דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
21.7°תל אביב
  • 18.4°ירושלים
  • 21.7°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 19.1°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט נשים / אחרי ההחלטה לתקצב את כדורגל הנשים על חשבון כדורסל הנשים, בליגת 'אתנה' יוצאות למאבק

מנהלת ליגת העל לנשים תפעל משפטית נגד החלטת המשרד לחלק מחדש את תקציבי ספורט הנשים תוך הקטנת התמיכות בכל קבוצת כדורסל בכ-100 אלף ש"ח השנה | בנוסף, דורשים במנהלת לתקן אפליה של קבוצות הנשים לעומת הגברים בתקנות חדשות של המשרד

כדורסל הנשים בישראל יקופח? (איגוד הכדורסל בישראל)
כדורסל הנשים בישראל יקופח? (איגוד הכדורסל בישראל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מנהלת ליגת אתנה ווינר לנשים בכדורסל הודיעה כי תפעל משפטית נגד החלטת משרד התרבות והספורט לקצץ בתקציבי הענף, וכנגד הימנעות מהעברת תקציבים שהובטחו לו. כפי שדווח לראשונה ב'דבר ספורט', במשרד החליטו לתקן את העוול של תת תקצוב ענף כדורגל הנשים בישראל באמצעות עוול אחר – שלילת תקציבים מענף כדורסל הנשים ומענף כדורעף הנשים.

בתחילת השבוע הודיע משרד התרבות והספורט על קיצוץ מיידי של בין 40 אלף ש"ח ל-80 אלף ש"ח בתקציבי קבוצות כדורסל הנשים לשנת 2019. בסך הכל, יעמוד הקיצוץ בתמיכת המדינה בקבוצות כדורסל הנשים על יותר מ-110 אלף ש"ח לשבע מתוך עשר הקבוצות בליגה. הקיצוץ המפתיע נעשה כחלק מהחלטת המדינה להעניק את סכומי הכסף שהתחייבה להעביר לכדורגל הנשים במסגרת עתירה לבג"ץ בשנת 2016, ולא הועברו במלואם בשנים שלאחר מכן. באופן אירוני, 'מקור המימון' לתקצוב כדורגל הנשים הוא הפרת התחייבות של המדינה לבג"ץ לתקצב את כדורסל הנשים, שניתנה במקביל להתחייבות לענף הכדורגל.

בעקבות עתירות של מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל התחייבה המדינה בשנת 2016 לשלש את סכומי התמיכות לכדורסל הנשים, למשך חמש שנים לפחות, באופן אשר יאפשר לקבוצות הנשים "ודאות ויציבות כלכלית", כפי שמאפשרת המדינה לקבוצות הגברים באמצעות העברות כספים קבועות בסכומים של כ-100 מיליון ₪ בשנה מהמועצה להסדר ההימורים בספורט וממשרד האוצר. התחייבות זו סיימה את הדיון בעתירה כאשר בפסק הדין הובהר "דלתו של בית המשפט תהיה פתוחה" לקבוצות הנשים ככל שההבטחה תופר. בפועל כבר בשנה השנייה החל משרד הספורט להפר את ההתחייבות והתוספת נשחקה כמעט ב-50%. כאמור, לצד ההתחייבות לענף כדורסל הנשים התחייבה המדינה גם להעלאת תקציבי כדורגל הנשים לחמש שנים – התחייבות שעד עתה לא מומשה אף היא ובגינן עתרו קבוצות ליגת העל בכדורגל נשים לבג"ץ.

אליצור רמלה מחזיקת גביע המדינה בכדורסל לעונת 2018/19 (איגוד בכדורסל בישראל)
אליצור רמלה מחזיקת גביע המדינה בכדורסל לעונת 2018/19 (איגוד בכדורסל בישראל)

לטענת מנהלת הליגה, בשנת התקציב 2017 הועברו כ-450 אלף ש"ח לכל קבוצת כדורסל לפי ההבטחה של משרד התרבות והספורט. לעומת זאת, בשנת 2018 החלה המדינה להפר את ההסכם וקיצצה בחלק מסכומי ההעברה, כך שכל קבוצה קיבלה רק כ-420 אלף ש"ח ללא כל הסבר. בתחילת שנת התקציב 2019 המשיכה המדינה לצמצם את תקציבי קבוצות הנשים, כאשר החליטו שרק 7 מתוך 10 קבוצות הנשים בליגת העל יזכו לתמיכה, שתעמוד על 384 אלף ש"ח בלבד לכל אחת – הפחתה של 76 אלף ש"ח מהבטחה שהמדינה העניקה בבג"צ 2016. כעת, בעקבות הקיצוץ עליו הודיעה המדינה השבוע, אותן 7 מתוך 10 קבוצות ליגת העל יקבלו רק 313 אלף ש"ח כל אחת.

מאבק בתקנות החדשות שמעמיקות אפליה

במקביל פנתה מנהלת ליגת אתנה ווינר לנשים בכדורסל למשרד התרבות והספורט בדרישה לתקן את מבחני התמיכה לחיזוק מעמד השחקן הישראלי, בטענה שמדובר ב"מבחנים מפלים המשמרים מנגנון הכולל אפליה חמורה ביותר של הספורטאיות הישראליות". במנהלת טוענים כי המדינה פועלת להגדלת תקציבי קבוצות כדורסל הגברים בליגות העל והלאומית בעקבות ועדת שרעבי לחיזוק מעמד השחקן הישראלי. לפי המנהלת, תוספת התקציב לכדורסל הגברים בעקבות מבחני התמיכה החדשים שפרסם המשרד יכולים להגיע לעד כ-14 מיליון ש"ח.

לפי המבחנים החדשים, לא רק שהליגה הראשונה של כדורסל וכדורגל הגברים תקבל תקציב הגבוה פי ארבעה, מהנשים, אלא כעת, זכאיות בנוסף לתקצוב גם קבוצות הליגה הלאומית לגברים בכדורסל, כאשר הליגה הלאומית לנשים בכדורסל לא תתוקצב כלל. "מדובר בניסיון בוטה וחמור ביותר 'להסתיר' תקנה שאין בה אלא אפליה בוטה של ספורט הנשים", כך על פי מכתבם של היועצים המשפטיים של המנהלת. בהודעת המנהלת נאמר כי "לפי החלטת חברי דירקטריון מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל, לא יהיה מנוס אלא לפנות לבג"צ פעם נוספת על מנת להביא שוב לתיקון ההפליה התקציבית החוזרת על עצמה".

תגובת משרד התרבות והספורט תימסר לכשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!