דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בעיה מובלעת / ראש מועצה אזורית למלך ירדן עבדאללה: אל תפסיק את החכרת השטח החקלאי

בעוד כשבועיים יפוג נספח בהסכם השלום הנוגע להחכרת שטחים חקלאיים לישראל, ומלך ירדן הודיע כי לא יחדשו | ראש מועצת עמק הירדן מתח ביקורת על הממשלה שלטענתו ויתרה על מו"מ עם ירדן על השטחים | גורם מדיני ל'דבר': "מתקיימים מגעים מדינים רציניים עם ירדן בנושא"

אי השלום בנהריים (צילום: דוברות מוא"ז עמק הירדן)
אי השלום בנהריים (צילום: דוברות מוא"ז עמק הירדן)
שי ניר

ראש המועצה האזורית עמק הירדן עידן גרינבאום שלח מכתב בשם הישובים והחקלאים למלך ירדן עבדאללה השני וביקש ממנו לעכב את סיום הסכם חכירת האדמות בין המדינות עד שיתקיים מפגש בין ראש המועצה ונציגי הקיבוצים עם המלך או נציג מוסמך מטעמו. המכתב נשלח ישירות לעבדאללה מתוך ביקורת על ממשלת ישראל. גירינבאום אמר כי "ממשלת ישראל לא מעוניינת, אולי לא רוצה, לדון כמו שצריך על אי השלום בנהריים".

ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה התייחסות רשמית, אך גורם מדיני אמר ל'דבר' כי "מתקיימים בנושא מגעים מדיניים רציניים שמתנהלים בציר המל"ל ובציר משרד החוץ. אין כל ויתור או שינוי בנוגע לבעלות על השטחים בנהריים. כל מה שבבעלותם של גורמים ישראלים – יישאר כך. במקביל מתקיים שיח בין מ״מ מנכ״ל משרד ראש הממשלה וראשי ההתיישבות בנושא".

בעוד כשבועיים אמור לפוג נספח בהסכם השלום בין ישראל לירדן הנוגע להחכרת אי השלום בנהריים ומובלעת צופר בערבה לישראל. לפני כשנה הודיע עבדאללה כי מדינתו לא תחדש את הסכם החכירה. בהתאם להחלטה זו, צפויים לחזור לירדן שטחים אלה הכוללים שטחי חקלאות.

אי השלום בנהריים (צילום: דוברות מוא"ז עמק הירדן)
אי השלום בנהריים (צילום: דוברות מוא"ז עמק הירדן)

בהודעת המוא"ז נכתב כי גרינבאום מתמודד עם החלטת הדרג המדיני בממשלת ישראל, לוותר על אדמות קיבוצי אשדות יעקב באי השלום. "בניגוד להבטחות, מי שהיו אמורים לנהל מו"מ עקשני ולהציע לירדנים חלופות אשר ימנעו את ההחלטה – אינם מנהלים שום מו"מ משמעותי עם הירדנים בנושא". גרינבאום במכתבו מציין כי שר החוץ הירדני אמר בשבוע שעבר בראיון, כי השיחות בין ישראל נוגעות רק ליום שאחרי ביטול ההסדר המיוחד שהתקיים במשך 25 שנה באי השלום. מבחינת חקלאי עמק הירדן מדובר בפגיעה כלכלית חמורה. אבדן של 800 דונם אדמה (מתוך 4,000 דונם בצד הירדני אשר נמצאים בבעלות קניינית של יהודים) יסב נזק לקיבוצים אשדות יעקב איחוד ומאוחד שחקלאיהם עובדים את האדמות הללו במשך 70 שנה. עוד אומרים במועצה כי מדובר באדמות שעליהם נהרגו חברים משני הקיבוצים, כולל דודו של ראש המועצה גרינבאום שעלה על מוקש ביחד עם עוד מספר חברי קיבוץ במלחמת ההתשה.

"אנו חולקים נושאים אזרחיים משותפים רבים לאורך עשרות קילומטרים של גבול", כתב ראש המועצה במכתב לעבדאללה. "שיתוף הפעולה בינינו יכול להוביל לשגשג ולהתקדמות בשורה ארוכה של תחומים. בימים שבהם נקלעה המערכת הפוליטית בישראל למשבר, אני פונה אל הוד מעלתך בבקשה שניפגש באי השלום – אתה ואני או נציג שיוסמך מטעמך – ונפעל להשיג הסדר חדש, כיאה לשכנים טובים המכבדים ומעריכים אלה את אלה".

מהמועצה נמסר כי "ביום שישי הבא, ה-18 באוקטובר, שבוע לפני מועד סיומו של ההסדר המיוחד באי השלום בנהריים, תקיים המועצה ביחד עם הישובים וכל מי שהאדמות החקלאיות יקרות לו – עצרת מיוחדת בקריאה למנוע את המהלך שימנע מהחקלאים לעבד את אדמותיהם, לראשונה מזה 70 שנה. האירוע יחל בשעה 11."

במשרד החוץ לא הגיבו לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!