דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

כלכלה עולמית / הבנק הפדרלי יכריע: האם להמשיך במתווה הורדת הריבית?

למרות הערכות מוקדמות כי ימשיכו במתווה הורדת הריבית, דיווחים בארה"ב מעידים כי מועצת ה'פדרל ריזרב' חצויה | האם ארה"ב תלך בעקבות אירופה?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונגיד הפדרל ריזרב ג'רום פאוול במסיבת עיתונאים בבית הלבן. (צילום: Drew Angerer/Getty Images)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונגיד הפדרל ריזרב ג'רום פאוול במסיבת עיתונאים בבית הלבן. (צילום: Drew Angerer/Getty Images)
יונתן קירשנבאום

מחר יכריע הבנק הפדרלי של ארה"ב האם ללכת בעקבות הבנק האירופי ולהוריד שוב את רמות הריבית, או לשמור על רמה של 2%. על פי דיווחים בארה"ב, מועצת הפד שמקבלת את ההחלטה בהצבעה חלוקה על שאלת הורדת הריבית. במקביל, הנשיא טראמפ ממשיך ללחוץ באופן גלוי ובלתי מקובל על הפד לבצע הורדת ריבית. אתמול צייץ הנשיא וקרא ל"הורדת ריבית, תמרוץ!".

בשבוע האחרון התבטא טראמפ מספר פעמים בעד הורדת ריבית. בשבוע שעבר צייץ טראמפ שהבנק הפדרלי אחראי לחולשה של ארה"ב במשא ומתן עם סין וקרא לראשי הבנק "מטומטמים". טראמפ קורא באופן קבוע להורדת ריביות, וזכה לביקורות קשות על ניסיונו להתערב בקבלת ההחלטות של הבנק המרכזי.

למרות המחלוקת, ההערכה הרווחת היא שג'רום פאול, נגיד הבנק המרכזי, אכן יוריד את הריבית לרמה של 1.75%. ההנחה בקרב מרבית הפרשנים בארה"ב היא שפאול יישר קו עם הבנק המרכזי האירופי, וימשיך את מגמת הורדת הריבית במטרה למנוע האטה כלכלית.

"לפד פשוט אין מספיק כוח אש כדי להילחם אפילו במיתון בינוני שיגיע, ובטח שלא במשבר כלכלי מלא" אמר דיוויד ווילקוקס, חוקר במכון המחקר "Peterson Institute for International Economics" בהצהרה שפורסמה היום. "אנחנו מסתכנים בכך שהמיתון הבא יהיה הרבה יותר עמוק, והרבה יותר ארוך- כי הפד לא יהיה במצב טוב להתמודד אתו כשהוא יגיע".

הטענה המועלה על ידי חלק מהחברים במועצת הפד היא שהריביות הנמוכות לא יאפשרו לבנק מרחב להורדת ריביות כשיגיע מיתון. בפרוטוקול הישיבה האחרונה של מועצת הפד פורסם שחברי המועצה מתכננים דיון בפיתוח אופני פעולה שירחיבו את יכולת הפד להתמודד עם מיתון עתידי גם בסביבה של ריבית אפסית.

מדובר בבעיה בה נתקלים כל הבנקים המרכזיים במדינות המפותחות. בשבוע שעבר התבטא בפעם הראשונה מריו דראגי באופן ישיר על הבעיה, וקרא להרחבה פיסקלית כדי לאפשר למשקים האירופיים לצמוח בקצב גבוה ויותר- וכך יאפשר לבנק המרכזי להעלות את הריבית.

"מדיניות פיסקלית צריכה להפוך להיות הכלי המרכזי שבו משתמשים כדי להביא לצמיחה" אמר דראגי. הנגיד התייחס לכך שמאז שהחל המשבר הכלכלי באירופה, ממשלות המדינות החברות התעקשו דווקא לקצץ את ההוצאה הממשלתית, במקום להגביר את ההוצאה ולהמריץ את המשק. בתגובה לביקורת שהוטחה בהם מצד כלכלנים, טענו קובעי המדיניות בממשלות אירופה כי כלי הבנק המרכזי- הורדת ריבית והרחבה כמותית- יספיקו כדי להביא לצמיחה מחודשת.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!