כ-50,000 עובדי ג'נרל מוטורס שבתו היום והשביתו את אחת מענקיות תעשיית הרכב בארה"ב. האיגוד המקצועי של עובדי הרכב U.A.W – United Automobile Workers החליט על שביתה של כ-50 אלף עובדי ג'נרל מוטורס במפעלים לאורך המערב התיכון ודרום ארה"ב וסגר את קווי הייצור היום. העובדים סגרו 33 מפעלי ייצור בתשע מדינות ברחבי ארה"ב, וכן 22 מחסני חלוקה והפצה.
UAW members walk off jobs at General Motors in first national strike since 2007 https://t.co/NXmGEgEynj pic.twitter.com/DQlJQbUTrI
— The Hill (@thehill) September 16, 2019
מנהיגי האיגוד האזוריים של U.A.W בדטרויט הצביעו פה אחד ביום ראשון בבוקר לאישור שביתה, לאחר שפג תוקפו של ההסכם הקיבוצי הנוכחי ביום שבת. זוהי השביתה הראשונה של האיגוד מאז 2007. לא ברור כמה זמן תימשך השביתה, כאשר האיגוד אמר כי ג'נרל מוטורס צמצם את זמן המשא ומתן למינימום בעוד מהחברה נמסר כי הוא הציע הצעות משמעותיות כולל שכר גבוה יותר והשקעות במפעלים כדי ליצור מקומות עבודה חדשים. כמו כן ברקע הדברים עומדות מספר חקירות פדרליות בחשד לשחיתות של בכירים ב-U.A.W.
המשא ומתן המתנהל כמספר חודשים הגיע לקצה כאשר האיגוד דורש מג'נרל מוטורס שיפור בשכר העובדים, פתיחת אתרי ייצור שנבלו וכרגע סגורים, הוספת עבודה, וצמצום פערי השכר בין עובדים ותיקים לצעירים, וג'נרל מוטורס רוצה שהעובדים ישלמו חלק גדול יותר מעלויות ביטוח הבריאות שלהם והגדלת הפרודוקטיביות של כוח העבודה והגמישות הניהולית במפעלים.
במידה והשביתה תתארך יהיו לכך השפעות הן על הייצור של ג'נרל מוטורס בקנדה ובמקסיקו, הן על העובדים שיקבלו משכורות מופחתות משמעותית מקרן השביתה של האיגוד, והן על האיגוד ועל כוחו. ההשלכות הכלכליות על כל הצדדים גדולה מאוד והסיכונים גבוהים.
למרות שג'נרל מוטורס הרוויחה סכומים משמעותיים בצפון אמריקה וגלובאלית הרוויחה 8.1 מיליון דולר בשנה שעברה, היא ייבשה שלושה מפעלים בארה"ב בעקבות ירידה במכירת רכבים וירידה בכמות הדרישה. על רקע השביתה נמצאת גם מלחמת הסחר של הנשיא טראמפ עם סין. ג'נרל מוטורס נכנסה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי ב-2009 לפשיטת רגל, חולצה על ידי הממשלה ועברה התאוששות מאז. העובדים ששכרם היה מתחת לשכר שניתן להתקיים ממנו בתקופה ההיא רוצים כעת חלק מנתחי הרווחים בחזרה אליהם.
ענף הרכב בארה"ב, גם אם הוא רחוק מגובה התעסוקה שלו בשנות השבעים, נותר חיוני לכלכלה האמריקאית, ומונה כ -220,000 אנשים העובדים בייצור מכוניות. על פי הברית של יצרני רכב, ענף הרכב הרחב תומך ב-9.9 מיליון משרות ומהווה באופן היסטורי כ -3 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי.
בעשור האחרון בארה"ב כמו במקומות נוספים בעולם יש עליה בהתאגדות ובתמיכה בעבודה המאורגנת. "תנועת נאבקים למען ה-15" שקוראת להעלאת שכר המינימום ל-15$ מצליחה במאבקה. עדות לתמיכה הגוברת בהתאגדויות ניתן לראות בסקר שפורסם בסוף אוגוסט האחרון שמצא כי 64% מהאמריקאים רואים בעין חיובית איגודים. לפני עשור הנתון הזה עמד על פחות מ-50% לפני עשור.
דייב גרין, עובד במפעל באוהיו ולשעבר יו"ר איגוד מקומי אמר שהוא מסכים עם השביתה שנוגעת בשכר, בסגירת מפעלים ונושאים אחרים. "אם לא נילחם עכשיו, מתי אנחנו הולכים להילחם?" הוא אמר, "זה לא קשור אלינו, זה קשור לעתיד שלנו".