דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תקשורת / נדביק את הפיגור? פורסם מכרז להנחת תשתיות לדור 5 בסלולר

המכרז אותו הציג שר התקשורת הנכנס דוד אמסלם ינסה להקל על חברות התקשורת להשלים פריסה של טכנולוגיות דור 4 ולהתחיל ביצירת התשתיות לטכנולוגיית דור 5 | בשל המציאות הקיימת כבר היום, סיכוי סביר שהפריפריה בישראל לא תזכה ליהנות מפירות הקידמה

שר התקשורת דודי אמסלם והמנכ"ל נתי כהן (צילום: ארז רביב)
שר התקשורת דודי אמסלם והמנכ"ל נתי כהן (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מתווה מכרז דור 5 בתקשורת אלחוטית הוצג היום (ראשון) במסיבת עיתונאים במשרד התקשורת. מטרת המכרז החדש, היא להקל על חברות התקשורת להשלים פריסה של טכנולוגיית דור 4 ולבצע השקעה ראשונית בטכנולוגיית דור 5. היקף התדרים אמור להספיק לשלוש רשתות הסלולר הקיימות וגם למפעילים נוספים, אשר ירצו לשווק שירותי תקשורת ייעודיים במגזר העסקי.

המנכ"ל נתי כהן וטל אלימלך מנהל מכרז דור 5 (צילום: ארז רביב)
המנכ"ל נתי כהן וטל אלימלך מנהל מכרז דור 5 (צילום: ארז רביב)

מה הוא דור 5 ברשתות האלחוטיות?

המעבר בין דור 3 ל-4 ברשת אלחוטית, היה בעיקר שדרוג מבחינת מהירות העברת הנתונים. דור 5 , אף שאינו סטנדרט אחד המקובל בכל העולם, מהווה סדרה של הסדרות ותקנים לשידורים אולטרה מהירים, שעשויים להתחרות בקצבי הגלישה ברשת תקשורת של סיבים אופטיים, תוך עלויות פריסה נמוכות יותר מרשת קווית. מכרז תדרי הדור החמישי שאמור להתבצע השנה, נועד לאפשר מצב בו תוך שלוש עד ארבע שנים תהיה בישראל פריסה ראשונית של רשתות אלחוטיות בטכנולוגיה הזו, כאשר השקעות נוספות יידרשו גם בעתיד להרחבת הפריסה וגם שדרוג מבנה הרשת. ברמת היישומים, הטכנולוגיה אמורה לאפשר כניסה מסיבית של יישומי "האינטרנט של הדברים" ולאפשר הגברה דרמטית של האוטומציה במגוון רחב מאוד של תחומים עסקיים – חקלאות, מסחר, אספקת שירותים עירוניים, ניטור סיכונים למערכות הנדסיות ורבים אחרים. בתחום הגלישה הסלולרית, דור 5 יכול לאפשר לטלפונים האישיים לשלוח קטעי וידאו באיכות גבוהה בשידור ישיר וכן לצרוך תוכן בהיקפים גדולים עוד יותר מאשר היום, כאשר בכל שנה בשנים האחרונות היקף התעבורה הכולל ברשתות הסלולר פחות או יותר מוכפל.

שר התקשורת דוד אמסלם (הליכוד) אמר היום (ראשון): "פעם היינו מתקדמים בעולם בתחום, היום אנחנו קצת פחות, דור 3 בערך. פנינו לדור 5. כל החיים יושפעו מהטכנולוגיה הזו. זה לא רק סרטון יפה שנוריד מהר. כל החיים שלנו אמורים להשתנות בעשור או השנים הבאים. מרגע שהסיפור האוטונומי בא לעולם שכל אחד ייקח את הדמיון שלו לאן זה יגיע. זה לא מוגזם להקביל את זה למהפכה התעשייתית – הקיטור וכולי. לכן זה קריטי" והוסיף: "אם לא נאמץ את הטכנולוגיות החדשות אנחנו נתנתק מהעולם".

אמסלם צודק, בקוריאה ובארה"ב כבר יש חברות תקשורת המספקות שירותים כאלו בפועל, והנשיא טראמפ קבע את טכנולוגיית דור 5 כיעד אסטרטגי לאומי. בישראל, לעומת זאת, עדיין לא הושלמה פריסת תדרי דור 4, וחברות הסלולר מרוויחות באופן מצרפי כ-50 מליון שקלים בלבד מפעילות הטלפוניה הסלולרית, כך טוען השר, אשר מצטט את הדרג המקצועי במשרד התקשורת. החברות נושאות בחובות (מצרפיים) של מעל 5 מיליארדי שקלים ולכן הן חנוקות כמעט לחלוטין מבחינת יכולת השקעה בטכנולוגיות חדשות.

