דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / מחיר הכריעה: הושעו שני הספורטאים שמחו במהלך ההמנון האמריקאי

הוועד האולימפי האמריקאי הודיע למטילת הפטיש גוון ברי ולסייף רייס אימבודן כי לא ישתתפו בקיץ הבא באולימפיאדת טוקיו, בעקבות מחאתם | ברי: "ש לי את הזכות להרגיש את מה שאני רוצה להרגיש"

המדליסט האולימפי רייס אימבודן כורע ברך בעת נגינת המנון ארה"ב לאות מחאה במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים 
(צילומים: Photo by Leonardo Fernandez/Getty Images | shutterstock)
המדליסט האולימפי רייס אימבודן כורע ברך בעת נגינת המנון ארה"ב לאות מחאה במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים (צילומים: Photo by Leonardo Fernandez/Getty Images | shutterstock)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הוועד האולימפי והפראלימפי של ארה"ב, הוציאו מכתב רשמי לשני הספורטאים האמריקאים גוון ברי ורייס אימבודן בו הודיע להם על השעייתם לאלתר מכל פעילות ספורטיבית ל-12 החודשים הקרובים. השניים אשר מחו החודש כנגד העוולות בחברה האמריקאית במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים, לא יוכלו להתחרות בשנה הקרובה ולא ישתתפו באולימפיאדת טוקיו 2020.  

במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים שהתקיימו החודש בלימה, בירת פרו, החליטו באופן ספונטני שני הספורטאים האמריקאים, גוון ברי ורייס אימבודן למחות כנגד השלטון בארה"ב בזמן העמידה על הפודיום במהלך נגינת ההמנון האמריקאי.

מטילת הפטיש גוון ברי בת ה-30 הניפה את אגרופה במחאה בזמן נגינת המנון ארה"ב לאחר שזכתה במדליית הזהב ואילו הסייף רייס אימבודן בן ה-26, המדורג במקום השני בעולם, כרע ברך בזמן העמידה על הפודיום, לאחר שזכה במדליית הזהב הקבוצתית. 

בעקבות המחאות, החליט הוועד האולימפי והפראלמפי של ארה"ב להעביר מסר משותף לכל ספורטאי ארה"ב. למרות ואולי בגלל ההיסטוריה האמריקאית ב-60 שנים האחרונות של מחאה דרך ספורט, המחאה הזאת עדיין אסורה וישנן השלכות חמורות למי שיבחר לעשות כל צעד של מחאה בזמן ניגון ההמנון האמריקאי. 

הפחד האמיתי של הוועד האולימפי הוא שבעקבות מעשי שני הספורטאים במשחקים הפאן-אמריקאיים והבחירה של ספורטאי ארה"ב במגוון ענפי ספורט להתבטא בצורות מגוונות במחאה לנושאי המחלוקת המרכזיים כיום בארה"ב: היחס למהגרים, האלימות המשטרתית כלפי אזרחיה האפרו-אמריקאים, התבטאויות הגזעניות של דונלד טראמפ ומקרי הירי ההמונים הרבים בעקבות חוסר המוכנות של הממשל להגדיל את הפיקוח על הנשק הפרטי בארה"ב. 

נשיא ארה"ב טראמפ בנאום לאומה. 30 בינואר 2018 (Win McNamee/Pool via AP)
נשיא ארה"ב טראמפ בנאום לאומה. 30 בינואר 2018 (Win McNamee/Pool via AP)

מטילת הפטיש גוון ברי סיפרה שהיא בחרה להרים את ידה באגרוף בצורה ספונטנית בזמן שעמדה על הפודיום וטענה שלא תכננה ליצור "מלחמה תקשורתית" לדבריה, אלא בעיקר לציין את השנה הקשה שהיא עברה באופן אישי ואת השנה הקשה שעברה המדינה שלה. "זאת רק עדות לכל מה שעברתי בשנה האחרונה ולכל מה שעבר על המדינה בשנה האחרונה. הרבה דברים צריכים להיעשות, להיאמר ולהשתנות. אני לא מנסה לפתוח במלחמה פוליטית או להתנהג כמו שאני יודעת הכל או משהו כזה. אני רק יודעת שאמריקה יכולה להצליח יותר".

ברי טענה שזאת זכותה להתבטא בצורה חופשית בזמן המשחקים על הדברים שבעיניה דורשים שינוי במדינה אותה היא אוהבת. "לכל אדם יש את השקפות העולם שלו על הדברים שמתרחשים. חופש הביטוי הוא חלק מהחוקה האמריקאית. יש לי את הזכות להרגיש את מה שאני רוצה להרגיש. זה לא זלזול במדינה. אני רוצה להבהיר זאת. אם כבר, אני עושה זאת מתוך אהבה וכבוד לאנשים במדינה".

לאחר המחאה, אימבודן ניצל את הרגע ופרסם בחשבון הטוויטר שלו את המשמעות של המחאה שלו. "אנחנו צריכים לקרוא לשינוי. השבוע זכיתי לכבוד לייצג את נבחרת ארה"ב במשחקים הפאן-אמריקאים ולזכות במהלכה במדליות הזהב (קבוצתי) והארד (אישי). הגאווה שלי נקטע במהרה על-ידי אירועי הירי הרבים במדינה אותה אני מחזיק קרוב לליבי. גזענות, פיקוח על נשקים, יחס פוגעני למהגרים ונשיא שמפזר שנאה הם במעלה הרשימה הארוכה שלי. אני בוחר להקריב את הרגע שלי היום על ראש הפודיום כדי להפנות את תשומת הלב בנושאים שבעיני חשוב לטפל בהם. אני מעודד אנשים נוספים להשתמש בפלטפורמה שלכם, כדי לקדם העצמה ושינוי".

סמל האולימפיאדה. (צילום: סוכנות AP).
סמל האולימפיאדה. (צילום: סוכנות AP).

שני הספורטאים המצטיינים היו מועמדים להשתתפות באולימפיאדת טוקיו 2020, אך כעת יצטרכו כנראה לראות את האולימפיאדה מהבית. זהו לא מסר רק לספורטאים האמריקאים בדרישה לא למחות על עוולות חברתיות בזמן המשחקים בטוקיו, אלא מסר ברור לכל ספורטאי העולם. אתם באים להתחרות בינכם, לשעשע את הצופים ולגרום לרווחים כלכליים עצומים לוועד האולימפי. את דעתכם האישית ואת הרצון ליצור חברה טובה יותר תשמרו לעצמכם בלבד. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!