דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט פראלימפי / תקווה למדליה באליפות העולם: הכירו את השחיין הפראלימפי מארק מליאר

הוא רק בן 19, אבל כבר מחזיק בשני שיאי עולם במשחים ל-800 ו-1500 מטרים חופשי | אחרי שבאליפות העולם הקודמת (2017) חזר עם מדליית ארד, באליפות שתיפתח היום (שני) בלונדון הוא יקווה לשחזר את ההישג ואף יותר

השחיין מארק מליאר: "כל עוד רק דוחים ולא מבטלים, זה יצא טוב בשבילי" (צילום: קרן איזקסון, באדיבות הוועד הפראלימיפי)
השחיין מארק מליאר: "כל עוד רק דוחים ולא מבטלים, זה יצא טוב בשבילי" (צילום: קרן איזקסון, באדיבות הוועד הפראלימיפי)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אליפות העולם בשחייה פראלימפית תצא לדרך היום (שני) בלונדון. התחרויות יתקיימו בפארק האולימפי, שאירח את המשחקים האולימפיים והפראלימפיים ב-2012. באליפות, שהיא תחרות קריטריון לטוקיו, צפויים להשתתף 600 שחיינים מ-60 מדינות. את נבחרת ישראל מייצגים בתחרות 8 שחיינים שינסו לקבוע את הקריטריון לטוקיו 2020. 

אליפות העולם נערכת בלונדון במקומה של אליפות העולם שהייתה אמורה להתקיים בחודש יולי במלזיה, ובוטלה בשל סירובם של המלזים להכניס את נבחרת ישראל לארצם. בצעד חריג ואמיץ הודיע אז מנכ"ל הוועד הפראלימפי הבינלאומי, אנדרו פרסונס, לשלול ממלזיה את הזכות לארח את אליפות העולם מאחר שהפרה את התחייבותה לוועד הפראלימפי הבינלאומי הדוגל בשוויון מלא בין העמים ואינו מאפשר אירועי גזענות ואפליה.

השחיין מארק מליאר, אליפות אירופה בדבלין 2018 (באדיבות הוועד הפראלימפי)
השחיין מארק מליאר, אליפות אירופה בדבלין 2018 (באדיבות הוועד הפראלימפי)

אחת התקוות הגדולות של הנבחרת הישראלית למדליה באליפות העולם ולמדליה במשחקים הפאראלימפיים בטוקיו 2020 הוא מארק מליאר בן ה-19 המתאמן במועדון איל"ן חיפה. מליאר אובחן מגיל צעיר עם מחלת CP שגורמת לשיתוק קל בצד שמאל של גופו. מליאר הגיע לאיל"ן חיפה בגיל 5 ביחד עם אחיו התאום אריק שגם כן סובל ממחלת CP, בעצתו של האורטופד שטיפל בשניהם. 

במהלך טיפול ההידרותרפיה שקבלו שני האחים, התגלה אצלם כישרון שחייה ייחודי ושניהם הוזמנו להתאמן ביחד בקבוצת השחייה של המועדון. מגיל 10 החל מארק להתאמן אצל מאמן הנבחרת יעקב בנינסון. כבר בגיל 13 מליאר צורף לנבחרת ישראל, והחל לקצור את פירות הכישרון.

את הפריצה שלו למרכז הבמה של השחייה העולמית ביצע מליאר במהלך אליפות העולם בשנת 2017, שנערכה במקסיקו. מליאר בן ה-17 הפתיע כאשר זכה במדלית הארד במקצה 100 מטר גב וסיים במקום ה-6 במקצה 100 מטר חזה. מליאר המשיך להרשים בבריכה ושנה מאוחר יותר באליפות אירופה שנערכה בדבלין הצליח לזכות בשתי מדליות. במקצה החזק שלו 400 מטר חופשי הוביל מליאר לאורך רב הגמר, אך לבסוף סיים שני בתוצאה 4:48.69 דקות. 15 מאיות בלבד אחרי מייקל ג'ונס שזכה בזהב. במקצה 100 מטר חזה זכה במדליית הארד עם התוצאה  1:24.67 דקות. 