המכרז יכוון לביצוע זריז ולא להשאת רווח למדינה

עלויות התדרים הן נושא כאוב במבנה ההוצאות של חברות הסלולר. התדרים הוקצו עד כה באמצעות מכרזים למרבה במחיר וכן בתשלומי אגרות תדרים שנתיות. הפעם, על מנת לאפשר לטכנולוגיה להגיע לידי מימוש ובהתחשב במצב הרעוע של החברות, עבדו במשרד התקשורת כשנה וחצי תוך קיום כ-30 דיונים, עד שבחרו בהליך מכרזי מורכב, שכולל מבנה מיוחד של תמריצים. סכום התמריצים הכולל מוערך בלפחות 500 מליון שקל לכל החברות בסך הכל, אשר מהווים כ-30% מההשקעה המצרפית הנדרשת בשלבים הראשונים: כ-1.650 מיליארד ₪. בהכנת המכרז השתתפו גם אנשי אגף התקציבים באוצר, והם סבורים כי חבורת הסלולר מסוגלות לבצע היקף השקעה שכזה, גם במצבן הנוכחי. שני שליש מרצועת התדרים החדשה יהיו סגורים במכרז למפעילי סלולר קיימים, כאשר השליש האחרון יהיה במכרז פתוח לכל חברה עסקית, בעבור חברות מתחומי תקשורת העוסקות בשירותים עסקיים – תקשורת מרובת חיישנים, מערכות פיקוח על תחבורה, מערכות איתות של שירותים עירוניים או בקרת טמפרטורה ולחות בחממות ברמת הצמח הבודד".

התמריצים וההקלות

התשלומים לזוכים במכרז יידחו בשנתיים מיום הזכייה. המכרז יעשה בשיטה מורכבת הדומה לשיטת "המחיר השני", בה כל מפעיל יכול להתחרות על כל התדרים המוצעים. רצועת תדרים בתחום ה-700 מגה-הרץ תוצע, בעיקר להשלמת הפריסה בדור 4, כמו גם תדרי 2,600 מגה-הרץ. הרצועה המעניינת ביותר היא בטווח של 3,500-3,800 מגה-הרץ, שארגון ה-ITU הבינלאומי קבע שהיא מיועדת לשידורי הדור 5 באזור אירופה. ככל שיהיה ביקוש לאותה רצועת תדרים המחיר יעלה, אך המכרז ייערך במספר שלבים, ובשלב הכרזת הזוכים כולם צפויים לשלם פחות ממה שהגישו. סבסוד נוסף, בגובה 200 מליון שקל, יועבר למפעילים בשיטת "כל הקודם זוכה יותר", 82 מליון ₪, 66 מליון ₪ ו-52 מליון ₪, לפי מהירות העמידה ביעד של 250 מוקדי שידור בדור 5. עמידה באבני הדרך של פריסת דור 5, תלווה בהפחתה של תשלומי אגרות התדרים, שיכולה להגיע עד 28% מהתשלום על כלל התדרים, ולא רק אלו שבמכרז החדש.

טל אלימלך, מרכז תחום בכיר באגף כלכלה במשרד התקשורת, ואחראי על מכרז דור 5 אמר היום: "דור -5 זה לא רק שידורי אלחוט, זה אומר שדרוג של ארכיטקטורת הרשת שהחברות צריכות לעבור, גם ברשת המטרו שלהם – תמסורת ושדרוג ליבות – כי זה מגביר את היכולות – לבזק ליבות לשטח, יכולת מחשוב באתרים אזוריים – תהליך שאמור לקרות בשנים הקרובות, בהתאם לתקינה. זה תהליך שלוקח זמן – בעולם נהוג שקודם כל מאמצים את דור 5 ברדיו ולאט לאט משדרגים את הליבות הרשת".

נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת, אמר כי מעתה "התחרות לא תהיה דווקא בגזרת המחיר כמו היום, אלא תעבור לגזרת הטכנולוגיה". מדובר ביעד קשה מאוד להשגה, לאחר "אילוף" לקוחות הסלולר בישראל להיות מוטי מחיר באופן קיצוני, ולהתעלם מכל שיקול אחר. במקום לבלום זאת בוחר משרד התקשורת לא רק להקל על חברות הסלולר בחובת הפריסה של הרשת ובתשלומי אגורת התדרים, אלא גם בנקודה מרגיזה הרבה יותר – זמני המענה לשירות לקוחות. בכוונת המשרד לבצע החרגה של חברות הסלולר מזמני המענה הנדרשים בחוק הגנת הצרכן, ולהסתפק בדרישות מונמכות, כפי שיקבע המשרד ברשיון שלהן. בכך, יינתן אישור לחברות הסלולר לגרום לכולנו להתייבש עוד יותר זמן על הקו, בהמתנה לנציג שירות.

כמה זה יעלה?

במשרד התקשורת לא מתכוונים להתערב בתמחור קווי הסלולר. אשר ביטון, ראש תחום הספקטרום אמר היום כי "בקוריאה ובארה"ב, הושקו שירותי סלולר בדור 5 על חבילות גלישה מהירה במחירים כפולים מחבילות סטנדרטיות". אין בכך כדי לנבא מה בדיוק יהיה מחיר השירות, אך כמה פרטים ידועים בכל זאת: פריסת דור 5 תתפשט בהדרגה, כאשר החברות יוכלו לבחור היכן הן רוצות להתחיל לספק שירות ולהתרחב באופן מדורג. מחירי הסלולר היום הם מחירים נמוכים בצורה ש'מגרדת את התחתית' גם בהשוואה לעולם המפותח וגם בהשוואה לישראל. למעשה, לא קל היום להשיג קו סלולר במחיר ששקול להפסד כספי לחברות הסולר. כמעט אין ספק שגלישה בדור 5 תעלה יותר, לפחות בתקופה הראשונה אך לא ברור בכמה.

הבעיות בתחום הקווי

במשרד התקשורת רואים בפריסת הסיבים האופטיים ודור 5 בסלולר מהלכים משלימים אשר יבנו את תשתיות התקשורת של ישראל לשני העשורים הבאים. עם זאת, מעבר להבדלים הטכנולוגיים, יש גם הבדלים מהותיים מבחינת מצב ההתקדמות ומצב הרגולציה. אין חברת תקשורת אלחוטית אשר מפעילה כיום שירותי דור 5 והמכרז החדש, שיתפרסם באתר המשרד מחר, צפוי לאתחל אסדרה (רגולציה) חדשה, שתיכנס לתוקף בשנה הבאה, לכל החברות ביחד. פריסת הסיבים בתשתית הקווית כבר החלה, אך הנושא מצוי בפלונטר סבוך של החלטות רגולציה רבות בשיטת טלאי על טלאי, ושינוי הכללים מספר פעמים לאחר שכבר הותוו בעשורים הקודמים. בתחום זה אין המשרד מציע תמריצים כלכליים לפריסה בפריפריה, והיא עלולה להישאר מאחור, בייחוד לאור ביטול חובת הפריסה הכלל ארצית לחברת IBC, הביטול המתוכנן של חובה זו לחברת הוט, ואי הפעלת רשת הסיבים של בזק. במקטעי השוק בהם תהיה תחרות בין סיבים לאלחוט בדור 5, הרי שהסדרה מקיפה ושוויונית בדור 5 תושפע גם מהעיוותים שכבר נוצרו בהסדרות של התשתיות הקוויות.

שר במשרה זמנית

שר התקשורת דודי אמסלם נכנס לתפקידו כאשר המדינה נמצאת בתקופת בחירות, הממשלה היא ממשלת מעבר והוא מנוע מלחולל שינויי מדיניות דרמטיים. לא נראה שבכוונתו לעשות מעבר למה שיוגדר על ידי הדרג המקצועי כפעולות דחופות והכרחיות. עם זאת, השר יידרש ככל הנראה לקבל החלטה לגבי ביטול חובת הפריסה הכלל ארצית לחברת הוט, ואולי גם למשא ומתן עם בזק, אשר דורשת הקלות דומות לאלו שמקבלת הוט. מתן ההקלות לשתי החברות, פוגע פגיעה קשה באינטרס הציבורי, אך ההחלטות הקודמות כבר הקנו יתרון מסחרי גדול לפרטנר ולסלקום באזורים הרווחיים ביותר, צפופי המגורים והמשרדים, ללא כל חובת פריסה בפריפריה או בכלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!