דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / האו"ם: מאות אלפי בני המיעוט הרוהינגי במיאנמר בסכנת חיים מיידית

משלחת עצמאית של האו"ם קבעה כי 600,000 בני שבט הרוהינגיה במחוז ראקין שבמיאנמר, בסיכון גבוה לרצח עם | ראש המשלחת, מרזוקי דרוסמן: "מצאנו ראיות למעשים בעלי אופי ג'נוסיידי וכוונה להשמדת עם כנגד בני המיעוט הרוהינגי"

מוסלמיות בנות מיעוט הרוהיניגיה במחנה פליטים במחוז ריקאן שבמערב מיינאמר(צילום: AP).
מוסלמיות בנות מיעוט הרוהיניגיה במחנה פליטים במחוז ריקאן שבמערב מיינאמר(צילום: AP).
אוריאל לוי

משלחת מחקר של האו"ם קובעת כי כ-600,000 רוהינגים חיים בסכנה מיידית לרצח עם במחוז ראקין שבמיאנמר. המשלחת העצמאית שפעלה תחת מנדט נציבות זכויות האדם של האו"ם הציגה את ממצאיה אתמול בג'נבה.

"מצאנו ראיות למעשים בעלי אופי ג'נוסיידי וכוונה להשמדת עם במבצעי הטיהור שערכו הבורמזים במחוז ראקין בשנת 2017 כנגד בני המיעוט הרוהינגי" אמר ראש המשלחת מרזוקי דרוסמן, והוסיף כי: "במשך שנים נהנו החיילים הבורמזים מחסינות תחתיה ביצעו פשעים מחרידים".

הדו"ח אותו הגישה משלחת במחקר מבוסס על ראיונות עם 1,300 קרבנות ועדי ראייה וכן עשרות אלפי מסמכים שנאספו על ידי מדינות וארגונים שונים.

ממצאים אלה הוגשו שלושה שבועות לאחר שרבבות פליטים רוהינגים הפגינו במחנה הפליטים קוקס בזאר שבבנגלדש לציון שנתיים מאז נמלטו ממיאנמר. 740,000 פליטים רוהינגים חיים בתנאים סניטרים קטסטרופליים במחנות פליטים בבנגלדש. ההבטחות החוזרות ונשנות של ממשלת מיאנמר להשיב את הפליטים הרוהינגים לארצם לא מומשו וזאת משום שהרוהינגים חוששים לחזור למתקני המעצר שנבנו עבורם במולדתם.

בית הנבחרים האמריקאי הכריז לפני שנה כי רדיפת הרוהינגיה בידי כוחות הביטחון של מיאנמר היא רצח עם (ג'נוסייד).

רדיפת הרוהינגיה

רוהינגיה הינו עם מוסלמי החי במיאנמר, בהודו ובבנגלדש. בני הרוהינגיה טוענים כי מוצאם באזור החוף של מערב מיאנמר, מזרח הודו ובנגלדש, בעוד הבורמזים טוענים כי הם פלשו לארצם מהודו. הבריטים, ששלטו בארצות אלו, הביאו בני רוהינגיה רבים מהודו ובנגלדש לבורמה, החל מהמאה ה-19, על מנת להשתמש בכוח עבודתם בחקלאות. בני רוהינגיה נוספים היגרו למיאנמר לאחר מלחמת העצמאות של בנגלדש ב-1971.

הבורמזים הבודהיסטים מתייחסים לבני הרוהינגיה המוסלמים כפולשים ולא כאזרחים, ומאשימים אותם בהתקפות טרור כנגד צבא מיאנמר. במהלך שנות התשעים החלה החונטה הצבאית ששלטה במיאנמר לחוקק חוקים המפלים לרעה את בני הרוהינגיה, ובמקביל החל הצבא להשתלט על שטחי המחיה שלהם תוך שריפת כפרים וגירוש האוכלוסייה.

פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)

בשנות האלפיים נשללה אזרחותם של מיליון וחצי בני הרוהינגיה החיים במיאנמר, ובמקביל נפסקו נגדם הלכות דתיות והם פוטרו מכל המשרות הציבוריות. המשטר במדינה בודד אותם במחנות עקורים ברצועת החוף וכך הפריד בינם לבין האוכלוסייה הבודהיסטית. אלפי בני הרוהינגיה נמלטו מזרחה באמצעות סירות, מתוכם רבים טבעו בים ונרצחו בדרכים שונות בעוד ששריפת כפריהם נמשכת. מאז 2012 החלה השמדה מאורגנת של בני רוהינגיה במיאנמר. מעשי הטבח נגדם התגברו, כאשר בין הנרצחים גם נשים וילדים. כפרים נמחקו עד היסוד. בסתיו 2016 התגברה רדיפת הרוהינגיה ובמספר מעשי טבח נרצחו אלפים מביניהם. בסתיו 2017 החל מבצע צבאי נוסף בו הושמדו מאות כפרים של בני הרוהינגיה ואלפי בני אדם נרצחו. מחיבור דוחות שונים שפורסמו בשנה האחרונה עולה כי לפחות 10,000 בני רוהינגיה נרצחו בשנה האחרונה. מרבית בני הרוהינגיה במיאנמר נמלטו למחנות פליטים בבנגלדש השכנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!