דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סלומון טקה ז"ל

מחאת סלומון טקה ז"ל / נציגי המפלגות קוראים להקים ועדת חקירה לאלימות משטרתית, האם יזכרו זאת לאחר הבחירות?

שורת חברות וחברי כנסת בעבר ובעתיד התייצבו כדי לתמוך בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית בנוגע לאלימות והגזענות ברשויות אכיפת החוק כנגד יוצאי אתיופיה | לצד האמפתיה, דורשים הפעילים מעשים בממשלה הבאה

ישראלים יוצאים אתיופיה מפגינים בכיכר רבין נגד אלימות משטרתית כלפיהם. 3 במאי 2015 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
ישראלים יוצאים אתיופיה מפגינים בכיכר רבין נגד אלימות משטרתית כלפיהם. 3 במאי 2015 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
יהל פרג'

יותר מחודשיים חלפו מאז נורה סלומון טקה ז"ל בידי שוטר בחופשה, בעת שישב בפארק סמוך לביתו בקריית חיים, ואמש (רביעי) התקיים כנס עם נציגי מפלגות תחת הכותרת 'ועדת חקירה ממלכתית עכשיו' בת"א. בחודש האחרון מקיימים פעילים חברתיים המוחים נגד גזענות בכוחות האכיפה ותחת הדרישה לחשוף את הצילומים ממצלמות האבטחה השונות מאותו הערב, הפגנות 'באים לאחראים' מול ביתם של בכירים במערכת המשפט.

בכנס, אותה הנחתה העיתונאית גל גבאי, השתתפו ח"כ מוסי רז מ'המחנה הדמוקטי', ח"כ רויטל סוויד מ'העבודה-גשר', ח"כ פנינה תמנו שטה מ'כחול לבן', משה אבוטבול מ'ש"ס', ח"כ מוטי יוגב מ'ימינה', ח"כ עופר כסיף מ'הרשימה המשותפת' וח"כ יעקוב אשר מ'יהדות התורה'. דווקא נציג או נציגה ממפלגת השלטון 'הליכוד' נעדרו מהאירוע.

כנס פוליטי הקורא לוועדת חקירה ממלכתית על הגזענות ברשויות אכיפת החוק (ללא קרדיט)
כנס פוליטי הקורא לוועדת חקירה ממלכתית על הגזענות ברשויות אכיפת החוק (ללא קרדיט)

ככלל, קראו מרבית המשתתפות והמשתתפים בכנס לפתיחת ועדת חקירה ואף הדגישו את העובדה שגזענות ואפליה אינם נחלת רשויות החוק בלבד, ח"כ עופר כסיף, מהרשימה המשותפת, אמר: "ועדת חקירה ממלכתית היא נחוצה אבל לא מספיקה. את הגזענות צריך לעצור בהפרדה – בגנים, בבתי הספר ובשכונות שהן גטאות. וכאשר נאבקים בגזענות יש להיאבק בכל סוג של גזענות ונגד כל אדם באשר הוא אדם". כסיף, כמו חלק מהנוכחים, התייחס להפרדה שהתגלתה בגנים בעיר קרית גת, בין ילדים מהעדה האתיופית לילדים ישראלים אחרים.

באנצ'י, אחותו של יוסף סלמסה ז"ל, פנתה לחברי הכנסת לאחר שסיפרה את סיפורו של אחיה: "אני מבקשת תשובות. האח שלנו מת 5 שנים כבר. הלכנו לעורכי דין. והפרקליטות סגרה את התיק. האח שלי היה עצור בלילה ומצאו אותו מת בבוקר. למה לא נותנים לנו תשובות? למה אדם מת אחרי שש שעות מעצר? הלב שלנו כבר שבור. אין לנו לילה ולא יום. אנחנו כל הזמן במחשבות. בבקשה תעזרו לנו".

חבריו ומשפחתו של יוסף סלמסה בהפגנה מול מטה המשטרה, מרץ 2016. צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל.
חבריו ומשפחתו של יוסף סלמסה בהפגנה מול מטה המשטרה, מרץ 2016. צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל.

זמני טפרה, מהקבוצה המארגנת של האירוע, סקרה את כשלי המשטרה במניעת שיטור יתר: "משנת 2015 עד 2017 חלה קפיצה של 20% במספר התיקים שנפתחו ליוצאי אתיופיה. זה מעיד שהמשטרה לא עשתה שום עבודה לצמצם את מספר התיקים. בשנים 2014 עד 2017 חלה עלייה משמעותית בתיקים של תקיפת שוטר. אלו תיקים של מה בכך, שמתחילים מאירוע מצומצם והאירוע מסלים. בניגוד למה שנטען, בפועל השוטרים מכוונים לפתוח עוד ועוד תיקים, ולא הונחו לצמצם את מספרם". גב' טפרה מנתה את כשלי מח"ש שחשפו בדו"ח מבקר המדינה, וסיכמה: "השורה התחתונה הינה שלא קיימת הרתעה נגד שוטרים אלימים ועבריינים: רק כ- 20 בשנה מושעים, רק 3 מודחים".

המנחה גל גבאי אמרה: "לא הכל תלוי בשוטרים, בכולנו יש את הגזען הקטן. אז אסור לנו לסמן רק את המשטרה בכולנו כחברה יש צורך לעשות שינוי. והתחיל כבר בחינוך מגיל צעיר."

כנס פוליטי הקורא לוועדת חקירה ממלכתית על הגזענות ברשויות אכיפת החוק (ללא קרדיט)
כנס פוליטי הקורא לוועדת חקירה ממלכתית על הגזענות ברשויות אכיפת החוק (ללא קרדיט)

הקהל התרעם כאשר ח"כ יעקב אשר ממפלגת ש"ס, אמר: "אני תומך ואפעל להקמת וועדת חקירה". הכעס נבע מכך שידוע כי המשמעת הקואליציונית, במידה ונתניהו יקים את הממשלה הבאה, תחול גם על מפלגתו של אשר.

חברת הכנסת לשעבר רויטל סויד ממפלגת עבודה-גשר אמרה: "הגענו למצב אבסורד בו אנשים חוששים לחייהם ברחובות רק בגלל צבע עורם. גזענות היא נגע שיש לעקור מן השורש בחברה. חייבים לחוקק חוק עונשי מינימום לעבירות גזענות, לטפל באופן בלתי מתפשר באלימות משטרתית ולתקצב שעות במערכת החינוך להטמעת טיפול בגזענות. צעד ראשון הוא להקים וועדת חקירה ממלכתית שתבחן האלימות המשטרתית וכל קשיי הקליטה."

למרות המחאה הרחבה בחודשים האחרונים, וחרף העבודה כי הפעילים מגיעים כמעט כל ערב להפגנות מול ביתו של שר המש​פטים אמיר אוחנה, ראשת מח"ש קרן בר מנחם, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנלדבליט, ואף לא אחת מתבצעים מעצרים אותם מכנים הפעילים אלימים ובלתי מוצדקים, נושא האלימות והגזענות המשטרתית אינו נוכח במערכת הבחירות הנוכחית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!