דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בעולם

צרפת / האיגודים בצרפת מגינים על עובדי חברת החשמל הלאומית, וגם על משק האנרגיה במדינה

ב-19 בספטמבר איגודי העובדים בסקטור האנרגיה בצרפת צפויים לפתוח בשביתה כללית, זאת במחאה על הפרטת חלק מענקית האנרגיה הצרפתית המצויה כיום בבעלות ממשלתית, ומכירתה הצפויה לבעלי הון

תחנת כוח של חברה EDF (צילום: byvalet / Shutterstock.com)
תחנת כוח של חברה EDF (צילום: byvalet / Shutterstock.com)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

האיגודים המקצועיים בסקטור האנרגיה בצרפת קוראים לשביתה כללית ב-19 בספטמבר בתגובה לתכניות הממשלה לעשות שינויים מבניים ולבצע הפרטה חלקית של ענקית האנרגיה Electricité de France -EDF. ממשלת צרפת מציעה לחלק את EDF בבעלות המדינה לשני חלקים, שאחד מהם יהיה פתוח למשקיעים פרטיים במסגרת פרויקט "הרקול". האיגודים הצרפתיים בענף האנרגיה התאחדו כדי למחות על פירוק ה- EDF באמצעו של מצב חירום אקלימי וקוראים לממשלה להתמקד באינטרס הציבורי, ולא באינטרס של בעלי הון בודדים.

עובדת בחברת EDF בהפגנה נגד ניסיון המדינה להפריט את החברה. השימוש בתירוץ של משבר האקלים אינו תופס היות והמאבק נגד ההפרטה מתקיים כבר יותר מעשור. ארכיון, יוני 2005 (AP Photo/Francois Mori)
עובדת בחברת EDF בהפגנה נגד ניסיון המדינה להפריט את החברה. השימוש בתירוץ של משבר האקלים אינו תופס היות והמאבק נגד ההפרטה מתקיים כבר יותר מעשור. ארכיון, יוני 2005 (AP Photo/Francois Mori)

כחלק מהתנגדות לתכנית המוצעת, איגודים מקצועיים המסונפים גם לאיגוד העולמי אינדסטריאול', כגון: FNME-CGT, CFE-CFDT, CFE-CGC Energie, FO Energie et Mines, הכריזו על שביתה כללית ב-19 בספטמבר. "אנו קוראים לממשלה לספק ל-EDF את האמצעים הדרושים להשקעה במעבר לשינוי במבנה האנרגיה לטווח ארוך ובשירות לציבור, כמו גם לוותר על ההפרטה", נמסר בהודעת האיגודים.

האיגוד המקצועי העולמי אינדסטריאול (IndusrtyALL), בתוכו חברים האיגודים בסקטור האנרגיה בצרפת, יחד עם האיגוד העולמי לשירות הציבורי PSI חתם במאי שנה שעברה על "הסכם מעסיק אחראי גלובאלי" עם EDF. ההסכם הייחודי מתייחס לכלל פעילות EDF בעולם הכוללת 24 ארצות. ההסכם נועד להבטיח סטנדרטים עולמיים זהים ל-160,000 עובדי החברה בעולם בהתאמה לסטנדרטים בינלאומיים של ארגון העבודה העולמי ולחזק את הדיאלוג החברתי המתבסס על עובדים, מעסיקים ומדינה. ההסכם כולל שקיפות פיסקאלית, הגנה על אנשים המגישים תלונות, מלחמה בשחיתות ובהונאה, מאבק בהטרדות ואלימות בעבודה, אחריות על שרשרת הייצור- אחריות על הספקים והקבלנים, שוויון מגדרי ומלחמה באפליה מגדרית.

בין היתר ההסכם מתייחס למה שנקרא "מעבר צודק" במקרה של שינוי השימוש בצורות האנרגיה ובמעבר לאנרגיות מתחדשות. שני הדברים של שינוי מבנה האנרגיה וזכויות העובדים קשורות אחד בשני והפרטה של חלק מענקית האנרגיה לא תצליח לשמור על המחויבות לאינטרס הציבורי.

אינדסטריאול אומרים כי אנרגיה היא סחורה ציבורית וסקטור אסטרטגי. לא יכולה להיות כלכלה חזקה ובת קיימא ללא עצמאות אנרגטית ופיתוח תשתיות. "גישה לאנרגיה, ביטחון באספקה ומחירי אנרגיה נוחים תורמים ישירות לצמיחה תעשייתית ויצירת מקומות עבודה ברי קיימא. בזמן של אתגרי אנרגיה גדולים, על העולם לקום כדי להבטיח את העצמאות של האספקה שלו ומעבר צודק לכלכלה פחותת פחמן".

"אנו תומכים באיגודים הצרפתים ובכל עובדי EDF וקוראים להנהלה להשעות את פרויקט הרקול, לפתוח בדיאלוג חברתי איכותי העונה על חששותיהם הלגיטימיים של עובדי EDF ברחבי העולם", אומר כמאל  אוזקן, עוזר מזכ"ל אינדסטריאול.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!