דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יפה בן דוד

שנת הלימודים / מאבק הפנסיה של המורים: למה מורה שתפרוש בקרוב לגמלאות לא יודעת כמה תקבל?

אם לא יצליחו באוצר ובהסתדרות המורים להגיע להבנות, שנת הלימודים ביסודי לא תפתח כסדרה | אורלי בהט, מנהלת שיוצאת לגמלאות: "להגיד שיוצאים לפנסיה עם המשכורת שהרווחתי לפני 11 שנה? זה מצחיק"

מורה. צילום ארכיון למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זמיר/ פלאש90)
מורה. צילום ארכיון למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זמיר/ פלאש90)
דוד טברסקי

מועד פתיחת שנת הלימודים ממשיך להתקרב אבל פתרון למשבר בין הסתדרות המורים למדינה עדיין לא נראה באופק. למרות משא ומתן שנמשך מזה כמה שנים, הסתדרות המורים, משרד החינוך ומשרד האוצר לא מצליחים להגיע להסכמה לגבי אופן חישוב הפנסיה, פדיון ימי חופשה ותשלומים לגמלאים שעבדו בשני הסכמי השכר.

המשבר בין הסתדרות המורים למדינה נידון כבר זמן מה ואף קיבל תוקף גם בועדת ההיערכות לשנת הלימודים הקרובה של ועדת החינוך שהתקיימה בשבוע שעבר כאשר מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דוד, הבהירה לשר החינוך, רפי פרץ, ומנכ"ל המשרד, שמואל אבוהב, כי שנת הלימודים לא תפתח בחינוך היסודי (וחלק מחטיבות הביניים) במידה ולא יוסדרו המחלוקות על הפרק.

ועדת החינוך (צילום: דוברות הוועדה)
ועדת החינוך (צילום: דוברות הוועדה)

אחד הנושאים שנמצאים בלב המחלוקת בין המדינה והסתדרות המורים הוא שיטת חישוב הפנסיות. כאשר הסתדרות המורים חתמה על הסכם אופק חדש בשנת 2009 נחתם הסכם פנסיה זמני שחודש מדי שנתיים אך בשנת 2016, כשבן דוד נכנסה לתפקיד כממלאת מקום, היא דרשה ממשרד החינוך והאוצר להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי בנוגע לאופן בו מופרשים הכספים, הסכום שלהם ומידת השקיפות והבהירות של תהליך ההפרשה מכיוון שלטענת הסתדרות המורים, מורים רבים התלוננו שאינם מבינים כיצד הפנסיה שלהם מופרשת. בן דוד אמרה שעד שלא תהיה הסכמה בין הסתדרות המורים לאוצר על הסעיפים המדוברים היא לא תהיה מוכנה לחתום על הסכם זמני נוסף.

"יפה בן דוד אמרה לאוצר שנמאס לה מהמריחות שלהם לאחר למעלה מ-3 שנים של משא ומתן" נאמר השבוע מהסתדרות המורים ל'דבר העובדים', "הם גם לא נותנים לנו נתונים וגם הם בעצמם לא יודעים להסביר את נוסחאות החישוב. הדרישה שלנו היא שתהיה נוסחה פשוטה".

לפי הסתדרות המורים, בן דוד דרשה מהאוצר שהפנסיה תחושב כנגזרת מהשכר אחרון, כמקובל במגזר הציבורי וברוב המגזר הפרטי. משרד האוצר הודיע בתגובה שזה מקובל עליו שהנושא ייבדק והעניין יקודם, אך מאז, לטענת הסתדרות המורים, דבר לא השתנה.

"בשוק הפרטי הממוצע להפרשת הפנסיה, כנגזרת מהשכר האחרון, עומדת על כ-75%. במגזר הציבורי זה נע בין 80% ל-100%", נמסר מהסתדרות המורים, "הדרישה שלנו היא שמשרד האוצר יגיד לנו אחוז הפרשה מדויק".

עוד דורשת הסתדרות המורים פיצוי לגמלאיה שפרשו בעשור האחרון והיו מועסקים בהסכם הישן וגם בהסכם 'אופק חדש'. בשנים האחרונות יצאו לגמלאות עובדים רבים שצברו זכויות פנסיוניות והפרישו כספים דרך שני הסכמי שכר שונים. "מדובר בפיצוי לגמלאים שעבדו בשתי צורות העסקה ויותר שרובם יצאו לפנסיה החל משנת 2008 אך כיום לא מקבלים את החלק היחסי שלהם בפנסיה", אמרו בהסתדרות המורים, "במסגרת הזמן שעבדו תחת הסכם 'אופק חדש' מכיוון שהמדינה לא יודעת לעשות את נוסחת החישוב לגבי הסכום אליו זכאים הגמלאים וכנגזרת מכך – היא אינה משלמת אותו". על פי חישובים שנעשו בתוך הסתדרות המורים הסכומים יכולים להגיע למאות עד אלפי שקלים בחודש.

