דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המזרח התיכון

המזרח התיכון / טראמפ: מנהיג דאעש נהרג בפעולה של צבא ארה"ב בצפון-מערב סוריה

נשיא ארה"ב אישר במסיבת עיתונאים כי אבו באכר אל-בגדדי פוצץ עצמו בכפר בקרבת הגבול עם טורקיה במהלך פשיטה של כוחות אמריקאים | ארגון סורי לזכויות אדם דיווח על 9 הרוגים בפעולה

אבו בכר אל בגדדי (AP Photo/Militant video, File)
אבו בכר אל בגדדי (AP Photo/Militant video, File)
אוריאל לוי

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר כי מנהיג דאעש אבו באכר אל-בגדדי נהרג במהלך פעולה מיוחדת של צבא ארה"ב במחוז אדליב שבצפון מערב סוריה. לדברי טראמפ, אל-בגדאדי פוצץ עצמו עם שלושה מילדיו. "יש לנו זיהוי ודאי שזה היה הוא" אמר,  "‎אחרי שהמשימה הושלמה, לקחנו עמנו חומרים רגישים", .

על פי הידוע, כוח של הנייבי-סילס (יחידת קומנדו אמריקאית) פשט על בית בכפר רישייה, שם לפי הדיווחים פוצץ את עצמו אל-בגדדי. לפי דיווח מפי גורמי מודיעין עיראקיים רשמיים יחד עם אל-בגדדי נהרג גם סגנו, אבו סעיד אל-עיראקי, שומרי הראש שלו ושתי נשותיו.

המרכז הסורי לזכויות אדם דיווח כי בפעולה נהרגו תשעה בני אדם. ערוץ אלחורה האמריקאי בערבית, ציין מפי מקור בפנטגון כי זיהוי גופת אל-בגדדי הושלם באמצעות בדיקת DNA. עוד הוסיף כי לטובת איתור מיקומו של אל-בגדדי נעזר ה-CIA ב"גוף בטחוני אזורי". אחרי המבצע המיוחד הופצץ הבית מהאוויר והוחרב עד ליסוד על מנת שלא יהפוך לאתר הנצחה. הבית מצוי שלושה ק"מ בלבד מהגבול הטורקי במחוז אדליב, הנשלט בידי ג'יהאדיסטים הנחשבים אויבים של דאעש וכוחות טורקיים. בכירים עיראקים דווחו כי מיקומו של אלבגדדי נחשף שעה שביקש לצאת עם משפחתו מאזור אידליב לכיוון הגבול עם טורקיה.

משרד הביטחון הטורקי טען בציוץ רשמי כי הוא שסייע לחיסול אל-בגדדי, וכי היה מעורב במבצע החיסול. עם זאת, על פי כמה כלי תקשורת מרכזיים וגורמים נוספים, ארה"ב פעלה כדי לא ליידע את טורקיה על המבצע, כלומר ייתכן גם שטורקיה כלל לא השתתפה מודיעינית במבצע.

מה שידוע על המבצע הוא שלמרות קרבתו של היעד לבסיס חיל האוויר האמריקאי באינצ'רליק שבטורקיה, כוח מטוסי הקרב של טייסת האפ-15 מספר 389 משדה התעופה הצבאי הירדני – מואפק א-סלטי – Mwaffagh al-Salti שיבצעו את ההפצצה הראשונית על היעד. 8 מסוקי הסער שהוביל את הנחתים ליעדם. מסוקים אלו נלקחו מסד"כ מסוקי הסער שסופחו לחטיבת הכוחות המיוחדים האמריקאים מספר 160, החונה בשדה התעופה הבין לאומי ליד העיר אירביל בצפון עיראק. יתכן כי האמריקאים פעלו כך בכדי להסתיר את המבצע מטורקיה. רשת אל ג'זירה הקטארית, הנוהגת לתמוך בג'יהדיסטים באדליב ובטורקיה, דיווחה כי הפעולה לחיסול אל-בגדדי יצאה מבסיס חיל האוויר האמריקאי באינצ'רליק שבטורקיה. עוד דווח כי הפנטגון לא עדכן את טורקיה בדבר הפעולה. רשת אל ערביה הסעודית דווחה גם היא כי ארה"ב לא יידעה את טורקיה בדבר הפעולה באידליב.

אפשרות נוספת היא שגורמים טורקיים מסוימים העבירו את המידע ואחרים היו צריכים לא לדעת על המבצע כדי לא לסכל אותו. מכל מקום, הדבר מחזק את הרושם שאל-בגדדי, כמו ארגונו בהרבה הקשרים אחרים, חסה בצילה של טורקיה.

