דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

השבט החמישי / 'מגילת הייעוד המשותף' של העם היהודי הושקה בבית הנשיא

מטרת המגילה שיזמו בית הנשיא, משרד התפוצות וקרן ג'נסיס: להציע מפת דרכים לעתיד העם היהודי | המגילה תעבור בין קהילות יהודיות בעולם, ותנסה לקיים דיון בשאלת ייעודו של העם היהודי | הנשיא ריבלין ביקש מכותבי המגילה "לראות במגוון מקור חוזק ולא חולשה"

נשיא המדינה ראובן ריבלין בחתימה על אמנת העם היהודי. 10 בספטמבר 2019. (צילום: חיים צח / לע"מ)
נשיא המדינה ראובן ריבלין בחתימה על אמנת העם היהודי. 10 בספטמבר 2019. (צילום: חיים צח / לע"מ)
מרים הולצמן

לאור המשבר המתגבר בין מדנית ישראל ליהודי העולם בכלל ויהודי צפון אמריקה בפרט, פתחו בית הנשיא, משרד התפוצות וקרן ג'נסיס ביוזמה חדשה: ניסוח והסכמה על מגילת 'היעוד המשותף' לעם היהודי. הטיוטא למגילה הושקה השבוע בנוכחות נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ובהשתתפות יותר מ-30 הוגי דעות ופעילים יהודים מובילים מששת יבשות העולם. הכוונה היא כי המגילה תצא ל'מסע דילוגים' בין קהילות יהודיות שונות בעולם שם ידונו, יפתחו ויעצבו את המגילה שאמורה להציע מפת דרכים לעיצוב הקשר בין כלל חלקי העם היהודי בעולם.

הנשיא המדינה ראובן ריבלין בחתימה על אמנת העם היהודי. 10 בספטמבר 2019. (צילום: חיים צח / לע"מ)
הנשיא המדינה ראובן ריבלין בחתימה על אמנת העם היהודי. 10 בספטמבר 2019. (צילום: חיים צח / לע"מ)

 

תקוות יוזמי המגילה היא כי ׳מפת דרכים׳ שהיא מציעה, שתפקידה לשמור על אחדותו של העם היהודי בעת הזו, תהליך כתיבתה ועצם הדיון שיתחולל בעקבותיה, יהוו בסיס לדיון עתידי בין הקהילות השונות בעם היהודי שיעצב את האופן בו יהודים שונים בעולם מתייחסים זה אל זה ואל מדינת ישראל. כידוע מסורת יהודית עתיקת יומין היא כי השאלה אינה האם מושגת הסכמה אלא העובדה שהדיון מתקיים ונמשך. למעשה כל התלמוד כתוב כדין ודברים בין אנשי רוח והנהגה שונים המפרשים מקורות מגוונים באופנים שונים ולרוב כלל אינם מגיעים להסכמה לגביהם. הנכונות להיות בדיון משותף על עיצוב פניו ועתידו של העם היהודי הוא המשמעותי.

"נס העם היהודי הוא לא רק ששרדנו במשך אלפי שנים", פתח הנשיא את דבריו ואמר: "הנס הוא שלמרות שהיינו מפוזרים בכל העולם, מדברים בשפות שונות ובעלי מסורות שונות, תמיד היינו עם אחד. למרות ההבדלים בינינו, נשארנו קשורים מההיסטוריה המשותפת, ערכי הליבה, האמונה, התנ"ך ומחויבותנו לשיפור העולם. אויבנו, גם הם, ראו בנו תמיד כעם אחד ולא הבדילו בין זרם יהדות אחד למשנהו. חילונים, חרדים, רפורמים, שמרנים, מסורתיים – עבורם כולנו יהודים. כיום אנו עומדים בפני אתגר מסוג אחר. קהילות יהודיות ברחבי העולם נטמעו בהצלחה במדינות מולדתן. כך נוצרו אתגרים חדשים לזהות היהודית ולעם היהודי."

הנשיא ציין כי בראייתו, עתיד העם תלוי בשלושה דברים: האחד – שמירה על ערכי הליבה, המסורת והזהות שלנו. השני – כבוד הדדי להבדלים בינינו והשלישי – אחריות הדדית זה לזה. "עלינו לאמץ את האחדות שלנו ואת המגוון שלנו. עלינו לראות במגוון מקור חוזק ולא חולשה. יקיריי, כשאני אומר שעתיד העם היהודי תלוי בשימור זהותנו, בכבוד והכרה הדדית, אני מתכוון גם לעתידה של מדינת ישראל." עוד הוסיף הנשיא: "כמדינה יהודית ודמוקרטית, ישראל חיונית להישרדותו של העם היהודי. והשבט החמישי שלנו, יהודי התפוצות, חיוני להישרדותה של מדינת ישראל. היום אנחנו מציינים רק את תחילתו של המסע. מכאן תצא ההצהרה ל'סיור עולמי' יהודי שיוביל לשיח בין קהילות, זרמים ודורות."