"כשנכנסו לאופק חדש הובטח לנו שהשכר יוטב ושהתנאים יהיו אחרים" מספרת ל'דבר' אורלי בהט, שניהלה בית ספר יסודי בחולון ב-22 השנים האחרונות ויוצאת השנה לגמלאות לאחר 36 שנות עבודה כאשת הוראה, "אחרי 11 שנה בתכנית, הציפייה הייתה שעם היציאה לפנסיה נקבל את הפנסיה בהתאם לשכר האחרון שלנו, כמו בהרבה מקומות בשוק הפרטי ובקרב עובדי המדינה – אבל מסתבר שלא".

אורלי בהט, יו"ר סניף הסתדרות המורים חולון-אזור (תמונה באדיבות המצולמת)
אורלי בהט, יו"ר סניף הסתדרות המורים חולון-אזור (תמונה באדיבות המצולמת)

לטענת בהט, המשמשת גם כיו"ר סניף הסתדרות המורים חולון-אזור, בגלל האופן בו משרד החינוך והאוצר מחשבים את הפנסיות לעובדים בנפרד לפי הסכמי התעסוקה השונים בהם עבדו העובדים שיוצאים לגמלאות לא יודעים היום להגיד מה בכלל תהיה הפנסיה שלהם. "לפני אופק חדש ידענו שעובד הוראה שיוצא לגמלאות מקבל פנסיה כנגזרת ממשכורתו האחרונה. עכשיו אם אני הייתי צריכה לקבל פנסיה לפי משכורתי האחרונה הייתי מקבלת פנסיה הרבה יותר גבוהה מזו שהם מתכננים לתת לי. מאז שהצטרפתי לאופק חדש למדתי יותר, השתלמתי והתקדמתי – אז איך יכול להיות שמחשבים לי פנסיה לפי ההסכם הישן? בנאדם יוצא לפנסיה הוא יודע שהוא יצא לפי הדרגה האחרונה שלו, מספר הגמולים שהוא צבר וכו' אבל כאן מחשבים באופן אחד את ההסכם הישן ובאופן אחר את ההסכם החדש, המורים לא יודעים לחשב כמה מגיע להם ושבשורה התחתונה שלו יש הפסד כספי של הרבה מאוד כסף שנע בין מאות לאלפי שקלים בחודש! ומדובר באלפי עובדי הוראה שיוצאים לגמלאות כל שנה".

בנוסף למאבק על הפנסיות הסתדרות המורים מבקשת לעשות שינוי באופן בו מחושבים ימי המחלה בעת פדיון ימי החופשה ביציאה לגמלאות שלטענתה מפלים את עובדי ההוראה אל מול עובדים אחרים במגזר הציבורי. לפי טענת הסתדרות המורים, מכל מורה מנוכים כיום 1.4 ימי חופשה על כל יום היעדרות מכיוון שלפי המדינה ימי העבודה של המורים משתנים באורכם מה שמוביל לסכום נמוך יותר של ימים איתו יוצאים המורים לגמלאות, לכן מבקשת הסתדרות המורים שניכוי הימים יהיה ביחס של יום מול יום.

אמש נחשף בכלכליסט שמשרד האוצר מעריך שסכום התשלומים יעמוד על כ-170 מיליון שקלים. 100 מיליון על הפיצוי החד הפעמי לגמלאים על החלק היחסי שלא קיבלו בתשלומי הפנסיה שלהם על תקופת עבודתם תחת אופק חדש ועוד 70 מיליון שקלים (בשנה) תשלום על הגדלת פדיון ימי החופשה בפרישה.

"11 שנה זה פרק זמן מספיק ארוך כדי שיגידו שכל הפנסיה שלנו תקבע לפי השנים האחרונות – לא יכול להיות שאני ארד בשכרי. להגיד שיוצאים לפנסיה עם המשכורת שהרווחתי לפני 11 שנה? זה מצחיק" מסכמת בהט, "המאבק הזה נוגע היום לכל המורים שמתכוונים לצאת לפנסיה בשנים הקרובות ומורים שכבר בגמלאות ויש לנו תמיכה מאוד גדולה גם מציבור המורים הצעירים יותר שיחד איתם אנחנו נאבקים על פדיון ימי המחלה – דבר שנוגע להם ישירות לא פחות מאשר לנו".

תגובת משרד האוצר: "מיום החלת רפורמת "אופק חדש" נחתמו מספר הסכמי פנסיה בין הסתדרות המורים למשרד האוצר, המיושמים כיום. למרות רצוננו לקדם את החתימה על הסכם פנסיה נוסף, הסתדרות המורים ביטלה בשבועות האחרונים מספר ישיבות מו"מ בנושא, כך שההגעה להבנות מתעכבת. בניגוד לטענה, אגף השכר במשרד האוצר העביר להסתדרות המורים את כלל הנתונים בנושא, ואף סייע להסתדרות בעיבודם".

"באשר לטענות על ימי המחלה, עובדי ההוראה זכאים להסדר מיטיב לעומת הנהוג במשק, וחישוב ניצול ימי המחלה מותאם לאופי עבודתם הגמיש. יש לציין כי נושא ימי המחלה נדון בבית המשפט וכי דיון נוסף צפוי להתקיים במהלך חודש ספטמבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!