דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

רכב מקולקל / שביתת הענק בג'נרל מוטורס נמשכת והעלות הכלכלית מאמירה

שני מפעלים הושבתו ועובדיהם פוטרו זמנית, הפסדי החברה מוערכים בכמיליארד דולר וערך המנייה צנח | העובדים זוכים לגילויי אהדה ותמיכה אך נאלצים לחיות על דמי שביתה של 250$ לשבוע

עובדי גנרלס מוטורס חוסמים את הכניסה למטה החברה באוהיו במהלך השבוע השני של שביתת העובדים. 23 בספטמבר 2019 (AP Photo/Tony Dejak)
עובדי גנרלס מוטורס חוסמים את הכניסה למטה החברה באוהיו במהלך השבוע השני של שביתת העובדים. 23 בספטמבר 2019 (AP Photo/Tony Dejak)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ב-16 בספטמבר, 49,000 עובדי ג'נרל מוטורס בארה"ב יצאו לשביתה על תנאי עבודתם והשביתו 33 מפעלי ומחסני ייצור ברחבי ארה"ב. עכשיו, שרשרת הייצור העולמית של ג'נרל מוטורס מתחילה להיפגע. שני מפעלים של החברה, בקנדה ובמקסיקו, הפסיקו את עבודתם והדבר הוביל לפיטורים זמניים של כ-10,000 עובדים. אלו עובדים שאינם חברים באיגוד UAW אך בשל הפגיעה בשרשרת הייצור העולמית מפעליהם מושבתים. הפסדי החברה ברחבי העולם נאמדים ביותר ממיליארד דולר וערך מניית החברה צונח.

שביתת עובדי General Motors בארה"ב. 16 בספטמבר 2019. (AP Photo/Bryan Woolston)
שביתת עובדי General Motors בארה"ב. 16 בספטמבר 2019. (AP Photo/Bryan Woolston)

השביתה יצאה לדרך לאחר פקיעת ההסכם הקיבוצי הקודם. שני הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה לפני פקיעת התאריך האחרון למשא ומתן ב-14 לספטמבר. עם תום 14 ימי השביתה הראשונים החלו העובדים המאוגדים לקבל דמי שביתה מהאיגוד על סך 250$ לשבוע. זהו סכום צנוע מאוד אך מטרתו לאפשר לעובדים להתמיד בשביתתם.

GM ייבשה בנתיים מפעל בסילאו גואנאחואטו שבמקסיקו. המפעל מייצר את המכוניות הרווחית שברולט סילווראדו ורכבי הפיקאפ ג'י אם סי סייארה. 6,000 עובדים פוטרו זמנית.

מהחברה נמסר שההחלטה נבעה ממחסור בחלקים שנגרם בעקבות שביתות העובדים המאוגדים באיגוד העובדים UAW שנמצאת כעת ביומה ה-17. דובר החברה אמר כי "הפוקוס העיקרי הוא לסגור עסקה ולהחזיר את כולם לעבודה" בהקדם האפשרי.

GM אישרה בשבוע שעבר כי ייצור מנוע במתקן סילאו בשבוע שעבר הופסק כאשר היא שולחת הביתה באופן זמני 450 עובדים. הקיצוצים הללו היו בנוסף לכ-3,200 עובדי ייצור של GM בקנדה וכ-525 עובדים לפי שעה במתקן שמייצר גם את המנוע של DMax באוהיו. סה"כ GM פיטרה זמנית כ-10,000 עובדים בצפון אמריקה, ומספר העובדים הכולל שפוטר אצל כלל יצרני הרכב הקשורים לכך אינו ידוע ומוערך באלפים נוספים.

המספר הכולל של עובדים בספקי רכב שפוטרו זמנית מהשביתה אינו ידוע, אך לפי הערכות, הוא עומד על אלפים.

בעולם ייצור גלובאלי הפסקה במקום אחד משפיעה על כל שרשרת הייצור. הפסקת הייצור של רכבי הפיקאפ- מה שמכונה טנדר, הוא חיוני עבור הרווחיות של GM. מלבד מחסור הרכבים אצל הספקים, סביר להניח שגם ברבעון הבא לא יצליחו להשלים את הפער בייצור. ככל שהשביתה תימשך, יותר ויותר מפעלים לא יצליחו להמשיך לעבוד ממחסור בחלקים. כוחה של השביתה מתחיל להיות מורגש מאוד והכדאיות להגעה להסכם עבור GM גדלה.

אנאליסטים בוולסטריט מעריכים כי GM מפסידה בערך בין 50 ל-100 מיליון דולר כל יום בייצור אבוד. התאגיד הבנקאי ג'יי.פי מורגן, בהערה למשקיעים ביום שני, העריך כי שביתה של UAW עלתה ל-GM יותר ממיליארד דולר במהלך הרבעון השלישי. אנליסט ברקליס, בריאן ג'ונסון, הזהיר בשבוע שעבר כי השביתה עלולה להימשך לרבעון הרביעי, מה שיוביל לכ-100,000 יחידות של ייצור אבוד ברבעון השלישי, בעלות של כ-750 מיליון דולר עבור GM.

בינתיים ארגונים שונים בארה"ב מביעים סולידאריות עם עובדי GM השובתים. אתר האיגוד מספק דיווחים על מצב המשא ומתן לחברים השובתים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!