דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לוב

בין אפריקה לאירופה / חשש לחייהם של כ-150 מהגרים שספינתם נעלמה מול חופי לוב

147 מהגרים שהיו על ספינה נוספת שהתהפכה חולצו בשלום | מאז התפרקות המשטר בלוב, הפכה המדינה הצפון אפריקנית למרכז הברחה של מהגרים לאירופה דרך הים

מהגרים ניצולים בטביעת ספינה במרחק 100 ק"מ מחופי לוב. 25 ביולי 2019 (AP Photo/Hazem Ahmed)
מהגרים ניצולים בטביעת ספינה במרחק 100 ק"מ מחופי לוב. 25 ביולי 2019 (AP Photo/Hazem Ahmed)
אוריאל לוי

סוכנות האו"ם לפליטים ומשמר החופים של לוב מסרו אתמול (חמישי) כי קיים חשש לחיי יותר מ-150 מהגרים ששטו בסירות שהתהפכו מול חופי המדינה הצפון אפריקאית. גורם בכיר באו"ם אמר כי מדובר ב"טרגדיה הקשה ביותר בים התיכון" מאז תחילת השנה.

איוב גאסים, דובר של משמר החופים הלובי, אמר לסוכנות הידיעות אי. פי. ששתי סירות שנשאו עליהן כ-300 מהגרים התהפכו במרחק של 120 ק"מ מזרחית לבירה טריפולי. לדבריו, כ-147 מהגרים חולצו והובאו לחוף ומשם למחנה מעצר למהגרים.

כוחות בטריפולי, לוב, ששומרות על העיר מפני כוחותיו של ח'ליפה חפתר. 21 במאי 2019. (AP Photo/Hazem Ahmed)
כוחות בטריפולי, לוב, ששומרות על העיר מפני כוחותיו של ח'ליפה חפתר. 21 במאי 2019. (AP Photo/Hazem Ahmed)

צ'רלי יאסלי, דובר של סוכנות האו"ם לפליטים, אמר שחייהם של 147 מהגרים ניצלו. "אנחנו מעריכים שפוטנציאלית יש 150 מהגרים נעדרים ומתים בים", הוא אמר. "הטרגדיה הקשה ביותר בים התיכון השנה התרחשה זה עתה", אמר ראש נציבות הפליטים של האו"ם פיליפו גרנדי.

טרגדיות מסוג זה פוקדות את חופיה של לוב חדשות לבקרים: כ-117 מהגרים טבעו בחודש ינואר וככל הנראה מתו. במאי טבעו למוות 65 מהגרים כשסירתם טבעה מול חופי תוניסיה. גרנדי קרא למדינות האיחוד האירופי לחדש את משימות החילוץ בים התיכון שהופסקו בעקבות החלטת הגוש האירופי, וקרא לשים סוף למעצרי המהגרים בלוב. הבכיר מהאו"ם אמר שנדרשות דרכים בטוחות אל מחוץ ללוב "לפני שיהיה מאוחר מדי בשביל עוד הרבה אנשים נואשים".

לאחר ההתקוממות העממית שהובילה להפלת משטרו של מועמר קדאפי, הפכה לוב לנקודת מעבר עיקרית של מהגרים ופליטים אפריקאים שמחפשים חיים טובים יותר באירופה. מבריחי מהגרים וארגונים חמושים ניצלו את הכאוס במדינה הצפון אפריקאית והקימו רשתות של סחר בבני אדם, העברתם לאירופה דרך הים התיכון בעבור אלפי דולרים לאדם, וכן מחנות עינויים וחטיפות מהגרים בעבור כופר.

מוקדם יותר השבוע עצר משמר החופים הלובי כ-40 מהגרים בלב ים והעביר אותם למרכז מעצר ליד טריפולי שבו נהרגו בתחילת החודש יותר מ-40 בני אדם בהפצצה מהאוויר. יותר מ-200 מהגרים עדיין מוחזקים במרכז המעצר בשכונת טאג'ורה שבבירת לוב הסמוכה לאזורי הקרבות בין מיליציות המנסות לשלוט במדינה.

האיחוד האירופי משתף בשנים האחרונות פעולה עם משמר החופים הלובי ועם גורמים אחרים במדינה כדי למנוע ממהגרים לצאת למסע המסוכן בים בדרכם לאירופה. ארגוני זכויות אדם טוענים ששיתוף הפעולה הזה הותיר מהגרים בחסדי ארגונים חמושים אכזריים או כלואים במרכזי מעצר שאין בהם מספיק מים ומזון והתנאים בהם קשים.

לפחות 2,500 מהגרים עצורים במרכזים בטריפולי ובסביבתה, שם מתנהלים קרבות בין "הצבא הלאומי הלובי (LNA), מיליציה בראשותו של הגנרל חאליפה חפתר, לבין מיליציות שקשורות בממשלה היושבת בטריפולי ומוכרת על ידי האו"ם. הממשלה בטריפולי האשימה את כוחותיו של חפתר בתקיפה האווירית שבה נהרגו עשרות בני אדם במרכז המעצר למהגרים. מצדו של הגנרל מכחישים כי היו מעורבים בתקיפה ומאשימים את המיליציות הקשורות לממשלה בבירה באחסון נשק במרכז המעצר.

בעשור האחרון נהרגו מדי שנה אלפי מהגרים שטבעו בים התיכון . השיא היה בשנת 2016 בה טבעו בים התיכון לפחות 4,220 בני אדם, אחוז ניכר מהם טבעו מול חופי לוב. ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!