דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / מחיר שפל חדש: סאני תקשורת מציעה חבילת סלולר ב-15 ש"ח לחודש

השירות כולל חבילת סלולר וחבילת אינטרנט של 50 ג'יגה, ויפעל על גבי הרשת של הוט מובייל | בתגובה צנחו מניות הסלולר של פרטנר וסלקום, בעוד מניית סאני עלתה ב-2% | התחרות החריפה בשוק הסלולר מסנדלת כמעט כל אפשרות להשקעה בתשתיות הרשת

טלפון סלולרי.  (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טלפון סלולרי. (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת סאני תקשורת, שברה אתמול (שני) שיא כשהציעה חבילת סלולר עם חבילת גלישה של 50 ג'יגה במחיר שפל של 15 ש"ח. בעבר הציע רמי לוי לתקופה מוגבלת קו סלולר בשקל לחודש, במבצע לחברי מועדון הלקוחות בלבד. כעת, המחיר המוזל מוצע לכל לקוח באשר הוא. לטענת סאני תקשורת, מחיר זה אינו מסובסד.

סאני תקשורת היא היבואנית הרשמית של מכשירי הסלולר מתוצרת סמסונג, שהיא היצרנית הנמכרת ביותר בישראל. לחברה כעשרים חנויות ברחבי הארץ, ולדבריה היא מעוניינת להרחיב את היקף השירותים היא מספקת ללקוחות. לסאני אין רשיון סלולר, והיא משווקת קווים בעבור חברת הוט מובייל. בדיקה באתר "כמהזה" מגלה כי הוט מובייל עצמה מציעה חבילות במחירים של 19 ש"ח עד 49 ש"ח, כאשר החבילה היקרה מציעה 100 ג'יגה בגלישה, לצד גישה לתכני חברת HOT  באינטרנט, שיחות לחו"ל, והנחה בספק האינטרנט. סאני לא מסרה מה יהיה מחיר החבילה לאחר שנת השימוש הראשונה. סאני מדווחת כי היא מוכרת כ50,000 מכשירי סמסונג בישראל בכל חודש, אך המותג הסלולרי שלה – "סאני מובייל" אינו כה חזק. לחברות הסלולר אסור להתנות שירות בשירות, כך שאין אפשרות לחברה לשדך בין רכישת מכשיר לבין רכישת קו סלולרי, אך המחיר הנמוך עשוי לעודד לקוחות לעבור לחברה, ואולי אף לחזק את אחיזתה בשני התחומים.

האם סאני יוצרת קשר מסחרי בין רכישת מכשיר לקו סלולרי?

כחלק מהודעת סאני לתקשורת נכתב ש"יהנו הלקוחות במסגרת חבילה זו מאחריות סאני כיבואן הרשמי של סמסונג בישראל, מכשיר במחיר משתלם, פריסה רחבה של חנויות עם מעבדות שירות מתקדמות ומוקד טלפוני". במסגרת הרפורמה בסלולר מעשור הקודם, חברות הסלולר מנועות מהתניית שירות בשירות, כלומר, לקשור בין עסקה על קו סלולרי לבין עסקה לגבי רכישת מכשיר סלולר. כדי לרכוש קו מסאני תקשורת, יש להיכנס לנקודת מכירה פיזית של החברה, בה מוצעים למכירה גם מכשירים סלולר. ככל שהחברה אכן תציע הנחות ברכישת מכשירים למי שירכוש דרכה קו סלולרי, הרי שמדובר ביצירת קשר בין שתי העסקות. עם זאת, אין הדבר דומה לעסקאות הכובלות מהעשור הקודם , בהן התקיים הסדר חיוב/זיכוי ל36 חודשים, במהלכן נכללה עלות המכשיר במחיר התשלום החודשי לחברה הסלולרית והן כללו קנסות יציאה משמעותיים. מכיוון שהיעדר כל סוג של קנס יציאה, גרם לניוד של מעל מליון מספרים סלולריים בשנה בין החברות, במשרד התקשורת שוקלים להתיר מחדש לחברות הסלולר לקבוע תקופת התחייבות כלשהי בהסכם עם הלקוחות.

מפילה את המניות

לפי כלכליסט, מניות סלקום ופרטנר מגיבות בירידות של 3.6% ו-4.8% בהתאמה, בזק (הבעלים של פלאפון) יורדת ב-0.8%, בעוד מניית סאני עולה ב2%, על בסיס ההנחה שהמשך התחרות החריפה בשוק תמשיך את מגמת הקטנת ההכנסות של החברות. במשרד התקשורת מודאגים מכך שלחברות הסלולר אין כסף להשקעות, מה שמעמיד את ההתקדמות לדור ה-5 בסכנה, למרות הקלות שהציג המשרד, המגיעות לידי כשליש מההשקעה הנדרשת בשדרוג הרשת בשנים הקרובות.

ההבדל בין חברות סלולר לחברות מוזלות

בישראל יש 4 חברות סלולר המפעילות 3 רשתות. הוט מובייל ופרטנר מפעילות רשת משותפת – PHI. פלאפון וסלקום מפעילות את הרשתות הנותרות. מעבר לכך, ישנם מפעילים וירטואליים כמו רמי לוי תקשורת ו019 טלזר, אשר רוכשות שירותי רשת מחברות הסלולר באופן סיטונאי ומשווקות קווים מוזלים, כאשר המודל של סאני תקשורת מעט שונה – כמשווקת של הוט מובייל, אין לה רשיון תקשורת משל עצמה, ולא ברור מה האינטרס של הוט מובייל להחריף את התחרות כעת. בנוסף לאלו, קיימות בישראל גם 2 חברות סלולריות במעמד שאין לו אח ורע בעולם – גולן טלקום ואקספון, אשר זכו בתדרים, אבל בפועל רוכבות על רשת סלקום, בהליך שחלקו אינו הולם את הכתוב ברשיון שלהן. כך למשל, מתאפשר לגולן לקבל החזרים כספיים ממשרד התקשורת על אגרות תדרים בהיקפים שעולים על הרווח המצרפי של כלל חברות הסלולר בשנה, אשר שואף לאפס.

המצב הקשה של חבורת הסלולר גורם להם לנסות ולהעלות את ההכנסות בכל דרך, כולל גבייה על שירותים שבעבר ניתנו בחינם. במשרד התקשורת מודעים לבעיה, אך בינתיים גם המדיניות של מתן הקלות משמעותיות לחברות הסלולר לא בולם את הידרדרותן. בחודשים האחרונים מהירות הגלישה ברשתות הסלולר בישראל עלתה במקצת ל-24 מגה, אך ממשיכה את מגמת ההידרדרות בהשוואה העולמית באופן עקבי יחסית, כאשר ישראל ממוקמת בערך במקום ה70 בעולם, לפי נתוני אתר ספידטסט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!