"מגילה זו יכולה לשמש מפת דרכים לעתיד העם היהודי", חתם הנשיא את דבריו והודה לעוסקים במלאכה. הצגת הטיוטה וההזמנה ליהודי העולם לדיון של שנה על מנת להשלים את המגילה – הינם הצעדים הראשונים ביוזמה ליצירת מסמך יסוד יהודי חדש. מגילת "היעוד המשותף" אמורה לעודד את יהודי העולם להתכנס יחדיו ולדון בערכים והעקרונות אשר יעצבו את הדרך בה הדורות הבאים בישראל ובעולם יתקשרו אחד עם השני, יתייחסו אחד לשני ויחזקו אחד את השני באופן חוצה זהויות – רוחניות ותרבותיות, כך נמסר מבית הנשיא.

זה 'גיוס המונים' ברמה חדשה לגמרי

קרן ג'נסיס יזמה את המהלך יחד עם משרד התפוצות. הקרן מעורבת ותורמת לפרויקטים רבים בניהם תגלית, מוישה האוס, ספריית פיג'מה ועוד. על פי הצהרתה הקרן מתמקדת במיוחד בחיזוק הזהות היהודית בקרב יהודים דוברי רוסית, בפעילויות בבריטניה ובחיזוק הקשר בין קהילות יהודיות בעולם לבין ישראל.

מיכאיל פרידמן, מייסד וחבר ההנהלה של קרן ג'נסיס, אמר: "המטרה העיקרית של פרויקט 'היעוד המשותף' היא להביא למעורבות של יהודים ברחבי העולם בדיון הפתוח העוסק ברעיונות והעקרונות המוצגים בטיוטה הראשונית של ההצהרה. אנו נענים לקריאה של נשיא המדינה לעסוק בזה ולתמוך זה בזה בחיפוש אחר המאחד על פני המפריד בינינו. רק עם צירוף של ניסיון ונקודות מבט של כמה שיותר יהודים, אנו יכולים לייצר תקווה לכך שלפיד העם היהודי יגיע לעתיד בהרמוניה, אחדות ושיתוף פעולה."

מדבריה של בת גלים שער, מהשותפים למגילה בישראל: "מהחוויה האישית שלי למדתי את הכוח שיש לעם ישראל ואת החשיבות הרבה באחדות בין כולנו. עם ישראל הוא לא רק העם היושב בציון אלא דבר רחב הרבה יותר, המתרחש גם בתפוצות. המפגש של יהודים מכל הזרמים ומכל רחבי העולם מסייע בחיזוק האחדות וממחיש את העובדה שלכל יהודי יש מקום בלב האומה שלנו".

נשיא המדינה ראובן ריבלין בחתימה על אמנת העם היהודי יחד עם בת גלים שער. 10 בספטמבר 2019. (צילום: חיים צח / לע"מ)
נשיא המדינה ראובן ריבלין בחתימה על אמנת העם היהודי יחד עם בת גלים שער. 10 בספטמבר 2019. (צילום: חיים צח / לע"מ)

בין הוגי הדעות הנוספים המעורבים ביוזמה: הלורד ג'ונתן זקס, הרב הראשי לשעבר של בריטניה, עמוס ידלין, ג'ודית' טננבאום, הלורד ג'ייקוב רוטשילד, הרב פנחס גולדשמיט, הרבה סילבינה חמן, הרב יעקוב מידן, אליאט אבקסיס, הרב אליוט קוסגרוב, פרופ' ג'ונתן סרנה והרבה שרון בראוס.

איליה סליטה, נשיא קרן ג'נסיס אמר כי "אנחנו מזמינים יהודים המתגוררים בישראל ובמקומות נוספים להצטרף למאמץ של כתיבת והשלמת מסמך שאפתני כמו 'מגילת היעוד המשותף' של העם היהודי. ברור לנו שהטיוטה הראשונית תשתפר באופן משמעותי מהשינויים שיתקבלו מהקהילות היהודיות בעולם. זה 'גיוס המונים' ברמה חדשה לגמרי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!