דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פלסטינים

בחצר האחורית של ישראל / בנק ישראל: לכ-30% מהפלסטינים המועסקים בישראל היתרי עבודה שרכשו באופן לא חוקי

לפי המחקר, שוק הסחר הלא-חוקי בהיתרים מכניס כ-480 מיליון שקלים בשנה | החוקרים ממליצים לממשלה ליישם את הרפורמה במתן ההיתרים לעובדים הפלסטינים, שמבטלת את תלותם במעסיקים הישראלים, ומעוכבת עקב חוסר הסכמה בין המינהל האזרחי לאוצר

פועלי בניין פלסטינים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
פועלי בניין פלסטינים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

כ-30% מהעובדים הפלסטינים המועסקים בישראל עובדים תחת היתר עבודה שרכשו באופן לא חוקי. כך עולה ממחקר של בנק ישראל שפורסם אתמול (רביעי). כותבי המחקר ממליצים לממשלה ליישם את הרפורמה במתן ההיתרים לעובדים הפלסטינים שהתקבלה כבר ב-2016, אבל לא יושמה תקופה ארוכה בעקבות חוסר הסכמה בין משרד האוצר למנהל האזרחי.

כיום, האופן שבו מחלקת המדינה היתרים לעובדים פלסטינים המעוניינים לעבוד בישראל עובר דרך המעסיקים הישראלים. תחת המערכת הנוכחית, המעסיק מקבל היתר להעסיק עובד פלסטיני, וכאשר תקופת ההעסקה מסתיימת, העובד מאבד את ההיתר. אותו עובד יזכה להיתר חדש רק במידה ומעסיק אחר יבקש היתר חדש בשבילו. במילים אחרות, העובד הפלסטיני לא יכול לחפש עבודה באופן חופשי בישראל, אלא מוגבל באופן פורמלי למעסיק שתחתיו הוצא היתר העבודה שלו.

מבצע הסברה של ההסתדרות לעובדי בניין פלסטינים (צילום: טל בורשטיין) english
מבצע הסברה של ההסתדרות לעובדי בניין פלסטינים (צילום: טל בורשטיין) english

הרפורמה, שההחלטה עליה התקבלה כבר לפני שלוש שנים, נועדה לבטל את תלותם של העובדים הפלסטיניים במעסיקים הישראלים, ומאפשרת להם לקבל היתר בעצמם ולחפש עבודה אצל כל מעסיק ישראלי.

לטענת החוקרים בבנק ישראל, קיימת תופעה רחבה של ספסרות בהיתרי עבודה פלסטינים. מהמחקר עולה כי עובדים המעוניינים להמשיך לעבוד בישראל גם לאחר תקופת ההעסקה אצל המעסיק הרשום בהיתר יכולים לקנות ממעסיקיהם את ההיתר, ולהמשיך להיכנס לישראל במטרה למצוא עבודה במקום אחר. לפי הדו"ח, העובד הפלסטיני הממוצע שקונה את ההיתר אחרי שפוטר על ידי מעסיקו משלם כ-2,000 שקלים בחודש בתמורה להמשיך להיכנס לישראל.

היכולת להיכנס לישראל ולחפש עבודה באופן חופשי מאפשרת לעובדים הפלסטינים לדרוש שכר גבוה יותר מהמעסיקים. זאת לעומת המצב הראשוני, שבו העובד הפלסטיני תלוי במעסיק היהודי לצורך קבלת ההיתר. כתוצאה מכך, עובדים פלסטינים שקונים בעצמם את היתר העבודה מצליחים לזכות בשכר גבוה יותר בשוק העבודה הישראלי. מהמחקר עולה כי עובדים פלסטינים המועסקים אצל המעסיק שהוציא להם היתר מרוויחים כ-7,800 שקלים בחודש, לעומת עובדים שרכשו בעצמם את ההיתר ומחפשים עבודה באופן חופשי וזוכים לשכר ממוצע של כ-10,100 שקלים. עם זאת, אחרי התשלום החודשי בעבור ההיתר, נשארת המשכורת הממוצעת של שתי הקבוצות פחות או יותר זהה.

פועל בניין פלסטיני ונער חרדי שותים מברז מים באתר בנייה ברמת שלמה, ירושלים (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
פועל בניין פלסטיני ונער חרדי שותים מברז מים באתר בנייה ברמת שלמה, ירושלים (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).

עוד עולה מהמחקר כי קיימת בישראל קבוצה של ספסרי היתרים, שמרוויחים מהתשלום של העובדים על היתר עבודתם. לטענת החוקרים מדובר בשוק המכניס כ-480 מיליון שקלים בשנה. כדוגמה הובא אזרח ישראל שהורשע במכירת 1,341 היתרי עבודה בין השנים 2010-2007.

בדצמבר 2016 התקבלה החלטה בממשלה לערוך רפורמה באופן חלוקת ההיתרים לעובדים פלסטינים, ולהנפיק את ההיתרים ישירות לעובדים עצמם. על פי הרפורמה, עובד פלסטיני שיהיה מעוניין לעבוד בישראל ייאלץ לעבור בדיקה בטחונית, ובמידה ויאושר יקבל אישור לעבוד אצל כל מעסיק ישראלי ויוכל למצוא התאמה למעסיקים ישראלים דרך פלטפורמה אינטרנטית.

"יישום אפקטיבי של רפורמה זו צפוי לייעל את הקצאת העובדים הפלסטינים, להגדיל את תפוקת העובדים ואת הכנסתם, למצמצם במידה ניכרת את הסחר הבלתי חוקי בהיתרי עבודה ולהגדיל את רווחי המעסיקים שלא הצליחו לקבל מהממשלה מכסות להעסקת עובדים בשיטה הקיימת", נכתב במחקר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!