דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מחיר החופש / נמשכת המחאה נגד מחירי הקייטנות העירוניות

הורים ותלמידים מפגינים ברחבי הארץ במחאה על העלויות הגבוהות של הקייטנות העירוניות וקוראים למשרד החינוך שלא לבטל את הפעלת תכנית קייטנות הקיץ שיזם השר הקודם.

מחאה להורדת מחירי פעילות הקיץ בכפר תבור. צילום באדיבות פורום ועדי ההורים הישוביים.
מחאה להורדת מחירי פעילות הקיץ בכפר תבור. צילום באדיבות פורום ועדי ההורים הישוביים.
דוד טברסקי

נמשך הדיון סביב מחירי קייטנות הקיץ העירוניות. ביום שני האחרון  קיימה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), ישיבה שעסקה בדרכים להוזלת מחיריהן של הקייטנות העירוניות לילדי הגנים ולתלמידי כיתות ג' ו-ד', כבר בקיץ זה.

אחד הנושאים העומדים במרכז הדיון הוא העובדה שנכון להיום, לא תופעל השנה תכנית הרחבתן של קייטנות החופש הגדול שיזם שר החינוך הקודם, שי פירון. זאת, בשל החלטת משרד החינוך להסיט את התקציב שאושר לטובת תכנית להקטנת כיתות הלימוד.

"משרד האוצר העביר את הכסף להרחיב את קייטנות החופש הגדול. הכסף קיים. למה משרד החינוך משתמש בו לדברים אחרים? אנחנו מדברים על קרוב ל-400 מיליון ש"ח בשביל גני הילדים ובשביל ילדי כיתות ג' ו-ד'," אמר עוזרו של ח"כ אמסלם, נמרוד אלירן צבח. "קיבלנו 15 אלף מכתבים מאנשים מכל רחבי המדינה, לא היה לנו דבר כזה אף פעם בעבר," הוסיף צבח, "אנשים מספרים על זה שהם עדיין לא החזירו את ההלוואות שלהם לבנק על הקיץ של שנה שעברה. אנחנו נותנים לוועדה שבועיים ימים להגיע לפתרון. במידה ולא, יש לנו כבר 80 חתימות בקנה של חברי כנסת להצעת חוק פרטית על אפה וחמתה של הממשלה ואנחנו נקבע את המחיר".

יעקב שטיינברג: "אנחנו לא צריכים להיות תלויים בחסדי הרשויות בכל מה שקשור לפעילות החינוכית בקיץ – זוהי אחריותו של משרד החינוך"

ח"כ אמסלם סיכם את ישיבת הוועדה כשאמר: "בשנות ה-70 היו לנו קייטנות חינם בבית הספר ואז המדינה הייתה ענייה. מנהיגי הדור הבינו שזה חלק מהמשחק. היום חושבים שביולי-אוגוסט הילדים נעלמים למאדים וחוזרים באחד לספטמבר. בנובמבר נכנס שר חדש למשרד הפנים. הוא ביקש זמן ללמוד. עכשיו הזמן לספק תשובה".

ראש עיריית מגדל העמק, אלי ברדה, שהשתתף אף הוא בדיון, אמר כי "במגדל העמק דאגנו לפרסם תכנית לקייטנה, גני ילדים א'-ד' במחירים שווים לכל נפש מתוך הנחת מוצא שאנחנו רואים רצף חינוכי לשנת הלימודים והקיץ".

"אני רואה את המילים 'צדק חברתי' לא רק כסיסמה אלא כדרך חיים. כל המשאבים של הרשות 'משועבדים' לעלויות הקייטנה, איגום של הפעילויות שמופעלות במהלך השנה מופנים לקיץ. אנחנו לא רוצים להרוויח שקל וגם מסבסדים אם אפשר", הוסיף.

"אנו עושים פעולה של איגום משאבים הכוללת בתוכה גיוס משאבים מכל מיני מקומות: הרשות מגייסת מבנים ומשאבים של העירייה לתפעול הקייטנות, מביאה את המבנים, משלמת על האבטחה, את חשבונות המים והחשמל, מגייסת סייעות וכו'," סיפר דובר עיריית מגדל העמק, כפיר בזק, "כמו כן, יש גיוס מורים מארצות הברית ומהארץ בשביל קייטנות באנגלית של תלמ"א (תכנית למצוינות באנגלית, ד.ט.) לכיתות ג' ו-ד', שעלותן 300 ש"ח ל-15 ימים. הקייטנות לגיל הרך עולות  550 ש"ח ונמשכות שלושה שבועות. בנוסף אנחנו מעניקים הנחות לילד השני והשלישי".

