דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טזמניה

בקצה העולם / לאחר משבר הדיור שיצרה Airbnb: אוסטרליה תשמוט חוב גדול לטזמניה

איך מתמודד האי הקסום עם פי 3 יותר תיירים ממספר תושביו? קריסה חברתית ואלפי אנשים שנזרקו מבתיהם לטובת רווח מ-AIRBNB | משבר הדיור בטזמניה דחף את אוסטרליה לשמוט חוב של 230 מליון דולר, כדי לסייע לה להתמודד עם המשבר | ואיך קשור לעניין אוליבר בן ה-10

אפליקציית Airbnb ברקע הובארט בירת טזמניה (צילום: Shutterstock)
אפליקציית Airbnb ברקע הובארט בירת טזמניה (צילום: Shutterstock)
יהל פרג'

בשנה שעברה דיווחנו כאן ב'דבר' על הנער אוליבר ממדינת טזמניה, שבתגובה לעלייה במספר חסרי הבית במדינתו, החל לתלות מעילים על עצים בפרוייקט שזכה לתהודה עולמית, ואפילו כאן בישראל. אוליבר הגיב בצורה מעוררת אהדה למשבר שפקד בשנה וחצי האחרונות את המדינה, המהווה ביחד עם עוד 5 מדינות נוספות, את אוסטרליה.

בשבוע שעבר, לאחר משבר חמור בו נזרקו אלפים מבתיהם משום שלא יכלו לעמוד במחירי הדיור העולים, החליטה הממשלה האוסטרלית הפדרלית למחוק לטזמניה חוב שעמד על 157 מליון דולר אוסטרלי (ההערכה היא שהוא יגיע ל-230 מליון) ובכך לאפשר למדינה לבנות ולטפל בחסרי הבית החדשים שלה.

אוליבר אדווארדס (מתוך דף הפייסבוק FREE ON A TREE ׂׂ)
אוליבר אדווארדס (מתוך דף הפייסבוק FREE ON A TREE ׂׂ)

תקציב הדיור והבינוי במדינת טזמניה עומד בכל שנה על 30 מליון דולר אוסטרלי (דולר אוסטרלי שווה ערך ל-2.3 שקלים), בו אמורה המדינה לעשות שימוש לכל צרכי הדיור של חצי מליון התושבים שלה. עם זאת, מאז 2006 נאלצת ממשלת טזמניה להחזיר לממשל הפדרלי האוסטרלי מחצית מהסכום, ונשארת עם 15 מיליון דולר אוסטרלי בלבד לצורכי דיור. מדובר בסכום נמוך מלכתחילה, ועל רקע הזעזוע שפוקד את שוק הדיור באי בשנים האחרונות, על אחת כמה וכמה.

AIRBNB, לא מה שחשבתם

בשנים האחרונות הפך האי המבודד לאתר תיירותי מועדף. עפ"י דו"ח שפורסם בקיץ שעבר, לאי הגיעו בשנת 2017 למעלה מ-1,300,000 תיירים. עם עליית התיירות נוצר במדינה שוק הולך וגדל של דירות Airbnb, מה שגם לשכר הדירה לעלות בחדות. בעיה חדשה נוצרה באי השליו: הומלסים.

ג'קי למבי (צילום: AP Photo/Rod McGuirk).
ג'קי למבי (צילום: AP Photo/Rod McGuirk).
מישל סוכר, שר הדיור האוסטרלי (צילום: shutterstock).
מישל סוכר, שר הדיור האוסטרלי (צילום: shutterstock).

קיילי גאנג'ל; אם יחידנית לשניים ועוד אחד בדרך, התבקשה בסוף יולי 2019 להתפנות מדירתה משום שבעל הנכס, בו היא חיה בשנתיים האחרונות, העלה את מחירי השכירות. "מה אעשה? אני לא יכולה לחיות בשיחים", אמרה קיילי. במרץ השנה העידה עובדת במשרד הרווחה בטזמניה כי הפרופיל של מבקשי הדיור החלופי, כלומר חסרי בית, בטזמניה נמצא בשינוי דרמטי וכי רבים מהם עובדים ובעלי מקצועות מכובדים. שליש מהנמצאים ברשימות ההמתנה לדיור ציבורי הם בני 25 ומטה.

הדו"ח מוצא כי "בעוד המחירים של שוק הדיור ועלויות המחייה בטזמניה ממשיכות לעלות, השכר בטזמניה הוא הנמוך ביותר במדינה". ואכן, השכר בטזמניה הוא הנמוך ביותר באוסטרליה. השכר הממוצע במדינה נמוך ב-$206 מהשכר הממוצע בשאר אוסטרליה. לצד זה, אוכלוסיית טזמניה היא המזדקנת ביותר באוסטרליה, כלומר רבים מהאזרחים אינם עובדים כלל. 

"מחיקת החוב תסייע לנו, כך אנו מעריכים, לבנות כ-80 בתים חדשים בשנה ברחבי המדינה", אמר שר הדיור הטזמני רוג'ר ג'נש. "יש כמה תנאים ברורים להסכם מחיקת החוב והם שצריך לבזבז כל סנט על דיור וחסרי בית. אני מאמין שתושבי טזמניה מצפים לזה", אמר השר האחראי על הדיור באוסטרליה, מיכאל סוקר. שני השרים, לצד הפוליטיקאית הטזמנית ג'קי למביא שיזמה את המהלך למחיקת החובות לטובת חסרי הבית, הביאו לכך שיקרה בסופו של דבר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!