דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

הרפורמה בחינוך המיוחד / "כולנו למען החינוך המיוחד": בתי ספר ברחבי הארץ שבתו למשך שעה

פורום ועדי ההורים השבית את הלימודים במחאה על המשך יישום הרפורמה שמוביל משרד החינוך ללא תקציב ראוי | הנהגת ההורים: "מערכת החינוך לא מוכנה ולא הוכשרה לקליטת ילדי החינוך המיוחד המשולבים"

שביתה במערכת החינוך במחאה נגד אופן יישום הרפורמה בחינוך המיוחד (קרדיט: הנהגת ההורים הארצית)
שביתה במערכת החינוך במחאה נגד אופן יישום הרפורמה בחינוך המיוחד (קרדיט: הנהגת ההורים הארצית)
דוד טברסקי

פורום ועדי ההורים היישובים השבית הבוקר (שישי) את הלימודים בכל בתי הספר בארץ בין השעות 8:00 ל-9:00 במחאה על המשך יישום הרפורמה בחינוך המיוחד אותה מוביל משרד החינוך. הנהגות ההורים בעשרות עיריות ומועצות אזוריות הצטרפו למאבק וקראו להורים להצטרף לשביתה בדרישה ממשרד החינוך להקפיא לאלתר את הרפורמה עד שימצא לה התקציב הראוי.

"מוסדות החינוך בכל רחבי הארץ שוממים הבוקר. הרחובות ריקים", נמסר מהנהגת ההורים הארצית. "הורי ישראל הוכיחו שערבות הדדית, סולידריות ואכפתיות הן לא רק סיסמאות, והתגייסו, כולם, למען החינוך המיוחד והחינוך בכלל – כי כולנו מיוחדים.
גאים להיות חלק ממהלך היסטורי שכזה, הראשון בתולדות מדינת ישראל. "אנחנו בטוחים שהקול הברור של הורי ישראל יגיע לאוזני מקבלי ההחלטות שיפעלו מיידית להקצאת המשאבים הדרושים לחינוך המיוחד, לביטול הפגיעה בפרויקט בית הספר של החגים ולהכנת המערכת כולה לשילוב והכלת הילדים המיוחדים. ההורים אמרו את דברם הבוקר באופן חד, ברור ומובהק – כולנו מיוחדים, כולנו מאוחדים".

"אנחנו בטוחים שהקול הברור של הורי ישראל יגיע לאוזני מקבלי ההחלטות שיפעלו מיידית להקצאת המשאבים הדרושים לחינוך המיוחד, לביטול הפגיעה בפרויקט בית הספר של החגים ולהכנת המערכת כולה לשילוב והכלת הילדים המיוחדים"

הרפורמה לחינוך מיוחד שנבנתה בשנים האחרונות, והחלה להיות מיושמת בתכנית פיילוט במחוז צפון בשנה האחרונה, אמורה להגדיל באופן ניכר את מערך החינוך המשלב ילדים עם צרכים מיוחדים עם יתר הילדים במסגרות חינוכיות משותפות כמקובל בארצות אירופה וארה"ב, וזאת במטרה לצמצם את כמות התלמידים המכוונים למוסדות נפרדים של החינוך המיוחד. הביקורת על הרפורמה נוגעות בעיקר להיעדר תקציב ראוי להכשרות של הצוותים החינוכיים ולהוספת כוח אדם הנדרש כדי ליישמה.

"ממשלת ישראל פוגעת בילדי החינוך המיוחד ובילדי החינוך הרגיל", נמסר ממטה המאבק של פורום ועדי ההורים היישוביים, שבמשך חודשים מתריע יחד עם ארגוני הורים וצוותי ההוראה של החינוך המיוחד שהרפורמה בחינוך המיוחד, אותה הוביל משרד החינוך בשנה האחרונה בפיילוט מצומצם ונכנסה השנה למתכונת הארצית שלה, אינה מתוקצבת דיה ובכך תפגע במערך החינוכי כולו. על פי הפורום, כבר בשלב הפיילוט סבלה הרפורמה מתת תקצוב של חצי מיליארד שקלים. בתגובה לביקורת הכריז שר החינוך לשעבר, נפתלי בנט, שתכנית בית הספר של החגים בחג החנוכה תוקפא ו-160 מיליון שקלים יעברו למימוש התכנית, אך לדברי ההורים, חסרים לתקצוב התכנית עוד כחצי מיליארד שקלים שכיום אין להם מקור תקציבי. "מערכת החינוך לא מוכנה ולא הוכשרה לקליטת ילדי החינוך המיוחד המשולבים" מסרו ההורים.

