דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת החלטורה

כלכלת החלטורה / אובר מכריזה על שירות חדש לתיווך עבודות מזדמנות במשמרות בשיקגו

השירות החדש, לצד ההסעות ומשלוחי המזון, אמור להיות מנוע צמיחה נוסף לחברה, בעוד היא מתמודדת עם סכנת קריסה בשל מודל עסקי רעוע והליכי חקיקה בקליפורניה שעשויים לחייב אותה לראות בנהגים כעובדים שכירים

עובד במפעל עיבוד עופות בארה"ב. ארכיון (צילום: Shutterstock)
עובד במפעל עיבוד עופות בארה"ב. ארכיון (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בפרסום בבלוג שלה משבוע שעבר הודיעה אובר על השקת שירות "אובר וורקס" (UBER WORKS) בו היא מציעה שירותי תיווך במציאת עבודות מזדמנות במשמרות כמו טבחים, עובדי מחסן ואחרים. הפעילות נעשית בשיתוף עם סוכנויות להעסקת עובדים במיקור חוץ, כך שלא יתקיימו קשרי עובד-מעביד בין אובר לעובדים. לטענת החברה, העובדים יקבלו שכר תוך 48 שעות מהשלמת המשמרת שלהם.

החברה תציע למעסיקים, באופן הדרגתי, עובדים אשר מדורגים לגבי הדיוק בהגעה למשמרות ואי-ביטולי משמרות, ובכך מכניסה אובר את הגיון "כלכלת החלטורה" גם לתחום חדש.

לפי אתר גיזמודו החברה קיימה פיילוט לשירות בלוס אנג'לס ומעוניינת להרחיבו לאזורים אחרים.

חברת הענק בצרות

חברת אובר סובלת מירידה משמעותית בערכה לאחר הנפקתה לציבור, כאשר היא ממשיכה להפסיד מיליארדי דולרים בשנה, ללא פתרון נראה לעין, בעיקר משום שהיא מוכרת נסיעות בהנחה לנוסעים, במימון המשקיעים, ללא יכולת להפוך רווחית בטווח נראה לעין. הפסדיה מעיבים גם על אחת המשקיעות העיקריות בחברה – קרן וויז'ן של ענק ההשקעות היפני סופטבנק, אשר עיקר הונו מגיע דווקא מכספים סעודיים, המתקשה להשיג מימון לקרן וויז'ן 2, בין השאר בגלל הערכות שווי נמוכות להשקעותיה באובר, וגם בענקית חללי העבודה בשכירות גמישה WEWORK.

אובר. צילום: Mark Warner, מתוך flickr.
אובר. צילום: Mark Warner, מתוך flickr.

בפני אובר עומד גם סיכון משמעותי של חקיקה חדשה בקליפורניה, שהציעה תבחינים חדשים לסיווג בין עובדים שכירים ובין קבלנים עצמאיים. רק בתרחיש נדיר במיוחד, בו "אובר וורקס" תצמח באופן פנומנלי, ניתן יהיה להפחית את המשקל היחסי של פעילות שירותי הנסיעות של החברה, ואולי בכך להתקרב לעמידה באחד התבחינים של החקיקה בקליפורניה העוסקת במרכזיות של פעילות הנהגים ביחס לחברת אובר כולה. הכרה בנהגי החברה בקליפורניה כשכירים תחייב אותה להשקיע יותר בשכר ובתנאי הנהגים בשיעור של כ-20-30% מהוצאותיה כיום. במקרים אחרים בהם חוייבה החברה להעסיק את הנהגים כשכירים היא בחרה לבטל את פעילותה כליל באותן ערים. נסיגה של אובר מקליפורניה יכולה להתחיל אפקט דומינו שיאיץ את ההתדרדרות הפיננסית של החברה.

בשירות החדש, מודל ההכנסות של אובר אמור להיות עמלת תיווך בלבד מהמעסיקים או מסוכנויות ההעסקה הזמנית איתן היא משתפת פעולה, ולא מגבייה ישירה מהעובדים, כך שהוא עצמו עשוי להיות רווחי, אך קטנטן לעומת שאר עסקי החברה.

על אף שהחברה מואשמת תדיר בניצול נהגים ובתשלומים נמוכים מכדי לאפשר להם מחיה סבירה, עד כה הוצאות השיווק והפיתוח שלה, לצד סבסוד הנסיעות, יקרים מדי מכדי לאפשר לחברה לבסס מודל עסקי סביר.

עם זאת, דווקא הצלחתו עשויה לפגוע בעקיפין בעובדים שירשמו למשמרות בעבודות זמניות, בכך שהם ידורגו באופן מתמשך, בכל העבודות אליהן נרשמו בעזרת האפליקציה, ורמת הפיקוח החדשה תפגע בחירותם כמחפשי תעסוקה, ותגדיל את כוחם של המעסיקים.

ייתכן שהשירות החדש הוא רק "השפן הראשון מהכובע" שאובר מתכוונת לשלוף, מתוך סדרה מלאה, אך היותה כיום חברה ציבורית שמניותיה נסחרות מקשה עליה לנפח את שוויה, כמו בימים בהם הייתה חברה פרטית, שנתוניה הכספיים נשמרו ברובם בסוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!