דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'נרל מוטורס

49 אלף עובדים / אחרי 40 ימים של שביתה: הושג הסכם בג'נרל מוטורס

ההסכם, שכולל העלאות שכר והבטחת השקעה מצד החברה אך גם סגירת 3 מפעלים, התקבל ברגשות מעורבים אך אושר ברוב של 57% מהעובדים | הבאות בתור: פורד ופיאט קרייזלר

עובדי ג'נרל מוטורס מתבשרים על חתימת ההסכם עם הנהלת החברה. (AP Photo/Matt Rourke)
עובדי ג'נרל מוטורס מתבשרים על חתימת ההסכם עם הנהלת החברה. (AP Photo/Matt Rourke)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אחרי 40 ימים של שביתה אישר אתמול (שישי) איגוד עובדי ג'נרל מוטורס את הסכם העבודה החדש שנחתם עם הנהלת החברה. 49 אלף עובדי החברה ששבתו צפויים להתחיל לחזור לעבודה כבר במהלך סוף השבוע. מדובר באחת השביתות המשמעותיות בארצות הברית בשנים האחרונות, וההשלכות שלה על החברה ועל עסקים בסביבתה מוערכים ביותר ממיליארד דולר. החוזה החדש אושר ברוב גדול, אך חלק מהדיווחים מעידים שהתקבל ברגשות מעורבים על ידי עובדי החברה, שנאלצו להתפשר על חלק מהסעיפים.

"אני לא חושב שנקבל יותר מזה", אמר נלסון וורלי, עובד החברה כבר 42 שנה, לאתר לייבור נוטס.  למרות שהוא כינה את ההסכם  "מעורב במקרה הטוב" הוא הצביע בעד ההסכם. לדבריו הוא מודאג מה"דימוי הציבורי" של השביתה, בו יראו אחרים את עובדי ג'נרל מוטורוס כ"חבורה של בכיינים".

עובדי ג'נרל מוטורס מתבשרים על חתימת ההסכם עם הנהלת החברה. (Photo by Bill Pugliano/Getty Images)
עובדי ג'נרל מוטורס מתבשרים על חתימת ההסכם עם הנהלת החברה. (Photo by Bill Pugliano/Getty Images)

מאיגוד עובדי ג'נרל מוטורס נמסר כי החוזה אושר על ידי 57.2% מהעובדים, כש-23,389 עובדים הצביעו בעד ו-17,501 הצביעו נגד. עובדים מ-3 מפעלים שנסגרו במסגרת ההסכם הובילו קמפיין נגד אישורו, אך בסופו של דבר תוספת השכר וההבטחה להגדיל את ההשקעה, כמו גם משך השביתה הארוך, הובילו את רוב העובדים לאשר את ההסכם.

"זו הייתה חופשה טובה, אבל כנראה שחייבים לחזור" התבדח פול דרו, עובד ג'נרל מוטורוס בן 42 במפעל מנועים במישיגן, ליד דטרויט. "אני מתגעגע למפגש החברתי, לראות את החבר'ה, לצאת למשימה ולברר מה הבעיה". למרות שעובדים אחרים במפעל בו עבד אישרו את ההסכם, הצביע דרו נגדו, וזאת בגלל שלטענתו השאיר מצב של רמות השכר השונות לעבודות דומות.

ההסכם כוללת העלאות שכר משמעותיות ותשלומים חד פעמיים, וכן בונוס חתימה של 11 אלף דולר. ההסכם משנה את מבנה המשכורת שנוצר ב-2007, בזמן שהחברה הייתה בקשיים כלכליים כבדים, ומאפשר לעובדי דור ב, שהצטרפו בעשור האחרון, להגיע למשכורת השיא בחברה, שעומדת נכון לעכשיו על 31 דולר לשעה.

החוזה מאפשר לחברת ג'נרל מוטורס לסגור שלוש מפעלים ומחסן חלפים בארה"ב, ביניהם מפעל גדול בלורדסטאון אוהיו. רוב מוחץ של העובדים במפעלים אלה הצביע נגד ההסכם. במקביל, מחייב החוזה את החברה להשקיע 7.7 מיליארד דולר במפעליה בארצות הברית. בנוסף תשקיע החברה כסף בשיפוץ מפעל בדטרויט ובו 700 עובדים, שאמור היה להסגר בינואר.

עובדי ג'נרל מוטורס מתבשרים על חתימת ההסכם עם הנהלת החברה. (AP Photo/Matt Rourke)
עובדי ג'נרל מוטורס מתבשרים על חתימת ההסכם עם הנהלת החברה. (AP Photo/Matt Rourke)

על פי ההסכם שנחתם, עובדים זמניים יוכלו לקבל קביעות בתוך שנתיים – שלוש. לפי האיגוד כבר בינואר יהפכו 900 עובדים לקבועים, ו-2000 נוספים במהלך השנה הבאה.

ההסכם שנחתם ישמש עכשיו כבסיס להתמקחות עם החברה המתחרה פורד, בה בחר האיגוד כהבאה בתור. אחריה יפתח משא ומתן גם עם חברת פיאט קרייזלר. נכון לעכשיו עוד לא ברור האם תהיה שביתה בפורד, אך סביר כי הם לא יאהבו את הסעיפים שהוסכמו בחוזה זה, ובעיקר את השמירה על הפרשה בגובה 3% בלבד ממשכורת העובדים לביטוח הבריאות.

מישל קמיניסקי, פרופסורית ליחסי עבודה באוניברסיטת מישיגן, אמרה לניו יורק טיימס כי הסעיפים בהם זכה איגוד עובדי הרכב הם סימן להתחדשות כוחה של העבודה המאורגנת בשנים האחרונות, יחד עם שביתת המורים ושביתות נוספות. "העבודה המאורגנת עדיין חיונית. וכשהיא נאבקת, היא מנצחת" הוסיפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!