דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק הנכים

מאבק הנכים / הנכים מאיימים בחידוש המאבק: היעדר ממשלה קבועה מסכן את עדכון קצבאות הנכות

ח"כ אילן גילאון פנה ליו"ר ועדת הכספים בבקשה לכינוס דחוף בנוכחות שרי האוצר והרווחה בנושא עדכון הקצבאות שנמצא בסכנה | אייל כהן, ממובילי מאבק הנכים: "ממשלת ישראל מורחת אותנו ולא עוד" | הנכים יפגינו ביום ה' במחאה על המשבר

הפגנת הנכים והקשישים על כביש איילון במחלף השלום. 28 ביוני (צילום: הנכים הופכים לפנתרים נאור לביא)
הפגנת הנכים והקשישים על כביש איילון במחלף השלום. 28 ביוני (צילום: הנכים הופכים לפנתרים נאור לביא)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

חבר הכנסת אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי) פנה היום (שלישי) ליו״ר ועדת הכספים בבקשה לכנס את הוועדה לדיון דחוף בנוכחות שר האוצר ושר הרווחה בדבר המשך העלאת קצבת הנכות. ביום חמישי הקרוב ארגוני הנכים יפגינו בדרישה לקיום שתי הפעימות הנוספות בחוק להעלאת קצבאות הנכות.

גילאון פנה ליו״ר ועדת הכספים, משה גפני, בבקשה לכנס בדחיפות את ועדת הכספים על מנת לדון במתווה שאותו אמורים להציג שר האוצר ושר הרווחה בדבר המשך העלאת קצבת הנכות. בפנייתו כתב גילאון כי ״לאור העובדה שאין ממשלה מתפקדת כבר זמן מה ואנו מצויים תחת ממשלת מעבר, ישנה סכנה ממשית לכך שלא יוצג מתווה מוסדר עד לסוף השנה אשר יכלול את גובה הפעימות הנוספות, והעלאה המגיעה לציבור מקבלי קצבאות הנכות לא תתקבל. למיטב ידיעתי, הוועדה הבין משרדית שאמורה לנסח את מתווה הפעימות הנוספות של העלאת הקצבה כבר התכנסה והחלה את עבודתה, אך לא ברור באיזה שלב של העבודה היא נמצאת, והאם תוכל להציג מתווה מוסדר עד לסוף השנה, כפי שהחוק מחייב".

ח"כ אילן גילאון בהפגנת נכים בת"א. ארכיון (תמונה: דובר ח"כ אילן גילאון)
ח"כ אילן גילאון בהפגנת נכים בת"א. ארכיון (תמונה: דובר ח"כ אילן גילאון)

עוד ביקש בפנייה כי יזומנו לדיון גם שרי האוצר והרווחה על מנת שיעדכנו את חברי הכנסת והציבור בדבר עבודת הוועדה הבין משרדית והפעימות הנוספות. "אני מודע לכך שאנו מצויים בעת של ממשלת מעבר ולמשבר הפוליטי הקיים, אך כאמור עבודת הכנסת נמשכת, כמו גם עבודת משרדי הממשלה, ועל כן אין שום סיבה שמתווה שכזה לא יוצג לכנסת עד לסוף השנה ויתקבל".

בחוק להעלאת קצבאות הנכות לא הוגדר באופן מפורש איך יראו הפעימות הנוספות לשנים 2020 ו-2021, הוגדר שתתכנס ועדה בין משרדית שתחליט על גובה ואופן חלוקת המשך הפעימות. ארגוני הנכים מתריעים כבר מספר חודשים על כך שקצבת הנכות לא תתעדכן כפי שהיא אמורה בגלל המצב הפוליטי. החוק שאושר בתחילת 2018 לא קבע מועד מחייב ליתר הפעימות ולהיקפן, והזכיר רק את היעד הסופי –  העלאת הקצבאות לרמה של לפחות 3,700 שקלים – כיעד רצוי שעל שרי האוצר והרווחה "לבחון" את הדרכים ליישומו.