כיתה ריקה. צילום ארכיון: נתי שוחט \ פלאש 90
כיתה ריקה. צילום ארכיון: נתי שוחט \ פלאש 90

"ישנה התגייסות מדהימה של הורי ישראל ממטולה עד אילת" מסר עו"ד אייל בן יהודה באום מהנהגת ההורים הארצית שהובילה את השביתה. "הנהגות ההורים היישובים כולן איתנו, כולנו מבינים את החשיבות של סולידריות חברתית, כולנו בעד הכלה של ילדי החינוך המיוחד. אנחנו יוצאים נגד מדינת ישראל שלא תקצבה כיאות ולא הכשירה נכונה את צוותי החינוך לרפורמה ומחר ב-8:00 כולנו נעביר שיעור באזרחות לילדים שלנו כיצד מצופה מאזרח שנדרש למחות נגד התנהלות קלוקלת של המדינה לנהוג."

"המשך יישום הרפורמה בחינוך המיוחד, במתווה הנוכחי, יפגע בכל הילדים – הן בילדי החינוך המיוחד, והן בילדי החינוך הרגיל", נמסר מפורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית. "ללא הכנה והכשרה ראויה של צוותי החינוך, ייפגעו ילדי החינוך הרגיל שמוריהם יקרסו תחת עומס הילדים המשולבים. הילדים המשולבים יקבלו מענים דלילים ולא מספקים ביחס לצרכיהם." הצטרפותו של הארגון למחאה נובעת מהביקורת הרחבה שהעבירו ארגוני המורים מזה זמן רב על כך שעומס העבודה של כל המחנכים והמטפלים בחינוך המיוחד הולך לגדול באופן לא פרופורציונלי בתוך מערכת שנמצאת בשחיקה ארוכה מזה שנים. "הפסיכולוגיה הציבורית בישראל בכל התחומים (בריאות הנפש, רפואי, התפתחותי, שיקומי, חינוכי) בקריסה. הרפורמה בחינוך המיוחד הופכת את הפסיכולוגים לפקידים בפועל, ומקשה על סיוע לצוותי החינוך".

למחאת ההורים הצטרפו בקיץ האחרון גם הסתדרות המורים וארגון המורים העל-יסודיים. "לא ניתן יד לדבר הזה, לעובדי ההוראה ולתלמידים מגיע יחס ראוי ותנאים הולמים", מסרה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, שאף הכריזה על סכסוך עבודה בנושא בתחילת החודש. "אני באה מהשטח ורואה את המצב. אי-אפשר לצפות מעובדי הוראה שלמדו ארבע שנים חינוך רגיל ולא התמקצעו בנושא, לעבור קורס מזורז שיהפוך אותם מוכשרים בחינוך מיוחד". בשבוע האחרון ארגון המורים הוציא הודעת תמיכה במאבק ההורים. "המדינה החליטה ללכת לרפורמה של שילוב התלמידים", אמר יו"ר ארגון המורים, רן ארז לקראת סכסוך העבודה עליו הכריז הארגון שבועיים לפני תחילת שנת הלימודים ובית המשפט הוציא נגדו צו מניעה. "אבל הביצוע הקלוקל שמטרתו לחסוך כסף פוגע בתלמידים הרגילים, בחינוך המיוחד והמורים שאינם מוכשרים לעניין שילמדו בכיתות עמוסות. משרד האוצר רואה במערכת החינוך הוצאה ולא השקעה".

בהתכנסות המיוחדת של ועדת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, בן דוד, יחד עם מספר נוכחים בוועדה וביניהם מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר וראשי רשויות, העבירו ביקורת קשה על אופן יישום הרפורמה בחינוך המיוחד וציינו עדויות רבות שהצטברו אצלי מנהלי בתי ספר ועובדי חינוך בצפון הארץ ובהן ביקורת קשה על יישום תכנית הפיילוט של הרפורמה. בעוד בקרב כל הנוכחים שררה הסכמה על כך שמדובר במהלך בעל ערך רב המצביע על שינוי כיוון חיובי של המשרד באופן פעולת מערכת החינוך לגבי תלמידי החינוך המיוחד, הסכימו כולם כי היישום, שרבים טענו שהוא חפוז מדי, לוקה בחסר בעיקר בגלל חוסר בתקצוב כוח אדם טיפולי וגרעון בהכשרת הסגל החינוכי. בדברי הביקורת של נציגי המורים צוין שכיום חסרים למעלה מ-500 מורים בתחומים הפרא-רפואיים וביניהם קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, יועצות ופסיכולוגים, שבלעדיהם לא ניתן ליישם את תכנית השילוב.

ממשרד החינוך נמסר לקראת השביתה כי: "ביום שישי הלימודים יתקיימו כסדרם, ובתי הספר יהיו פתוחים לרשות התלמידים. המענים שיש לתת לילדי החינוך המיוחד עומדים בראש מעיינינו, ולאור זאת, במהלך השנה הנוכחית הוספנו עוד אלפי שעות לימוד, בנינו מרחבי למידה חדשים, התחלנו להכשיר את המורים והענקנו גמול לרכזי השתלבות כדי להבטיח את קליטתם של התלמידים המשולבים. עם זאת, האוצר יידרש לתקצב בבסיס את הגידול הטבעי כדי שהמשרד ימשיך לשקוד על טיפוח לתת של ילדי החינוך המיוחד כדי להבטיח את הכלתם המיטבית במערכת החינוך."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!