דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפרץ חיפה

איכות הסביבה / הושגה שליטה בשריפת ענק במפעל 'שמן' במפרץ חיפה

באזור מפרץ חיפה היתמר עשן שחור, אך אין חשש לחיי אדם | כביש 22 והכניסה לנמל חיפה נחסמו לתנועה, וכוחות מתוגברים של מכבי האש פעלו עד לכיבוי מלא של השריפה | המשרד להגנת הסביבה: בשלב זה לא נרשמו חריגות באיכות האוויר, הבדיקות יימשכו

  • שריפה במפעל שמן תעשיות במפרץ חיפה 5 בספטמבר 2019. (קרדיט: דוברות משטרת ישראל)
    שריפה במפעל שמן תעשיות במפרץ חיפה 5 בספטמבר 2019. (קרדיט: דוברות משטרת ישראל)
  • שריפה במפעל שמן תעשיות במפרץ חיפה 5 בספטמבר 2019. (קרדיט: ג'וואד חורני/המשרד להגנת הסביבה)
    שריפה במפעל שמן תעשיות במפרץ חיפה 5 בספטמבר 2019. (קרדיט: ג'וואד חורני/המשרד להגנת הסביבה)
  • שריפה במפעל שמן תעשיות במפרץ חיפה 5 בספטמבר 2019. (קרדיט: אילן מלסטר/המשרד להגנת הסביבה)
    שריפה במפעל שמן תעשיות במפרץ חיפה 5 בספטמבר 2019. (קרדיט: אילן מלסטר/המשרד להגנת הסביבה)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

כוחות מתוגברים של כבאות והצלה השתלטו על שריפה גדולה שפרצה היום (חמישי) במפעל שמן שבמפרץ חיפה. במתחם המפעל נשרפו מספר מחסנים המכילים טונות של שמן צמחי. לפי הערכות, במקום מאוחסנים כאלף משטחים של שמן צמחי במשקל טון כל אחד. מעל האזור מיתמר עשן שחור, אולם לפי הודעת כבאות וההצלה לא נשקפת כרגע סכנה מיידית לאזרחים. אחד מלוחמי האש במקום נפגע קל ופונה לקבלת טיפול רפואי.

במקום פעלו 36 צוותים של לוחמי אש ושני צוותים נוספים בדרכם למקום האירוע, חלקם הגיעו ממחוזות אחרים בארץ. האש כובתה באמצעות התזת קצף .על פי הנחיית נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי, הפעילו הכוחות להפעלת תותח קצף ענק בשיתוף מפעל בז"ן. שמחי הגיע למקום האירוע על מנת לעקוב מקרוב אחר פעולות הכיבוי. הנציב הנחה את קצין החומרים המסוכנים הארצי לערוך ניטור חלקיקים בשכונות הסמוכות באמצעות המשרד להגנת הסביבה.

עקב השריפה נסגר לתנועה כביש 22 הסמוך בהוראת המשטרה עד לסיום מאמצי הכיבוי. שער נמל חיפה הסמוך נסגר לכניסת משאיות בהוראת הנהלת הנמל. הכוחות הנמצאים בשטח ביקשו מסקרנים ואזרחים לא להתקרב לאזור עקב חשש לשאיפות עשן רעיל, והמליצו לתושבי האזור לסגור חלונות עקב העשן הסמיך.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי צוותי המשרד נמצאים בחפ"ק שנפתח ומנטרים חלקיקים באזור המגורים בעיר ובקריות, ויעבירו הנחיות במידת הצורך. בשעה זו לא נמדדו חריגות בתחנות הניטור. במשרד הוסיפו כי גג המחסן עשוי מאסבסט, ולכן בסיום השריפה ולאחר כיבויה בידי כוחות כיבוי והצלה, כונני המשרד להגנת הסביבה יעבירו הנחיות לגבי פינוי המפגע ומניעת חשיפה לאוכלוסייה.

במפעל מייצרים שמנים מגרעיני צמחים שונים, כגון: סויה, חריע, חמניות ותירס. מניית החברה קרסה היום ובסיום המסחר בבורסה רשמה ירידה של 15.2%. מחברת שמן נמסר: ״השריפה פרצה במחסן של סחורה ארוזה. השריפה מטופלת ע״י לוחמי האש ברגעים אלו. לשמחתנו אין חשש לנפגעים ולחיי אדם״.

שלומי פדר, מתנדב איחוד הצלה בגזרת השריפה בחוף שמן, מסר: "הוזעקנו לשריפת ענק באחד המפעלים בחוף שמן. כרגע שומרים על מרחק בטיחות וצוותים גדולים של כיבוי פועלים במקום". מאיחוד הצלה אף נמסר כי מתנדב נפצע קל ברגלו במהלך האירוע.

יש סיכונים במפרץ, מפעל שמן לא בינהם

בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בחודש יוני האחרון, כתב המבקר כי אזור מפרץ חיפה הינו אזור רווי במפעלי מזהמים, מתקני אחסון דלקים וחומרי מסוכנים, וכן משמש עורק תחבורה משמעותי, גם מבחינה ימית וגם לכלי רכב ומשאיות. שלל הגורמים השונים באיזור הצפוף, מפוקחים ע"י מוסדות שונים ועקב כך, הזהירו משרד המבקר כי הכאוס הרב מקשה על הלכי התכנון והפיקוח כאשר גוף אשר מתכלל את כלל הפעילות במפרץ תחת גוף אחד.

לאחר שהמבקר קבל על כך שלא נערך סקר סיכונים לאיזור, ביצע המשרד להגנת הסביבה סקר סיכונים מצרפי. הסקר קבע כי ככל שמדובר בתקריות תפעוליות, לא קיים באזור המפרץ סיכון לאוכלוסייה שאינו קביל בהשוואה למקובל במדינות מפותחות. עם זאת, הצביע הסקר על מספר נקודות של קרבת מוקדי סיכון לריכוזי אוכלוסיה, וסימן את המפעלים בעלי הסיכון הגבוה ביותר לאזור. מפעל 'שמן תעשיות' לא סומן בסקר כמפגע סיכוני.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "בשעה זו מתרחשת שריפה במחסן בשטח מפעל שמן תעשיות במפרץ חיפה, שבו מאוחסנת תוצרת גמורה של שמן – כלומר, שמן למאכל. השריפה מתוחמת לשטח המפעל. כוחות של כבאות והצלה וחירום, מגיבי קו ראשון, מטפלים בכיבויה של השריפה בשעה זו.

צוותי המשרד להגנת הסביבה נמצאים בחפ"ק שנפתח וכן מנטרים חלקיקים באזור המגורים בעיר ובקריות, ויעבירו הנחיות במידת הצורך, לפי ממצאי הניטור. בתחנות הניטור לא נמדדות בשעה זו חריגות. יצוין, כי גג המחסן עשוי מאסבסט, ולכן בסיום השריפה ולאחר כיבויה בידי כוחות כיבוי והצלה, כונני המשרד להגנת הסביבה יעבירו הנחיות לגבי פינוי המפגע ומניעת חשיפה לאוכלוסייה."

שריפה במפעל שמן תעשיות במפרץ חיפה 5 בספטמבר 2019. (קרדיט: ג'וואד חורני/המשרד להגנת הסביבה)
שריפה במפעל שמן תעשיות במפרץ חיפה 5 בספטמבר 2019. (קרדיט: ג'וואד חורני/המשרד להגנת הסביבה)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!