בראיון ל'דבר' מספר מליאר על המטרות שלו לאליפות העולם הקרובה, במהלכה הוא יתחרה ב-4 משחים שונים ב-400 חופשי, 200 מטר מעורב, 100 חזה ו-100 גב. "המטרה היא קודם כל לשפר את התוצאה שלי, אחרי זה לעלות לגמר ומשם נראה. אם אצליח לעלות, אז כבר נראה מה נעשה".

במטרה לנסות להגיע כמה שיותר רחוק בתחרות, מליאר יצא עם נבחרת ישראל למחנה אימונים מיוחד בבולגריה "הינו שם 19 יום, היה לנו 2 אימונים כל יום. כולל 3 פעמים בחדר כושר בשבוע. היה קשה, בדרך כלל מחנות אימונים בחול זה המצב ואז כאשר אנו מגיעים לארץ קצת מורידים עומס. לא במספר האימונים, אלא בנפח האימונים כדי להגיע רעננים לאליפות העולם עצמה".

מליאר כבר השיג את הקריטריון לטוקיו 2020 עם התוצאות שקבע במהלך השנה, אך הוא יודע שהוא והנבחרת חייבים לתת את הטוב ביותר שלהם ביחד, כדי להבטיח כמה שיותר כרטיסים למשחקים בטוקיו לנבחרת כולה.

בשנת 2019 הפך מליאר לשיאן העולם במקצים ל-800 מטר ו-1,500 מטר חופשי. לצערו של מליאר שני המקצים הנ"ל לא יהיו חלק מהמשחקים הפראלימפיים בטוקיו או באליפות העולם. את שיא העולם ב-800 מטר חופשי קבע באליפות גרמניה הפתוחה בחודש יוני, כאשר עצר את השעונים בזמן 9:58.20 דקות. את השיא המרשים יותר ב-1,500 מטר חופשי קבע במהלך אליפות נתניה הפתוחה שנערכה במכון וינגייט כאשר את עצר את השעון על 19:27.26 דקות. שבירה של שיא בן 8 שנים ב-22 שניות.  

מארק מליאר (מימין) באליפות אירופה בדבלין 2018 (צלם: פיטר פיזרו)
מארק מליאר (מימין) באליפות אירופה בדבלין 2018 (צלם: פיטר פיזרו)

בעקבות הישגיו הרבים בבריכת השחייה, מליאר זוכה לקבל חסות מחברת 'ספידו' שמעניקה לו את הציוד וחסות נוספת מחברת 'אנרג'יאן'. הישגים נוספים שלו ושל חבריו לנבחרת במהלך האליפות יכולים להגדיל את החשיפה של הענף ואת משיכתם של עוד ספונסרים להעניק חסויות נוספות לו ולשחיינים נוספים.  

במהלך אליפות העולם יתחרה גם אחיו התאום אריק, המתחרה ברמות נכות קלאס 4 הגבוהה יותר. אריק גם כן סובל ממחלת ה-CP ובעל שיתוק קשה יותר בשתי הרגליים וביד שמאל. הוא יתחרה באליפות העולם  במשחים ל-50 מטר גב, 50 מטר חופשי ו-200 מטר חופשי. וינסה להגיע במהלך המשחים לגמרים השונים. 

שני האחים התאומים משכו אחד את השני להיות טובים יותר בגילאים הצעירים וכעת נהנים ביחד מההתקדמות המשותפת ברמות הגבוהות ביותר בשחייה פראלימפית העולמית "אני חושב שזה מגניב שבנבחרת יש אחים תאומים. אני מניח שכאשר הינו יותר צעירים הייתה בינינו יותר תחרות, אבל כרגע זה פחות". 

משלחת ישראל לאליפות העולם כוללת את: ענבל פיזרו המדליסטית הפראלימפית מאתונה (2004) עד ריו (2016), אראל הלוי, יוליה גורדיצ'וק, ורוניקה גירנקו, מארק מליאר, אריק מליאר, עמי דדאון, איאד שלבי ובשאר חלבי. מארק מליאר מגיע עם ציפיות גבוהות ממנו להמשיך את ההתקדמות שלו בענף, במטרה לחזור עם המון כבוד ומדליות עולמיות נוסף במקצים בהם הוא מתחרה. באליפות העולם לפני שנתיים חזרו מארק מליאור וענבל פיזרו עם שתי מדליות ארד, נשאר לנו לקוות שארון המדליות הישראלי ימשיך לגדול גם באליפות הנוכחית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!