חתומים" על הבטיחות באתרים בפועל, ואינם נושאים באחריות פלילית ממשית עליה.

"אנו, ועד מנהלי העבודה כועסים מאד על החלטה זו וניפעל בכל החזיתות על מנת לא לאפשר מהלך הזוי זה" הוסיף, וקרא לקבוע במהרה חלוקת אחריות צודקת לכלל בעלי התפקידים באתרי הבנייה."

מוחמד ג'רשי, בעליה של חברת אלרוואבי, סחר והשקעות בע"מ, מסר ל"דבר" כי לפני כשבוע נסגרו שלושה אתרים של חברתו בלבד. לדבריו, האתרים נסגרו בשל ליקויים מינוריים שתוקנו באופן מיידי, והחברה אף דיווחה על כך למשרד העבודה בליווי תמונות. כמו כן, לדבריו, מונה כבר ממונה בטיחות לאתרי החברה בבית שמש.  "אתרי בנייה זה לא היי-טק" אמר ג'רשי, "אתה מתעסק עם פועלים. אבל יש לנו רצון להיות 100% ואנחנו מנסים כמה שאפשר לעמוד בדרישות משרד העבודה. כל מה שביקשו סידרנו כבר למחרת וצילמנו להם."

בתגובה לטענותיו של ג'רשי, ביקש משרד העבודה להבהיר כי "במבצע הנוכחי נסגרו חמישה אתרי בנייה של החברה ברמת בית שמש בעקבות ליקויי בטיחות חמורים.
עד כה קיבלנו השלמות רק עבור שניים מהאתרים, שכעת נבחנים שלבי שיחרור עבורו.
החברה נדרשה למנות שני ממוני בטיחות שהחלו לעבוד ומסייעים לחברה לשפר את רמת הבטיחות באתריה. עוזרי הבטיחות באתרי החברה סיימו את ההכשרה והחלו בתפקידם. אנו שמחים על ההטמעה ועל הקשב של החברה. חובת ההוכחה עליה."

מחברת עץ השקד נמסר כי "נהלי וכללי הבטיחות בכלל אתרי חברת עץ השקד נאכפים בהקפדה רבה. באתר הנדון נתגלו ליקויי בטיחות בסיור מקיף ומשותף של מ"י ומשרד העבודה. ליקויים אלו תוקנו מיידית ובאותו היום ולראייה ביטול הצו יום למחר הוצאתו. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם גורמי האכיפה מתוך כוונה ורצון לשיפור מתמיד של רמת הבטיחות בתחום הבניה בכלל ובאתרי החברה בפרט לצורך שמירה על חיי אדם."

תגובת החברות האחים אום ומגן הנדסה לא התקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!