לפי לשון החוק, "שר העבודה והרווחה ושר האוצר יבחנו את הגדלת שיעור קצבאות הנכות באופן מדורג בשנת 2020 ובשנת 2021, נוסף על הגדלת הקצבאות לפי תיקון מס' 200 (התיקון המעגן את הפעימה הראשונה – ט.כ) ובכלל זה את המקורות התקציביים הנדרשים לכך, ויגישו את המלצותיהם בעניין לאישור הממשלה, כך שסך העלות בשנת 2021 של העלאת קצבאות הנכות יהיה 341.4 מיליארד שקלים חדשים, ובלבד שהקצבה החודשית המלאה… לא תפחת מ־3,700 שקלים". את ההמלצות הללו על השרים להגיש לממשלה עד סוף שנת 2019, ולאחר אישורן בממשלה הם יהיו רשאים לעגן אותן בתקנות, שיאושרו בוועדת העבודה והרווחה.

מובילי מאבק הנכים מסרו לקראת ההפגנה: "ממשלת ישראל מורחת אותנו ולא עוד, המצב כיום בלתי נסבל. נכים וקשישים מתים מרעב ובנוסף הממשלה לא מקיימת את החוק שהיא בעצמה חוקקה, פעימות הנכים היו צרכים לצאת לפועל כבר בתחילת שנת 2020 אך מכיוון שלא קמה וועדה בין משרדית לאופן מתן הפעימות הנכים לא יקבלו את המגיע להם בחוק ובמועד שנקבע".

אייל כהן במחאת הנכים בנתב"ג, אוגוסט 2017. (קרדיט: נאור לביא, דובר הנכים הופכים לפנתרים)
אייל כהן במחאת הנכים בנתב"ג, אוגוסט 2017. (קרדיט: נאור לביא, דובר הנכים הופכים לפנתרים)

אייל כהן, ממובילי מאבק הנכים ומוביל קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים" אמר כי ההפגנה ביום חמישי היא רק תחילתן של תכניות להמשך. "לא אפרט מה תכניתנו אך היא תהיה הרבה יותר כואבת משנים עברו, זהו איתות לכל ראש ממשלה שיעלה לשלטון כי נגמרה לנו הסבלנות למריחות וכי מעכשיו נתחיל בפעולות גרילה מאוד כואבות. עד שיינתנו שתי הפעימות הנוספות ועד שתועלה הקצבה לגובה שכר המינימום ההפגנות לא יופסקו".

אלכס פרידמן, מייסד ארגון "נכה לא חצי בן אדם" מסר כי "המדינה משותקת והרבה נושאים מהותיים נופלים בין הכיסאות, ביניהם לצערי גם הפעימה הבאה בחוק הנכים, עליו נאבקנו במשך שנים. בזכות מאבק זה נושא מצוקת הנכים נמצא בקונצנזוס ועם קצת רצון טוב, ניתן לפתור את הבעיה באופן מיידי. אני קורא לראש הממשלה ושר הרווחה, בנימין נתניהו, וגם ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, שהתחייב יומיים לפני הבחירות לדאוג לנכים, לגלות מנהיגות וחמלה חברתית, ולפתור את המשבר באופן מיידי."

חנן טל, מנכ"ל הארגון הוסיף כי "היעד הסופי היה וישנו קצבת נכות בגובה שכר מינימום, אך הגענו מתוך אחריות לציבור הנכים לחוק מצוין במטרה לתת לנכים אוויר לנשימה, לאחר עשרות שנים של הזנחה מצד ממשלות ישראל לדורותיהן. החוק נפגע קשות רגע לפני העברתו וכעת גם לא מיושם כלל. אני קורא לנבחרי הציבור להפגין אחריות גם כן ולדאוג שהנכים יקבלו את המגיע להם, שהוא המינימום המתבקש."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!