דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'נרל מוטו

רכב מקולקל / חודש לשביתת עובדי ג'נרל מוטורס: ההשפעה על הכלכלה ניכרת

על רקע הימשכות השביתה, העלה איגוד העובדים את שכר השביתה | השפעות השביתה על 50 אלף העובדים מורגשות היטב, ממישגן ועד מקסיקו

עובדי GM מוחים מחוץ למפעל ההרכב בקנסס סיטי. 9 באוקטובר 2019. . (AP Photo/Charlie Riedel)
עובדי GM מוחים מחוץ למפעל ההרכב בקנסס סיטי. 9 באוקטובר 2019. . (AP Photo/Charlie Riedel)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מי שחשב שזה עניין של ימים ספורים ופערים קטנים במשא ומתן בין האיגוד המקצועי UAW לענקית הרכב ג'נרל מוטורס, מצא עצמו מתבדה. 49,000 העובדים בארה"ב שובתים כבר קרוב לחודש, ואם תימשך, תהיה זו השביתה הארוכה ביותר בחברה מאז 1970.

בשבת האחרונה, כשהמאבק מתארך והלחץ על העובדים השובתים גדל, הודיע האיגוד המקצועי UAW כי יעלה את דמי השביתה לכל עובד ב-25 דולר נוספים והתשלום השבועי יעמוד על 275 דולר במקום 250 עד כה. מעשה זה הקדים בעצם העלאת שכר שתוכננה ל-1 בינואר ב-2020. האיגוד הצביע ואישר לחברים לעבוד במשרה חלקית ולהמשיך ולקבל את דמי השביתה, כל עוד הם משתתפים במשמרות המחאה. מלבד אלו שמצליחים לעבוד במשרה חלקית, דמי השביתה הם מקור ההכנסה היחיד כרגע לעובדים.

עובדי גנרלס מוטורס חוסמים את הכניסה למטה החברה באוהיו במהלך השבוע השני של שביתת העובדים. 23 בספטמבר 2019 (AP Photo/Tony Dejak)
עובדי גנרלס מוטורס חוסמים את הכניסה למטה החברה באוהיו במהלך השבוע השני של שביתת העובדים. 23 בספטמבר 2019 (AP Photo/Tony Dejak)

העלאת דמי השביתה מתבצעת כאשר ברקע עדיין מתקיימות שיחות המשא ומתן האחרונות הכוללות שכר, ביטחון תעסוקתי והשקעה במפעלים בארה"ב. נראה כי ככל שהשביתה מתמשכת, הצדדים מורידים את הכפפות ומאשימים אחד את השני בהתמשכות השביתה, שהחלה ב-16 בספטמבר ב-33 במפעלים ובמחסני החלקים של ג'נרל מוטורס בארה"ב. עד כה, בשל מחסור בחלקים שיצרה השביתה, נסגרו מפעלים בקנדה ובמקסיקו.

השלכות על הכלכלה

השביתה כבר איננה רק עניין של יחסי עבודה מקומיים אלה נוגעת בכלכלת המדינה.  קבוצת כלכלה אנדרסון, חברת ייעוץ איסט-לנסינג, מישיגן, העובדת עם סוחרי רכב ויצרנים, טוענת כי GM איבדה הכנסות של 660 מיליון דולר עד ה-6 באוקטובר, בעוד העובדים הפסידו שכר ישיר של יותר מ -412 מיליון דולר.

ז'אק באזי, עובד בתחנת דלק ליד מפעל GM בדטרויט, אומר שהעסק נחלש. "עובדי המפעל היו באים בבוקר ובצהריים ועכשיו הם כולם בשביתה". באזי הוא רק אחד מיני העסקים שקשורים לעובדי המפעל, באופן לא ישיר, אך מרגיש את נזקי השביתה.  "אנחנו מאבדים לקוחות", והוסיף בראיון ל-AP שהעובדים השובתים מחזיקים בכסף שיש להם "לשלם את החשבונות שלהם".

עד 12,000 עובדים בשכר ועובדים שעתיים בארה"ב פוטרו באופן זמני על ידי יותר ממאה חברות אספקה, עקב השביתה במתקני GM, כך על פי נתוני איגוד ספקי הציוד.

במישיגן דטרויט, בה חיים כמעט 18,000 מתוך 49,000 העובדים השובתים, ואשר ענף הרכב מהווה בה 14% מהתעסוקה במדינה, על פי הלשכה לסטטיסטיקה עבודה בארה"ב, השביתה פוגעת באופן ממוקד. דובר משרד האוצר במישיגן – רון לויקס, אמר השבוע כי ירידת הכנסות המדינה ממיסים ירדה כל שבוע מתחלת השביתה ב-1.5 עד 2 מיליון דולר.

שביתת עובדי General Motors בארה"ב. 16 בספטמבר 2019. (AP Photo/Mark Humphrey)
שביתת עובדי General Motors בארה"ב. 16 בספטמבר 2019. (AP Photo/Mark Humphrey)

"כל עוד השביתה תימשך היא תפחית את כוח הקנייה של העובדים השובתים והמפוטרים במישיגן במיליוני דולרים ליום", אמר צ'ארלס באלארד, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת מישיגן. "זו ההשפעה הישירה ביותר, אך בסופו של דבר ההשפעות העקיפות עשויות להיות חשובות לא פחות. עם הכנסות מופחתות, העובדים שנפגעו יוציאו פחות. זה אומר שפחות כסף יגיע לעסקים מקומיים. הנזק לכלכלת מישיגן ימשיך לגדול בכל יום בו השביתה נמשכת", אמר באלארד.

עם כל ההשלכות הכלכליות, האיגוד עדיין מצליח לשמור על עובדיו ולהמשיך את השביתה. אומנם איש לא האמין כי השביתה תימשך זמן כל כך רב, עם מחירים כאלו כבדים, אבל הכוח הקיבוצי הוא שמאפשר להמשיך להילחם על זכויות העובדים באופן משותף, ולקוות להסדרה משותפת עם כמה שפחות נפגעים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!