דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל

חקלאות / בצל החזרת המובלעת לירדן, ציינו בעמק הירדן 25 שנים להסכם השלום

אורן, חקלאי במובלעת, מספר כי כבר תקופה שחש בהידרדרות התיאום בין המדינות, דבר שפגע בחקלאות במובלעת | יו"ר קק"ל דני עטר: "צריך היה להתקיים כאן שיח בריא ורציף עם הירדנים"

עצרת שומרים על השלום באי השלום (צילום: אסף דוד אליאס הופמן)
עצרת שומרים על השלום באי השלום (צילום: אסף דוד אליאס הופמן)
שי ניר

על רקע הפקיעה הצפויה של נספח החכרת הקרקעות בנהריים וצופר והשבתם לירדן, קיימה היום (שישי) המועצה האזורית עמק הירדן טקס לציון 25 שנים להסכם השלום בסימן "שומרים על השלום באי השלום". למרות הדיווחים על התקדמות במגעים ודחיית השבת המובלעת, נכון לעכשיו מכחישה ממשלת ירדן אפשרות בה לא יוחזרו השטחים.

תחת שמש צהריים חמה וקופחת השתתפו באירוע מאות אנשים בהם תושבי העמק, חקלאים, חניכי ומדריכי תנועת הנוער העובד והלומד ומהציבור הרחב. חניכי הנוער העובד נאלצו לתצפת על האירוע מגבעת הבנות הסמוכה, מאחר וחדר המצב של משרד החינוך לא אישר את חציית גדר המערכת לאזור אי השלום. באירוע השתתפו יו"ר כחול לבן בני גנץ, יו"ר קק"ל דניאל עטר, יו"ר מועצה אזורית עמק הירדן עידן גרינבאום, הפעילה החברתית אורנה שמעוני, חברי הכנסת מכחול לבן צבי האוזר, אלון שוסטר, רם בן ברק, רם שפע ומזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר. עוד השתתף באירוע אייל בלום ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה שבשטחה אזור צופר. בלום נמנע עד היום מלהתייחס פומבית לנושא.

אי השלום בנהריים (צילום: דוברות מועצה אזורית עמק הירדן)
אי השלום בנהריים (צילום: דוברות מועצה אזורית עמק הירדן)

ראש המועצה עידן גרינבאום אמר כי שוחח עם בכיר בממשל הירדני שאמר לו כי השלום עם ישראל "חשוב ואנו נשמור עליו" והוסיף כי "שני הצדדים לא מעוניינים לדרדר את המצב למה שהיה לפני 25 שנה ויותר, לימים בהם היו כאן אירועי דמים בשנים הקשות של שנות השבעים". הוא הבהיר כי חקלאי עמק הירדן לא יתנגדו להחזרת שטחים אם המהלך ישרת את חיזוק השלום. "אנחנו מקיימים את דבריו של טרומפלדור שאמר כי היכן שהמחרשה היהודית תחרוש את התלם האחרון, שם יעבור הגבול, אבל אנחנו מבהירים מכאן כי אין עבורנו קדושה לאדמה. אלא קדושה לאדם, לחיי אדם. אנחנו נוותר על אדמות אי השלום וניפרד מהן בכאב גדול כדי לשמור על השלום ועל השכנות הטובה".

דני עטר יו"ר קק"ל אמר בביקורת על ממשלת ישראל כי "צריך היה להתקיים כאן שיח רציף ובריא עם הירדנים ולא שיח מדכא שמחבל בשלום. אנחנו צריכים לעזור לירדנים שיש להם בקושי מים בברזים מהצד השני של הגבול מרחק כמה מאות מטרים מכאן". לדבריו במקום שישראל וירדן יחדשו מדי 25 שנים את הרצון הטוב להסכם, נראה כי יש קשר בין הפסקה הנספח לבין חוסר התקדמות ישראלית-ירדנית בפיתוח האזור לשגשוג ורווחת העמים.

חניכי הנוער העובד צופים בטקס 25 שנה לשלום עם ירדן באי השלום מהגבעה ממול. (קרדיט: אסף דוד אליאס הופמן)
חניכי הנוער העובד צופים בטקס 25 שנה לשלום עם ירדן באי השלום מהגבעה ממול. (קרדיט: אסף דוד אליאס הופמן)

יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') בני גנץ אמר כי "הסכמים יש לכבד וזכותו של מלך ירדן לממש את ההסכם. אבל חשוב להבין, שהאינטרס של כולנו פה באזור הוא ליהנות מפירות השלום. המשך ההסכם והרחבתו היא חשובה גם לאלו שחיים כאן, אבל גם להמשך האמונה והתקווה של שני העמים". גנץ אשר בימים הקרובים צפוי לקבל מנשיא המדינה מנדט להרכבת הממשלה התחייב כי "אעשה כל שבידי לחזק את השלום עם ירדן, להצעיד את היחסים קדימה. נפתור את הסוגיות שמצריכות פתרון ונקדם כל פרויקט תשתיתי, שיכול לפתח את הקשר בין המדינות".

עצרת שומרים על השלום באי השלום (צילום: אסף דוד אליאס הופמן)
עצרת שומרים על השלום באי השלום (צילום: אסף דוד אליאס הופמן)

אורן ראובני (32), מנהל המטעים של קיבוץ אשדות יעקב איחוד השתתף בעצרת ואמר לדבר כי כבר כמה שנים יש סימנים להסכם שיפקע וזה הורגש בעיקר בנושא התיאומים בין צה"ל לצד הירדני. "התיאום התחיל להיות בעייתי. במקרה הטוב לא היו נותנים אישור והיו עוצרים את העבודה ותוקעים את הקבלנים. במקרה הגרוע לא היו נותנים לחזור לשטח ישראל. להגיד אם זה קשור או לא אני לא יודע".

לדברי ראובני התיאום הבעייתי משפיע על שורה שלמה של החלטות הנוגעות לגידולים החקלאיים. "הגידול המשמעותי האחרון שהיה לנו זה מטע זיתים. לפני שנה הורדנו אותו בדיוק מהסיבות של התיאום" אמר ראובני והוסיף, "אם לא נותנים להכנס שבוע זה בעייתי בתקופת המסיק. גם לא היו נותנים להכנס במהירות לטיפול בתקלות מים. התכנון שלנו והרצונות שלנו לקרקע שהיא מאוד איכותית זה לנטוע מטעים איכותיים אבל בתנאי שנדע שיש עתידו לפתח את המטעים".

מה התחושות שלכם והציפיות שלכם ממשלת ישראל ביחס לחוסר ודאות בה אתם מצויים? 

"ברמה האישית, כדור שלישי בקיבוץ, יש הרגשה שאי אפשר להתעלם ממנה שהאכפתיות היא מאיתנו והלאה. אף אחד לא דיבר איתנו. יש פה סיפור שהוא מעבר לחקלאות. ההיסטוריה כקיבוץ, כחקלאים ושאנשים שלנו שנהרגו. אני האחרון שיעמוד מול הדחפור אבל לראות שלאף אחד מהממשלה שלנו לא אכפת זה מתסכל בצורה מאוד פוגענית. כאילו אומרים לנו, אף אחד לא סופר אתכם ואתם פשוט לא מעניינים. אני לא רוצה להשוות לאף אחד אבל יש פה משהו שקיים הרבה לפני המדינה. אנחנו לא מבקשים שיקחו או לא. אנחנו רוצים שפשוט יבואו לשאול ולברר מה המשמעות לגבינו. אני אפילו לא מדבר על כסף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!