אולם, נראה שעל פי רוב, המחירים עדיין גבוהים, ובמקביל, נמשכת מחאת ההורים ברחבי הארץ. אתמול (רביעי), הפגינו תלמידים והורים במועצות המקומיות ג'וליס, דאלית אל-כרמל, כפר תבור ועוד. יו״ר הנהגת הורי כפר תבור וחברה בפורום ועדי ההורים היישוביים, איריס הרינג, כתבה להורים המשתתפים במאבק כי "גם בכפר תבור אנו מוחים על ביטול הרחבת הקייטנות של החופש הגדול! הבטחתם תקיימו! לא ייתכן שהועברו תקציבים לטובת הרחבת הקייטנות והכסף נלקח למטרות אחרות! התקווה שנתן לנו פירון נמוגה! האם הסבים והסבתות של ילדינו צריכים להחליף את משרד החינוך?"

יעקב שטיינברג, מפורום ועדי ההורים היישוביים והורה ממזכרת בתיה, הביע כעס על מחירי הקייטנות ביישוב, שמחירן עולה על 2,100 ש"ח, וכן על העובדה שמשרד החינוך אינו מטפל בנושא. "אנחנו מדברים על שלוש פעימות בהן התכניות היו צריכות לצאת לפועל," אמר שטיינברג, "פעימה ראשונה היא קייטנות לכיתות א' ו-ב', לפני שנתיים, לטובתה הועברו 230 מיליון ש"ח. פעימה שנייה לילדי כיתות ג' ו-ד', בקיץ שעבר – פעימה שלא יצאה לפועל, ופעימה שלישית לילדי כיתות ה' והגנים שהייתה אמורה לצאת לפועל בקיץ הזה".

"אנחנו לא צריכים להיות תלויים בחסדי הרשויות" שטיינברג. צילום אישי.
"אנחנו לא צריכים להיות תלויים בחסדי הרשויות" שטיינברג. צילום אישי.

"נציג משרד החינוך בישיבת ועדת הפנים ביום שני אמר כי התכנית לא תצא לפועל גם השנה הבאה," הוסיף, "בשבוע האחרון אנחנו מפגינים בכל רחבי הארץ נגד ביטול התכניות והאדישות הכללית של משרד החינוך בנושא, ואנחנו מתכוונים להמשיך במאבק במתכונתו הנוכחית גם בהמשך. אנחנו לא צריכים להיות תלויים בחסדי הרשויות בכל מה שקשור לפעילות החינוכית בקיץ – זוהי אחריותו של משרד החינוך".

נמרוד אלירן צבח, עוזרו של ח"כ אמסלם: "אנחנו נותנים לוועדה שבועיים ימים להגיע לפתרון. במידה ולא, יש לנו כבר 80 חתימות של חברי כנסת להצעת חוק פרטית על אפה וחמתה של הממשלה"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "עם כניסתו של שר החינוך החדש, נפתלי בנט, למשרד החינוך נקבעו סדרי עדיפויות חדשים: חינוך איכותי מעל לכול. השר בנט החליט לתת בראש ובראשונה מענה לשתי הבעיות החריפות ביותר במערכת החינוך: צמצום מספר התלמידים בכיתה והוספת סייעת שנייה בגני הילדים.

"יצוין, כי בעיות אלו סבלו מהזנחה וחוסר מענה במשך שנים רבות, ואף שר לא העז להרים את הכפפה. השר בנט לא הסכים לקבל עוד מצב שבו בכיתה לומדים 40 תלמידים ויותר וסייעת אחת נאלצת לטפל ב-35 ילדי גן. לאור זאת, החליט להוסיף סייעת שנייה לכל גני הילדים בגילאי 4-3 – 4,600 סייעות נכנסו לגנים מידית; ולהקטין את הצפיפות בכיתות – ממוצע התלמידים החדש בכיתות א' עומד על 28 בלבד.

"העלות השנתית הכוללת של צעדים אלו היא כמיליארד ש"ח.

"בחופשת הקיץ הקרובה, ילדי כיתות א׳ ו-ב׳ יוכלו ליהנות ממסגרת חינוכית בעלות בסיסית בלבד. בשדרות וביישובי עוטף עזה יסבסד המשרד פעילויות מהגן עד כיתה ו' ואנו תקווה שנוכל להרחיב את הפרויקט החשוב הזה בשנה הבאה לכל ילדי ישראל.

"חשוב לציין, כי בהנחיית השר בנט פרויקט הקיץ אף הורחב לאלפי ילדים חרדים בכיתות א'-ב', שמסיבה לא ברורה ובהנחיית שר האוצר דאז יאיר לפיד ושר החינוך דאז שי פירון, לא נכללו במסגרות הקיץ. השר בנט הנחה את משרד החינוך לתקן את האפליה, מדובר בילדים בכיתה א', ואין הבדל בין ילד חרדי לכל ילד אחר במענה המדינה למסגרות קיץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!