ייתכן כי חיסולו של אל-בגדדי הושג באמצעות מידע מודיעיני שהגיע מטורקיה בתמורה להוצאת החיילים האמריקאים מהגבול בין סוריה לטורקיה, מה שאפשר לצבא הטורקי לפלוש לאוטונומיה הכורדית בצפון מזרח סוריה, אולם האמריקאים ביקשו להסתיר מטורקיה את הוצאת המבצע מחשש שאי אלו גורמים טורקיים יזהירו את אל-בגדדי. יתכן כי גם הרוסים היו מעורבים בדבר, שכן השליטה האווירית בשטח של מחוז אדליב מצויה בידיהם. גם בערוצים של דאעש התייחסו לכך כאילו בגדאדי מת. מפקד הכוחות הכורדיים, מזלום אבדי, טען שהכורדים היו שותפים לעבודה המודיעינית שהביאה לחיסול.

בספטמבר האחרון פרסם דאעש הקלטה של אל-בגדדי, בה קרא לאנשי הארגון להמשיך במאמציהם. "פעולות נערכות בחזיתות שונות מדי יום", אמר בהקלטה שפורסמה ברשת המדיה של הארגון. הוא ציין כמה יעדים, כמו מאלי והלבנט – אזור המזרח התיכון, בעיקר סוריה, לבנון וישראל – אך לא מסר מועדים ספציפיים. בהקלטה, בת 30 דקות, קרא אל-בגדדי לאנשי הארגון לעשות כל שביכולתם כדי לשחרר את פעילי דאעש ונשותיהם המוחזקים בכלא ובמחנות. אל-בגדדי שאל בהקלטה: "איך מוסלמים יכולים ליהנות מהחיים?" כאשר נשים מוסלמיות מוחזקות במחנות, שאותם כינה "בתי כלא להשפלה המנוהלים על ידי צלבנים וחסידיהם השיעים".

באפריל השנה פרסם דאעש סרטון של אל-בגדדי, לראשונה אחרי חמש שנים. בסרטון הזכיר אל-בגדדי שורה של אירועים שהתרחשו באפריל, בהם ניצחון נתניהו בבחירות בישראל ב-9 באפריל, הדחת הרודנים באלג'יריה ובסודן ב-2 באפריל וב-11 באפריל בהתאמה, ומתקפת הטרור בסרי לנקה, שאירעה ב-21 באפריל. "אני מתאר לעצמי שאתם מעודכנים שנתניהו קיבל לידיו את ממשלת היהודים", אמר.

הסרטון האחרון שבו תועד אל-בגדדי לפני אפריל היה בדרשה שנשא במסגד במוסול, שהייתה בירת הארגון בעיראק, בשנת 2014. אחר כך ירד למחתרת, ומעת לעת פורסמו דיווחים שלפיהם הוא מת. ביוני 2017 מסר משרד ההגנה של רוסיה כי ייתכן שבהפצצה רוסית באזור א-רקה שבסוריה נהרג אל-בגדדי, אולם בחודשים שלאחר מכן התברר הדיווח הזה כשגוי. חודש מאוחר יותר, טען המרכז הסורי לזכויות אדם כי יש בידיו "מידע מאומת" על מותו של אל-בגדאדי, מידע שהתברר אף הוא כשגוי.

ארגון דאעש שהתפצל מאל-קאעידה ב-2013 הצליח בתוך שנתיים לשלוט בשטחים נרחבים בסוריה ובעיראק. בשיאו שלט הארגון בכמחצית משטחה של עיראק ושני שליש מסוריה. בנוסף לכך שלט הארגון בשטחים, עיירות וכפרים בפיליפינים, באגן אגם צ'ד, במזרח ניגריה, בסיני ואפילו בקווקז הרוסי. אנשי דאעש רצחו עשרות אלפי בני אדם בלתי חמושים על רקע אתני, דתי, מיני ופוליטי.

שלוחות של הארגון פרוסות גם כעת במזרח התיכון, באסיה, באפריקה ואפשר להניח שגם באירופה. אנשי הארגון מבצעים פיגועים רצחניים מסרי לנקה דרך מאלי ועד דרום צרפת. לכן, אף שדאעש ספג מכה קשה כשאיבד החל מ-2017 את כל השטחים ששלט בהם בעיראק ובסוריה, הוא עדיין נחשב לארגון מסוכן.

לפי הערכת האו"ם יש לארגון עדיין כ-30 אלף לוחמים החברים בתאים מחתרתיים הפזורים וחבויים בעיראק ובסוריה, בהם חברים  אזרחים מוסלמים זרים מכל רחבי העולם, מאירופה, מצ'צ'ניה ועד אפגניסטן והפיליפינים. לדאעש יש עוד אלפי לוחמים גם בחצי האי סיני שמתעמתים עם צבא מצרים וכן קבוצות פעילות ורצחניות בניגריה בפקיסטן, וגם בצרפת ובבלגיה. וזו רשימה חלקית בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!